Masa a przyspieszenia

Porady, propozycje - wszystko co dotyczy tuningu mechanicznego i wizualnego Astry
siewicz

Astro-maniak
Posty: 256
Rejestracja: 07 maja 2007, 21:18
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Masa a przyspieszenia

#1

Nieprzeczytany post autor: siewicz »

Hmm.. tak sie ostatnio zastanawiam... Czy ktos ma jakies dane na ten temat, lub sam sprawdzal jak sie mam masa do przyspieszenia? Glownie chodzi mi o silniki z przedzialu 1.4-1.8, bo w wiekszych chyba ma to coraz mniejsze znaczenie. Chodzi mi o to ile zyskuje sie np 0-100km/h odchudzajac samochod powiedzmy o 100kg ?
Pozdrawiam
Obrazek

deeper

Astro-maniak
Posty: 414
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:13
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: mnie znasz?
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: deeper »

Masa ma znaczenie ZAWSZE. Niezaleznie od pojemnosci.
W zasadzie wazniejsza od pojemnosci jest moc... najlatwiej to zauwazyc...
rozpedzajac sie do predkosci maksymalnej, samochod obciazony pojedzie zauwazalnie wolniej.
Podobnie jest z rozpedzaniem sie.

Kazdy kg ma znaczenie nawet jak samochod ma 300km.
Czesto zdarza sie ze firmy tuningowe biora wypasione bmw,
odchudzaja o 40kg i za taki manewr plasi sie gruba kase...

A ile zzyskuje sie odchudzajac o 100kg?
W codziennej jezdzie ... szkoda zachodu,
w samochodze wyscigowym ma to sens jak najbardziej, walka o kazdy kg...

kszychu

Astro-maniak
Posty: 392
Rejestracja: 30 sty 2007, 10:23
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Międzyrzec Podl.
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: kszychu »

Wystarczy cały czas jeździć na rezerwie i nie tankować do pełna ;-)
"Błogosławieni, którzy nie mając nic do powiedzenia, trzymają język za zębami." /Oscar Wilde/

siewicz

Astro-maniak
Posty: 256
Rejestracja: 07 maja 2007, 21:18
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: siewicz »

hm.. czyli jak jade na jakis spot/zlot/impreze gdzie wiem, ze bedzie 1/4 mili to warto na ten czas wywalic np tyna kanape, wyjac z bagaznika zapasowe kolo i ewentualnie jesli ktos wozi to zabudowe audio ?
chodzi o to, czy warto sie bawic.. czy roznica w czasie bedzie zauwazalna ? :)
Pozdrawiam
Obrazek

deeper

Astro-maniak
Posty: 414
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:13
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: mnie znasz?
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: deeper »

kszychu pisze:Wystarczy cały czas jeździć na rezerwie i nie tankować do pełna ;-)
Na pewno jest to sposob podczas wyscigow na 1/4 mili :D paliwa na styk :P
Ale mozna wywalic subwoofer z bagaznika i reszte glosnikow:D
Pozbyc sie rozrusznika i akumulatora... odpalac korbą, fotele zdemontowac, tapicerke,
kolo zapasowe, zamiast szklanych szyb, plexe powstawiac, blachy zamienic na włokno weglowe/szklane... no i samemu schudnac :)
po takim zabiegu powinno sie odstawiac auta z nieco mocniejszymi silnikami :D
Ale czy warto? :D
Niech ktos tak zrobi i da znac czy fajnie :D
siewicz pisze:chodzi o to, czy warto sie bawic.. czy roznica w czasie bedzie zauwazalna ?
Logiczne, jezeli sa 2 takie same auta o takiej samej mocy to wygra lzejszy... oczywiscie biorac pod uwage to ze obaj kierowcy sa tak samo dobrzy...
Zeby zgrubnie stwierdzic co ma wieksze szanse mozna sobie przeliczyc wspolczynnik masy do mocy. czyli ile kg przypada na 1 KM...

Ale i tak najwiecej zalezy od drivera, wiele razy widzialem jak ludzie z mocniejszymi autami dostawali po dupie od tych z gorszymi osiagami.
Ostatnio zmieniony 13 lip 2007, 10:49 przez deeper, łącznie zmieniany 1 raz.

siewicz

Astro-maniak
Posty: 256
Rejestracja: 07 maja 2007, 21:18
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: siewicz »

wymyslilem jak to sprawdze ;P zmierze czas stoperem - orientacyjnie do 100km/h np po dwa przejazdy na tej same drodze - dwa z jednym pasazerem, dwa z dwoma pasazerami :) i bedzie mniej wiecej wiadomo :) zrobie to w przyszlym tygodniu to dam wam znac :)
Pozdrawiam
Obrazek

deeper

Astro-maniak
Posty: 414
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:13
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: mnie znasz?
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: deeper »

siewicz : ten sposob chcialem Ci zaproponowac... najlatwiej sprawdzic
Mozesz sprawdzic przyspieszenie jak i predkosc maxymalna (jak masz gdzie)
Mozesz tez porownac przyspieszenie, ale nie 0 -100 tylko przy wiekszym obciazeniu np 80 - 120 na 5 biegu tam roznica powinna byc najbardziej widoczna

voytec

Astro-maniak
Posty: 102
Rejestracja: 17 maja 2007, 21:38
Imię: Wojtek
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#8

