Temperatura - usterka termostatu ??

pagus_pgs

Użytkownik
Posty: 32
Rejestracja: 22 mar 2008, 12:39
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Czechowice-Dz.
Kontakt:

#11

Nieprzeczytany post autor: pagus_pgs »

No ja mam cos takiego jak na tej fotce Obrazek
Ale tak sobie mysle ze ta skala to napewno liniowa nie bedzie, a juz napewno nie strasznie dokladna i jej wyniki powtarzalne bardzo dokladnie w wielu modelach, nie mniej na tym polu co podajesz napewno nie bedzie te 45, z najprostszej obserwacji i roznie powierzchownego porownaia wynikalo by ze to jest ok 80 stopni :)

suchy

Astro-maniak
Posty: 741
Rejestracja: 05 paź 2007, 20:55
Imię: Sławek
Auto: astra F caravan '97
Silnik: x16szr
Lokalizacja: Kamień_M./Witnica/Gorzów_W.
Kontakt:

#12

Nieprzeczytany post autor: suchy »

focus, czujnik na chłodnicy uruchamia wentylator. komputer bierze dane z czujnika na kolektorze ssącym (na kolektorze są w sumie dwa: jeden na kompa i drugi na zegary)
możliwe, że masz uszkodzony wskaźnik temp., (czy paliwo pokazuje ci prawidłowo? pytam, bo może mieć związek)
co do wyskalowania wskaźnika... są na 100 i 110, tylko że ZTCW środek jest ten sam - ot taka zmyłka opla...
focus pisze:silnik robił się ciepły ale chłodnica przy połączeniu z wężem była zimna dopiero po jakimś czasie zaczęła się grzać. Rozgrzała się w miarę szybko, więc to jakby wyklucza otwarty termostat na max, ale mogę się mylić.
termostat zachował się prawidłowo, aczkolwiek większość termostatów, które wywaliłem dobrze trzymało na rozgrzewaniu, jednak po otwarciu już nie utrzymywały temperatury...

tak jak poradziłem koledze lu45 wymień ten termostat i popatrz jak się wskaźnik zachowuje. musisz mieć jakieś odniesienie, bo w tej chwili ani termostatu nie jesteś pewien, ani wskaźnika...

ps. mam gdzieś zegary zdekompletowane, ale chyba wskaźnik jest w nich... jakbyś był zainteresowany to daj znać na gg... sprawdzę
jestem już stary...

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#13

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

najprosciej sie upewnicie jaka jest temp. przy pomocy miernika z czujnikiem temp . zrobilem to nastepujaco sonde wlozylem pomiedzy gorne zeberka chlodnicy i odpalilem silnik . jak sie otworzyl termostat to po chwili na mierniku pokazala sie temp 95 st i po ok 1-2 min spadla do 90 anastepnie zaczela sie podnosic az do wlaczenia wentylatora co nastepowalo przy 102 st wyl .wentylatora 93st. biorac mala poprawke na sposob pomiaru uznalem ze term. jest ok a winny jest czujnik lub zegar ktory w czsie pomiaru plywal od gornej granicy niebieskiego pola do kreski pomiedzy 90 a czerwonym polem przy wlaczeniu wentylatora . czyjniki temp na zegary maja rozna opornosc w zaleznosci od producenta . mozna to wyeliminowac przez dobor czujnika lub tez przez zbocznikowanie wskaznika (miliamperomierz).dodam ze podczas pomiaru auto stalo w garazu . temp otoczenia 23 st. powtorny pomiar na zewnatrz garazu -roznica w wynikach 1-2 st w dol.przy bezwietrznej pogodzie .
marpas 1954

focus

Astro-maniak
Posty: 119
Rejestracja: 26 maja 2008, 19:43
Imię: Kamil
Auto: Astra F
Silnik: 1.4i
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Gostyń (okolice)

#14

Nieprzeczytany post autor: focus »

suchy pisze:czy paliwo pokazuje ci prawidłowo?
tak, wskaźnik paliwa jest OK

Co do tych skal:
Obrazek
jeszcze raz daję tą swoją dla porównania

Obrazek
a tutaj jest ta druga skala.


