Xenony mam i ja

Porady, propozycje - wszystko co dotyczy tuningu mechanicznego i wizualnego Astry
MlodyB7

Astro-maniak
Posty: 96
Rejestracja: 03 cze 2008, 22:22
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Slask
Kontakt:

#31

Nieprzeczytany post autor: MlodyB7 »

A jeszcze jedno pytanko.Zostaly mi stare przetwornice i tera jak dokupie zarniki to bez problemu je odpale na starych przetwornicach?chodzi mi o zarowki d2s a przetwornice z h7

Dezent

Użytkownik
Posty: 53
Rejestracja: 15 sty 2011, 14:12
Imię: Mariusz
Auto: Astra G
Silnik: 1.7 CDTI
Lokalizacja: Bydgoszcz

#32

Nieprzeczytany post autor: Dezent »

Witam wszystkich,
piszecie wszyscy o lampach FK... ja zastanawiam się nad światłami dayline do Astry G... FK są jak dla mnie już za bardzo oklepane i za dużo Astr je ma... producent lamp Dayline nie podaje, żeby były one przystosowane do xenonów... czy jak zamontuje xenony to na przeglądzie nie dowalą mi się, że nie ma spryskiwaczy na lampy i lampy nie są przystosowane do xenonów? Słyszałem że jak są soczewki w lampach to spryskiwacze nie są wymagane... Czy wie ktoś coś na ten temat?
Pozdrawiam
Dezent

Awatar użytkownika
spidermhz

Astro-maniak
Posty: 928
Rejestracja: 23 paź 2008, 19:36
Imię: Łukasz
Auto: Opel Astra H GTC
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Kraków

#33

Nieprzeczytany post autor: spidermhz »

co do legalności kiedyś znalazłem na forum coś takiego:
Wiele już zostało napisane na temat montażu xenonów. Na naszym forum znalazłem co najmniej kilka wątków, w których poruszana jest ta tematyka (np. "Xenony mam i ja" autorstwa Quakowa [External Link Removed for Guests], "lampy angel eyes Sonar czy FK ??" autorstwa mareczka [External Link Removed for Guests]). Żaden z nich niestety nie niestety nie daje jasnej odpowiedzi, w jakiej sytuacji i czy w ogóle taka zmiana jest legalna.
W związku z tym, że od ponad miesiąca sam jestem szczęśliwym posiadaczem lamp DEPO z ringami, które, jak zapewniał mnie sprzedawca mają homologację xenonową, postanowiłem sam trochę "pogrzebać" w necie i nie tylko w celu uzyskania wszelkich możliwych informacji, jak to jest faktycznie z tymi xenonami. A teraz czas na informacje, które udało mi się zebrać. Zacznę może od tego co znalazłem w necie.

1. Zgodnie z przepisami nowe samochody wyposażone w xenony muszą być dodatkowo wyposażone w spryskiwacze wysokociśnieniowe oraz samopoziomowanie lamp żeby w ogóle przejść proces homologacji. I tu pierwsza ciekawostka, przepisy nie mówią nic na temat montażu xenonów w autach używanych, które wcześniej nie były wyposażone w takie źródło oświetlenia.

2. Homologacja jest przypisana do klosza lampy, do soczewki i do przetwornicy. Te elementy otrzymują homologację na wspólną pracę. Zgodnie z tym jeśli posiadamy lampy z odpowiednią homologacją (np. Angel Eyes, gładki klosz, przystosowane do xenonów H7) i zamontujemy homologowane przetwornice przystosowane do xenonów H7 to NIE ŁAMIEMY PRAWA.

3. Pozostaje sprawa samopoziomowania lamp. I tu znalazłem coś takiego:

6.2.6.2.1. W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.
6.2.6.2.2. Dozwolone są jednak korektory ręczne regulowane w sposób ciągły lub nieciągły (...)
Jest to fragment Regulaminu nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) definiujący wytyczne i ograniczenia dotyczące poszczególnych świateł w samochodzie.
Jest tam również punkt:
5.15. Barwy światła emitowanego przez poszczególne światła są następujące:
światła drogowe: biała
światła mijania: biała
(...)

Tu mamy jasno określoną barwę światła emitowanego przez nasze lampy.

6.2.9. (...) Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45. (...)

Ten punkt dotyczy jedynie homologacji nowych aut w celu dopuszczenia do sprzedaży.

I teraz dopiero zaczynają się schody. Znalazłem taką oto rozmowę w necie:

(...) podkom. Piotr Sroką, specjalista Wydziału Ruchu Drogowego KWP Lublin

- Czy zmieniając tradycyjne lampy na ksenonowe, narażamy się na mandat lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?
- Jeżeli kierowca pojedzie do stacji diagnostycznej, która wyda zaświadczenie, że lampy są zgodne z przepisami, to nie musi obawiać się problemów z policją. Po takich przeróbkach do stacji diagnostycznej warto pojechać nie tylko po zaświadczenie, ale również po to, by w razie konieczności skorygować ustawienie świateł.
- Na jakie kary narażają się kierowcy, którzy nie mają zaświadczenia, a ich ksenony oślepiają innych?
- Policjanci mogą kierowcę takiego samochodu pouczyć, ukarać mandatem w wysokości od 20 do 500 zł, skierować wniosek o ukaranie do sądu grodzkiego, a ponadto zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu do czasu przedstawienia przez kierowcę zaświadczenia ze stacji diagnostycznej o zgodności reflektorów samochodu z obowiązującymi przepisami.(...)

Jeden z przedstawicieli Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie, a konkretnie Pan Jerzy Kownacki twierdzi, że montaż większości tego typu urządzeń jest niedozwolony, bo nie spełniają one wymogów homologacji, według której pojazd został zarejestrowany.

