Witam ostatnio znalazlem w domu cos w rodzaju [External Link Removed for Guests]
do sterowania wentylatorem w komputerze, jest na 12v ma 4 czujniki temp i regulacja 4 wentylatorow. ponadto mozna ustawic temperature przy ktorej wlacza sie wentylator a takze ilosc obrotow. a wiec zastanawialem sie czy nie mozna by tego uzyc do sterowania nawiewem w astrze f ? mialo by to wygladac w ten sposob ze panel sprawdza temp gdzies w srodu i dobiera predkosc obrotowa wentylatora w samochodzie. czy jest mozliwe zastapienie zwyklego przelacznika takim panelem?
automatyczne sterowanie nawiewem
- carlosq
- Posty: 3
- Rejestracja: 16 mar 2009, 12:00
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: polska
- Kontakt:
-
- Posty: 1836
- Rejestracja: 21 sty 2009, 21:43
- Imię: Krzysztof
- Auto: Astra J Sedan
- Silnik: B16XER
- Województwo: małopolskie
- Lokalizacja: Kraków
- Pomocny: 1 raz
- Kontakt:
Mysle ze sporo mialbys z tym zabawy:/ przede wszystkim raczej nie masz mozliwosci technicznych zrobienia sterowania cieglami nawiewow gdyz sa one manualne. Same biegi silniczka wiatraka mysle ze mozna zrobic. W tym celu popytaj jakiegos elektronika o uklad ktory takowym by mogl sterowac bo w oryginale masz reczna regulacje (1-4):) Chyba lepiej tego sie zrobic nie da- ale to moje zdanie i 3mam kciuki
- carlosq
- Posty: 3
- Rejestracja: 16 mar 2009, 12:00
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: polska
- Kontakt:
wlasnie
"Dmuchawa nawiewu powietrza jest włączana poprzez wyłącznik prędkości obrotowej i szeregowo podłączony specjalnie do tego celu skonstruowany rezystor umieszczony przy jej silniku. Zamieszczony rysunek pokazuje wartości oporników i prądów dla poszczególnych prędkości."
[External Link Removed for Guests]
"Dmuchawa nawiewu powietrza jest włączana poprzez wyłącznik prędkości obrotowej i szeregowo podłączony specjalnie do tego celu skonstruowany rezystor umieszczony przy jej silniku. Zamieszczony rysunek pokazuje wartości oporników i prądów dla poszczególnych prędkości."
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 3024
- Rejestracja: 26 mar 2007, 11:34
- Imię: mam i ja
- Auto: Opel
- Silnik: całkiem spory
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
-
- Posty: 34
- Rejestracja: 12 mar 2008, 15:05
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Zblewo
- Kontakt:
Co do regulacji obrotów wentylatora nawiewu to wyobrażałbym to sobie jako układ na tranzystorze unipolarnym. Na studiach na laboratorium z energoelektroniki robiliśmy taki układ regulacji zwany "buck converter". Poszukaj w necie na ten temat.
Ewentualnie istnieje opcja dobrania odpowiednio mocnego regulowanego stabilizatora napięcia (jakiś odpowiednik LM317, który wytrzyma prąd znamionowy ok. 5A), ale tu już będą występowały straty - element będzie się silnie nagrzewał.
Według mnie gra nie warta świeczki, ale jeśli masz dużo czasu i cierpliwości to możesz poszukać w necie jakiegoś prostego schematu lub poszukać gotowego urządzenia (kiedyś coś takiego nawet na Allegro widziałem).
Ewentualnie istnieje opcja dobrania odpowiednio mocnego regulowanego stabilizatora napięcia (jakiś odpowiednik LM317, który wytrzyma prąd znamionowy ok. 5A), ale tu już będą występowały straty - element będzie się silnie nagrzewał.
Według mnie gra nie warta świeczki, ale jeśli masz dużo czasu i cierpliwości to możesz poszukać w necie jakiegoś prostego schematu lub poszukać gotowego urządzenia (kiedyś coś takiego nawet na Allegro widziałem).