I tak... Mniej więcej w miejscu gdzie na tej drugiej skali jest temp 90 stopni u mnie jest ta pierwsza kreska i tam zatrzymuje się wskazówka (czyli w przypadku tej drugiej skali zatrzymałaby się na ok 90 stopniach). Może już wymyślam, ale samochód to składak więc wskaźnik temp może nie jest przystosowany do tego silnika...
marian paszek pisze:najprosciej sie upewnicie jaka jest temp. przy pomocy miernika z czujnikiem temp
Tak też zrobię ;) Zobaczymy jakie będa wyniki

[ Dodano: 2008-08-27, 13:41 ]
No więc pomierzyłem tą temperaturę i wyniki są następujące:
Temp na dworze jakieś 21 stopni (minimalny wiatr). Po odpaleniu auta temperatura wzrastała sobie powoli do około 40 stopni (ciepło silnika). Potem był skok (otwarcie termostatu) na jakieś 82 stopnie, dalej wzrosło do ok 84 i potem temp się trzymała w okolicach 80-82 stopni.
Wnioski:
wskaźnik jest raczej dobry
pagus_pgs pisze:z najprostszej obserwacji i roznie powierzchownego porownaia wynikalo by ze to jest ok 80 stopni
Tak, wygląda na to, że pierwsza kreska to 80 stopni, pomiary się mniej więcej pokrywają.

Po pomiarze przejechałem jakieś 5km (trzymałem dość wysokie obroty ;) ) i ponownie zmierzyłem temp, było jakieś 82-83 stopnie...

Czyli wina termostatu?

Nie znam się więc nie wiem czy po takiej przejażdżce temperatura mimo uszkodzonego termostatu nie powinna być większa.

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#15

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

mozesz zastosowac w tym przypadku rozwiazanie ktore opisalem wdziale ogolnym wtemacie wymiana termostatu -porada .jezeli wskazania sie zmienia na wlasciwe to wtedy na pewniaka masz walniety termostat . to rozwiazanie uchroni cie przed niepotrzebnym dlubaniu przy rozrzadzie .mozliwa jest tez sytuacja iz ktos zastosowal term o tak niskiej temp. otwarcia i po zastosowaniu tego rozwiazania bedziesz mial pewnosc czy to term czy czujnik . mozesz tez wsadzic sam czujnik i zobaczyc czy sie poprawi .decyzja nalezy do ciebie ale z doswiadczenia ci powiem ze obstawiam term.ze zbyt niska temp .otwarcia . jak bedziesz kupowal to na term powinna byc oznaczona temp otwarcia . bierz na 95 st
marpas 1954

focus

Astro-maniak
Posty: 119
Rejestracja: 26 maja 2008, 19:43
Imię: Kamil
Auto: Astra F
Silnik: 1.4i
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Gostyń (okolice)

#16

Nieprzeczytany post autor: focus »

OK, dzięki wszystkim za odpowiedzi
marian paszek, pewnie zastosuję się to Twoich wskazówek i w końcu się wszystko wyjaśni.
Na razie to tyle ;) nie mam więcej pytań

Aliszer

Użytkownik
Posty: 28
Rejestracja: 23 lip 2008, 18:29
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

#17

Nieprzeczytany post autor: Aliszer »

Pozwolicie że podepne się pod temat bo pytanie będzie dotyczyło również układu chłodzenia...

Otóż...czy w silniku X16XEL znajdują się tylko dwa czujniki temperatury cieczy chłodzącej które zlokalizowałem przy obudowie termostatu czy też jest jeszcze jeden ???

Wyprowadźcie mnie też z błędu jeśli się myle... "mały" czujnik z nasadzanym konektorem daje sygnał na zegary, a ten większy z niebieską wtyczką do komputera ???