Jak widać każdy mówi coś zupełnie innego. Postanowiłem więc wybrać się do jednej ze stacji kontroli pojazdów w swoim mieście. Poprosiłem dwóch obecnych uprawnionych diagnostów o obejrzenie moich lamp i wydanie opinii na temat ewentualnego montażu xenonów w mojej Astrze. Po odczytaniu wszelkich opisów homologacyjnych wytłoczonych na kloszu lamp obaj stwierdzili, że bez problemu mogę w nich stosować, jako źródło świateł mijania przetwornice i żarniki HID H7. Aby się upewnić w wydaj opinii pojechałem do kolejnej niezależnej stacji kontroli pojazdów. Opinia uprawnionego diagnosty była identyczna.

Na koniec rozszyfrowanie symboli, które umieszczane są na szybie światła lub w innym widocznym miejscu (źródło: Poradnik Motoryzacyjny - kwartalnik dla naprawiających i badających pojazdy, nr 3/2008, numer w całości poświęcony oświetleniu pojazdu - wymagania - technika - diagnostyka - pismo udostępnione mi przez jednego z diagnostów)

E - chyba najważniejszy z symboli świadczący o tym, że lampa w ogóle otrzymała homologację

E1 - Niemcy
E2 - Francja
E3 - Włochy
E4 - Holandia
E5 - Szwecja
E6 - Belgia
E7 - Węgry
E8 - Czechy
E9 - Hiszpania
E10 - dawna Jugosławia
E11 - Wielka Brytania
E12 - Austria
E13 - Luksemburg
E14 - Szwajcaria
E15
E16
E17
E18
E19
E20 - Polska

Oznaczenia stosowane na światłach głównych:

A - pozycyjne
B - przeciwmgłowe
C - mijania
R - drogowe
CR - mijania i drogowe
C/R - mijania lub drogowe
HC - halogenowe mijania
HR - halogenowe drogowe
HCR - halogenowe mijania i drogowe
HC/R - halogenowe mijania lub drogowe
DC - ksenonowe mijania
DR - ksenonowe drogowe
DC/R - ksenonowe mijania lub drogowe (bi-ksenon)
/ - nie można włączać jednocześnie
RL - światło do jazdy dziennej

Jeśli któreś z oznaczeń zaznaczone na czerwono znajdziecie na swoich lampach to mają one homologację xsenonową.

Są jeszcze strzałki mówiące o tym czy lampa jest przystosowana do ruchu lewo lub prawo stronnego ale je pominą.

I to chyba tyle. Mam nadzieję, że nie zanudziłem Was na śmierć.

Pozdro
'
Zapylała raz pszczółka jakiegoś badyla,
Gdy czuje, że od tyłu ją ktoś zapyla.
Patrzy, a to truteń - niejaki Zenobi.

Morał - rób dobrze innym, Tobie też ktoś zrobi
.

ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Hemik

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 26 paź 2014, 9:12
Imię: Erwin
Auto: Astra H
Silnik: Z19DTH
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Wyszków

#34

Nieprzeczytany post autor: Hemik »

Temat : [External Link Removed for Guests] z wypowiedzią moderatora się nie zgodzę.

W poprzednim samochodzie Seat Toledo 1M włożyłem zestaw hid xenon H7, podczas kilkunastu kontoli policyjnych oraz jednej przez ITD, tylko jeden policjant w Warszawie dopiero zwrócił mi uwagę na zły montaż xenonów, mianowicie by mieć tego typu zestaw trzeba mieć minimum spryskiwacze by klosz lampy był zawsze czysty (żeby nie było efektu oślepienia na brundym kloszu) lub lampy z soczewką, które skupiają owe światło i eliminują poświatę od oślepienia. Miałem montować spryskiwacze bo koszt mniejszy, ale że auto sprzedałem to juz tego nie zrobie. :-)
Ewentualnie woź 2 żarówki normalne zawsze w samochodzie, wymieniasz przy policjantach i to sprawie.

Awatar użytkownika
Dido

Moderator Forum
Posty: 2616
Rejestracja: 15 sty 2009, 21:45
Imię: Jarek
Auto: Opel Astra G
Silnik: Z16XE
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław
Pomocny: 8 razy

#35

Nieprzeczytany post autor: Dido »

To świadczy tylko o niewiedzy naszej policji albo o Twoim dużym szczęściu że trafiałeś na niedouczonych funkcjonariuszy.
Szkoda że nie zajechałeś na przegląd do stacji diagnostycznej (tylko nie do znajomego)tam by Ci od razu powiedzieli co i jak.
[External Link Removed for Guests]

SilverStonePL

Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: 31 mar 2015, 13:18
Imię: Maciej
Auto: Astra G Bertone Cabrio
Silnik: X18XE
Województwo: wielkopolskie

#36

Nieprzeczytany post autor: SilverStonePL »

Ja osobiście mam świadomość braku legalności żarówek typu led w lampach przednich naszych asterek ale zrobiłem ze znajomym test i jak się okazało na naszych asterkach nie są to światła które oślepiają jeśli je prawidłowo ustawić , dają piękną barwę światła , pobierają mało prądu , nie trzeba przerabiać klosza tak jak w przypadku xenonów a raczej żarników bo osobiście ksenony nazywam tylko i wyłącznie po imieniu kiedy jest to pełna sprawna instalacja którą nie bije po oczach innych uczestników drogi . Podsumowując jeszcze żaden patrol mnie nie zatrzymał , z efektu jestem zadowolony i póki co jestem wielkim fanem ledów .

ODPOWIEDZ