Nieprzeczytany post autor: voytec »

siewicz pisze:wymyslilem jak to sprawdze ;P zmierze czas stoperem - orientacyjnie do 100km/h np po dwa przejazdy na tej same drodze - dwa z jednym pasazerem, dwa z dwoma pasazerami :) i bedzie mniej wiecej wiadomo :) zrobie to w przyszlym tygodniu to dam wam znac :)
Stoper sobie lepiej odpusc,jak chcesz miec miarodajny wynik to zmierz czasy G-Techem :idea: Jak widze nikt tu nie wspomnial o momencie obrotowym,a ten parametr jest bardzo istotny i wplywa na elastycznosc silnika!Co z tego,ze mamy duzo koni pod maska,jak np. krzywa przebiegu momentu jest niekorzystna lub osiagana w gornych granicach obrotow zamiast plasko przebiegac przez caly ich zakres .Dlatego tu jako przyklad mozna podac silniki TDI,ktore charakteryzuja sie bdb elastycznoscia mimo stosunkowo nieduzych mocy(pomijajac np. V10 TDI VW lub V8 TDI oczywiscie z 2-ema turbinami w AUDI),gdyz ciagna juz od dolnych partii obrotow...dlatego wlasnie w takich przypadkach przydatna jest hamownia i dostosowanie programu do preferencji kierowcy poprzez coraz bardziej popularne chipowanie,ktore to nawiasem mowiac najlepiej spisuje sie w turbodoladowanych silnikach 8)P.S.Masa oczywiscie ma duuuze znaczenie...ale w zawodach,a przy normalnej jezdzie,to nie warto sie pozbywac wyposazenia auta! 8)

deeper

Astro-maniak
Posty: 414
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:13
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: mnie znasz?
Kontakt:

#9

Nieprzeczytany post autor: deeper »

voytec pisze:Dlatego tu jako przyklad mozna podac silniki TDI,ktore charakteryzuja sie bdb elastycznoscia mimo stosunkowo nieduzych mocy
Tutaj mozna by sie wyklucac, nalezalo by zaczac od tego czym jest moment obrotowy.
Warto dodac iz zalezy on od przekladni glownej, silniki diesla(turbo) moze i maja wysoki moment obrotowy ale przy stosunkowo niskim zakresie obrotow.
Jesto to dosc korzystne przy jezdzie na codzien tj tak do 3000obr/min.
Wyzej poprostu nie ma sensu krecic bo tylko slabnie (wiekszosc).

Jednak dlugosc biegow bardzo czesto pozostawia wiele do zyczenia,
podczas gdy w td trzeba wrzucac 4 bieg benzyna spokojnie ciagnie na 3 biegu.

Z drugiej strony takie porownywanie TD i benzyny nie ma wiekszego sensu, bo w zasadzie jak porownamy wolnossace diesle i benzyny... to nie wymaga komentarza,
wiec pasowalo by porownac np 2.0 TD i 2.0 turbo na benzynie, do tego dochodzi zupelnie inna konstrukcja silnika. Chetnie bem zobaczyl porownanie diesla i benzyny, obydwa na bezposrednim wtrysku z turbo...

Jesli chodzi o elastycznosc ... no tu tez nie jest do konca w porzadku,
porownuje sie np przyspieszenia na 5 biegu przy niezbyt wielkiej predkosci obrotowej.
Troche bez sensu, przeciez TD ma wtedy max moment obrotowy wiec logiczne, ze bedzie lepiej. Ale jezeli w benzynie zrzucimy na nizszy bieg a obroty beda w granicach 3000 - 4000 to TD juz nie bedzie takim "pewniakiem", a nie wspominajac o hindach z v-tec... tam az sie prosi zeby przeciagnac ponad 5 tys :D

Tak wiec porownywanie diesla i benzyny powinno odbywac sie w warunkach specyficznych dla kazdego silnika osobno.

A ktory lepszy czy gorszy trudno okreslic oceniajac osiagi to mozna stwierdzic, ze jeden i drugi jest przeznacony do nieco innego stylu jazdy i do nieco innych samochodow.

Oczywiscie to sa tylko takie moje wlasne spostrzezenia wiec nie nalezy sie tym sugerowac :)

Stoperem mozna sobie pomierzyc, oczyywiscie nie bedzie to nic dokladnego ale zgrubnie mozna ocenic jak zmieniaja sie osiagi... no i za darmo...

voytec

Astro-maniak
Posty: 102
Rejestracja: 17 maja 2007, 21:38
Imię: Wojtek
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#10

Nieprzeczytany post autor: voytec »

Dokladnie jak piszesz-kazde auto i kazdy silnik do innego uzytku.Mnie np.dziwia testy,w ktorych sie porownuje przyspieszenia np.zwyklych benzyniakow od 60 do 100km/h na IV biegu i od 80 do 120km/h na V :shock: Przeciez jezeli jest taka potrzeba a mamy pare koni pod noga to spokojnie przy 60 km/h mozemy do 2 zjechac a przy 80 km/h do 3 i po klopocie a nie tam mulic na wyzszych biegac :mrgreen: No chyba ze ktos jezdzi"o kropelce",ale wtedy musi sie liczyc z tym ze jakis TIR go sprzatnie z naprzeciwka wyprzedzajac przy takich stosunkowo nieduzych predkosciach na 4 czy 5 biegu 8)

ODPOWIEDZ