Sorry za lamerskie pytanie :mrgreen:

Pozdro

karola44-81

Astro-maniak
Posty: 291
Rejestracja: 10 gru 2007, 10:00
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Połaniec
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#18

Nieprzeczytany post autor: karola44-81 »

Ja w Dieslu mam skale do 110 Obrazek . Wywnioskowalem z tego ze ta kreska nad niebieskim to temperatuta ok 80 stopni. Pytacie tutaj glownie o polozenie wskazowki podczas rozgrzania sie silnika. Otoz u mnie normalnie wskazowka znajduje sie jakies 1-1,5mm ponad ta kreseczka. Tzn wyglada to tak ze jej zaryz styka sie z zarysem tej kreseczki.Czyli wskaznik oscyluje ok 83stopnie. Wentylator wlacza mi sie jakies 2-3mm ponizej kreski z oznaczeniem 90. Jeszcze nigdy nie zauwazylem zeby wskazowka po potwarciu termostatu znajdowala sie ponizej kreseczki 80 st i nigdy nie poszla wyzej jak 90 st.

Co do termostatow. Nie wiem jak w astrze bo jeszcze nie mialem nieprzyjemnosci to robic. Ale sprawa byla powazna w Omedze 2,3D. Na drodze mi przygrzewalo silnik. Pierwsze podejrzenie na termostat. Do pierwszego lepszego sklepu z czesciami. Do omegi akurat nie mieli. Ale poszperali w katalogach i okazalo sie od passata 1,8 byl identyczny. No prawie identyczny passat mial na 87 st, a omega miala byc na 92 st. Czemu to pisze?? Dla tego ze ta roznica ok5 stopni byla wyraznie widoczna na wskazniku temperaturki w omedze. Zadziwilo mnie ze tak dokladnie wskaznik moze wskazywac. Na oryginalnym termostacie wskaznik wskazywal jakies 2mm ponad kreske 90stopni. Na termostacie skalowanym na 87 stopni wskazowka zawsze zatrzymywala sie ponizej kreski 90 st i to wlasnie ok 2-3mm. Zaskakujace to dla mnie bylo poniewaz tam tez skalowanie podobnie wygladalo jak w asterce. Ksztalt i rozmiary podobne.
Wiec wnioskuje teraz, ze poprostu moj diesel ma termostat ok 82-5 stopni a wentylator zalacza przy ok 87-8 st. Z benzynowymi wyglada podobnie. Jezdzac kilka razy na dluzszej trasie Vectra B 1,8 16V tam tez spostrzeglem ze zawsze na wskazniku temperatury bylo raczej ponizej 90 stopni. Mysle poprostu ze Opel w asterkach stosuje raczej nizsze temperatury od calej reszty.

focus

Astro-maniak
Posty: 119
Rejestracja: 26 maja 2008, 19:43
Imię: Kamil
Auto: Astra F
Silnik: 1.4i
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Gostyń (okolice)

#19

Nieprzeczytany post autor: focus »

Aliszer pisze:"mały" czujnik z nasadzanym konektorem daje sygnał na zegary, a ten większy z niebieską wtyczką do komputera
Nie wiem jak w X16XEL, ale w C14NZ tak właśnie jest [External Link Removed for Guests]
karola44-81 pisze:Mysle poprostu ze Opel w asterkach stosuje raczej nizsze temperatury od calej reszty.
No nie powiedziałbym ;) Mój kuzyn też ma Astrę 1.4 i u niego po przejechaniu 3-4km temp wynosi ok 90-92 stopnie.

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#20

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

wg etzolda do astry powinien byc term na 95st

[ Dodano: 2008-08-28, 08:33 ]
co do czujnikow dostepnych to pomierzylem 3 kazdy innego producenta i roznily sie znacznie opornoscia w tych samych temp.
marpas 1954

ODPOWIEDZ