automatyczne sterowanie nawiewem

Porady, propozycje - wszystko co dotyczy tuningu mechanicznego i wizualnego Astry
Awatar użytkownika
carlosq

Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 16 mar 2009, 12:00
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: polska
Kontakt:

automatyczne sterowanie nawiewem

#1

Nieprzeczytany post autor: carlosq »

Witam ostatnio znalazlem w domu cos w rodzaju [External Link Removed for Guests]
do sterowania wentylatorem w komputerze, jest na 12v ma 4 czujniki temp i regulacja 4 wentylatorow. ponadto mozna ustawic temperature przy ktorej wlacza sie wentylator a takze ilosc obrotow. a wiec zastanawialem sie czy nie mozna by tego uzyc do sterowania nawiewem w astrze f ? mialo by to wygladac w ten sposob ze panel sprawdza temp gdzies w srodu i dobiera predkosc obrotowa wentylatora w samochodzie. czy jest mozliwe zastapienie zwyklego przelacznika takim panelem?

SeloD

Astro-maniak
Posty: 1835
Rejestracja: 21 sty 2009, 21:43
Imię: Krzysztof
Auto: Astra J Sedan
Silnik: B16XER
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Kraków
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: SeloD »

Mysle ze sporo mialbys z tym zabawy:/ przede wszystkim raczej nie masz mozliwosci technicznych zrobienia sterowania cieglami nawiewow gdyz sa one manualne. Same biegi silniczka wiatraka mysle ze mozna zrobic. W tym celu popytaj jakiegos elektronika o uklad ktory takowym by mogl sterowac bo w oryginale masz reczna regulacje (1-4):) Chyba lepiej tego sie zrobic nie da- ale to moje zdanie i 3mam kciuki

Awatar użytkownika
carlosq

Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 16 mar 2009, 12:00
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: polska
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: carlosq »

wlasnie
"Dmuchawa nawiewu powietrza jest włączana poprzez wyłącznik prędkości obrotowej i szeregowo podłączony specjalnie do tego celu skonstruowany rezystor umieszczony przy jej silniku. Zamieszczony rysunek pokazuje wartości oporników i prądów dla poszczególnych prędkości."
[External Link Removed for Guests]

VRx

Astro-maniak
Posty: 3024
Rejestracja: 26 mar 2007, 11:34
Imię: mam i ja
Auto: Opel
Silnik: całkiem spory
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: VRx »

Ale moment moment, przecież nie zawsze szybkość nawiewu w aucie ustawiamy w zależności od temperatury.
1. Lato i zima to wymagałoby dwóch różnych programów....
2. parowanie szyb w deszczu, odmrażanie, itp. itd.
Jest wiele powodów dla których używany jest nawiew, a temperatura to tylko jeden z nich.

remiq88

Użytkownik
Posty: 34
Rejestracja: 12 mar 2008, 15:05
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Zblewo
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: remiq88 »

Co do regulacji obrotów wentylatora nawiewu to wyobrażałbym to sobie jako układ na tranzystorze unipolarnym. Na studiach na laboratorium z energoelektroniki robiliśmy taki układ regulacji zwany "buck converter". Poszukaj w necie na ten temat.
Ewentualnie istnieje opcja dobrania odpowiednio mocnego regulowanego stabilizatora napięcia (jakiś odpowiednik LM317, który wytrzyma prąd znamionowy ok. 5A), ale tu już będą występowały straty - element będzie się silnie nagrzewał.
Według mnie gra nie warta świeczki, ale jeśli masz dużo czasu i cierpliwości to możesz poszukać w necie jakiegoś prostego schematu lub poszukać gotowego urządzenia (kiedyś coś takiego nawet na Allegro widziałem).

ODPOWIEDZ