Masa a przyspieszenia

Porady, propozycje - wszystko co dotyczy tuningu mechanicznego i wizualnego Astry
VRx

Astro-maniak
Posty: 3024
Rejestracja: 26 mar 2007, 11:34
Imię: mam i ja
Auto: Opel
Silnik: całkiem spory
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#11

Nieprzeczytany post autor: VRx »

deeper, ale Ty piszesz o samych charakterystykach silnika, a voytec pisał o tym, że oprócz mocy znaczenie i to duże ma moment obrotowy bo tak naprawde to od niego zależy przyspieszenie auta. A głównym tematem wątku jest masa a przyspieszenie, więc to czy TD ma moment przy 2000 rpm a benzynka przy 4000 nie gra takiej roli. Myślę że bardziej chodziło o zwrócenie uwagi na to że im moment wyższy i niżej tym lepiej.

P.s. przy okazji... nie dawno spierałem się z bratem o moc i moment właśnie. On ma Omegę 2.2 DTI (w kombi :D ), która jest sporo cięższa od mojej Asi 1.4 Znaczna jest też różnica w momencie obrotowym i mocy.
I co z tego wyszło (dane podaję z głowy więc mogę się mylić):
Omega 1700 kg 125 KM 280 Nm (coś koło 2000-2500 rpm)
Astra 980 kg 90 KM 125 Nm (zdaje się koło 4000 rpm)

Na oko widać ponad dwa razy większy moment przy czym masa jest mniej niż dwa razy większa. Z resztą:
Omega: 6kg/1Nm 13,6kg/1KM
Astra: 7,84kg/1Nm 10,8kg/1KM

I jaki jest tego efekt?
Od zera jak nie wcisne to może być różnie, przy czym on nie katuje silnika
60-100 objeżdzam Omegę (może nawet od 40km/h nie sprawdzaliśmy tego tak dokładnie)
Powyżej 110-120 nie mam szans
Ostatnio zmieniony 13 lip 2007, 15:09 przez VRx, łącznie zmieniany 1 raz.

voytec

Astro-maniak
Posty: 102
Rejestracja: 17 maja 2007, 21:38
Imię: Wojtek
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#12

Nieprzeczytany post autor: voytec »

@VRx-ciekawy przyklad przytoczyles.To tak jak z Hondami(nie ujmujac marce,bo auta sa na poziomie).Spod swiatel odstawiaja mocniejsze i ciezsze fury,ale przy jezdzie autostradowej taki dajmy na to zrywny silniczek 1.5 16V po prostu sobie nie radzi z konkurencja o wiekszej pojemnosci nawet jak jest ciezsza-przyklady wielokrotnie udowadniane nie tylko na papierku 8)

deeper

Astro-maniak
Posty: 414
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:13
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: mnie znasz?
Kontakt:

#13

Nieprzeczytany post autor: deeper »

VRx tak zgadza sie pisalem o charakterystykach silnikow,
ale napisalem tez, ze moment obrotowy jest zalezny od przekladni glownej reduktora, od promienia wykorbienia walu korbowego.
(Tutaj jest to swietnie wyjasnione na przykladzie silnika elektrycznego [External Link Removed for Guests])

Krotko mowiac duzy moment obrotowy pozwala latwo sie "poderwac", ale zeby pozniej uciagnac mase potrzeba mocy...
Dlatego czesto widac jak na swiatlach startuje 40 konne seicento i 200KM BWM.
Fiacik na poczatku wyrywa zwawo do przodu... 1, 2 bieg... i pozniej okazuje sie ze nie jest w stanie tak szybko krecic tymi malutkimi koleczkami, opory rosna...
w efekcie po chwili poczatkowo ociezale bmw odjezdza w sina dal...

Tak wiec dazy sie do tego zeby zminimalizowac wszelkie opory...
Zmniejszenie masy czesto daje wiecej niz dodanie kilku kucykow...
Moment obrotowy sa scisle od siebie zalezne tak jak i predkosc obrotowa.


[External Link Removed for Guests]
Tutaj tez jest to ciekawie opisane, co prawda w ramach "walki" diesel-benzyna (zupelnie bez sensu ale same zaleznosci moc-moment-masa-obroty sa opisane dosc jasno

ODPOWIEDZ