Temperaura silnika na wskaźniku

Awatar użytkownika
hoses

ex-Staff
Posty: 1167
Rejestracja: 02 lut 2008, 16:54
Imię: hoses
Auto: Astra J
Silnik: A14NET + LPG STAG
Rocznik: 2011
Województwo: mazowieckie
Wdzięczny: 9 razy
Pomocny: 64 razy
Kontakt:

Temperaura silnika na wskaźniku

#1

Nieprzeczytany post autor: hoses »

Chciałem się Was zapytać jak u was wygląda poziom temperatury silnika o tej porze roku. U mnie jeszcze nigdy wskaźnik temperatury nie osiągnał 100st.C, mimo iż obecnie jest dość ciepło. Mianowicie do 90-93 st. rozgrzewa się dość szybko ale potem jak by się zaciął. Nawet w korkach temperatura nie wzrasta. Jak myslicie czy to jest normalne zjawisko czy cos jest nie tak. Podejrzewam, że może być walnięty termostat, ale gdyby tak było to w czasie postoju auta temperatura powinna rosnać.
I jeszcze jedno pytanie. Jaki czujnik decyduje o włączeniu wentylatorów gdy silnik osiągnie wysoka temperaturę i przy jakiej temperaturze na wsaźniku powinny się one załączyć. Czy jest to ten sam czujnik, który daje wskazania na deske. Pytam bo już niedługo czeka mnie podróź przez Polskę a nie lubie niespodzianek podczas jazdy.

gumiak

Astro-maniak
Posty: 169
Rejestracja: 27 maja 2008, 22:33
Imię: Przemek
Silnik: X16XEL
Województwo: świętokrzyskie
Lokalizacja: Włoszczowa/Kielce
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: gumiak »

Witam. U mnie w 1,6 16v - x16Xel - temperatura w korkach szczególnie dochodzi dosyć szybko dochodzi do 100 a potem opada i tak w koło :) Pozdrawiam
Moja AstrA --> [External Link Removed for Guests]

ss11

Astro-maniak
Posty: 61
Rejestracja: 22 mar 2008, 18:15
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: ss11 »

Ja kupiłem z walniętym termostatem zaraz wymieniłem na nowy. Mam WAHLER czy coś takiego i mam dokładnie tak jak piszesz tzn 90-93st może innej firmy mają wyższą temperature otwarcia ? Śmigam na LPG przłączam zaraz po zapaleniu i jest ok.

marcinpsk

Astro-maniak
Posty: 493
Rejestracja: 02 lis 2007, 20:30
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Legionowo i Śląsk
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: marcinpsk »

no to jak wam nie dochodzi do 100 stopni to jest sie z czego cieszyc bo gorzej byloby jakby dochodzilo, bo wtedy grozi to przegrzaniem silnika lub rozszczelnieniem ukladu chlodzacego albo rozwaleniem chlodnicy. (0 st.. to optymalna temperatura pracy silnika i oleju sie w nim znajdujacego.
MOJA ASTRA:
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
hoses

ex-Staff
Posty: 1167
Rejestracja: 02 lut 2008, 16:54
Imię: hoses
Auto: Astra J
Silnik: A14NET + LPG STAG
Rocznik: 2011
Województwo: mazowieckie
Wdzięczny: 9 razy
Pomocny: 64 razy
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: hoses »

marcinpsk pisze:(0 st.. to optymalna temperatura pracy silnika i oleju sie w nim znajdujacego.
A to ciekawe :)
100st to nie jest dużo ponieważ w układzie chłodzenia jest ciśnienie. Jak miałęm forda to czerwone pole było na 130st. Jak zmieniałem czyjnik do załaczania dmuchawy to miał napisane 95-105. Czyli załączał się na 105 a wyłaczał jak schłodziło się do 95.

marcinpsk

Astro-maniak
Posty: 493
Rejestracja: 02 lis 2007, 20:30
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Legionowo i Śląsk
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: marcinpsk »

chodzilo mi o 90 st.

[ Dodano: 2008-07-04, 10:41 ]
pozatym 100 st to ciut przyduzo ze wzgledu na temperature wrzenia plynu chlodzacego a jak wiadomo wszystkie plyny chlodzace zawieraja wode w mniejszym lub wiekszym %. JAk jest to wiekszy proent wowczas przy 100 st to woda zaczyna nam wrzec, wzrasta znacznie cisnienie w ukladzie chlodzenia i dalej wiadomo co sie dzieje...

[ Dodano: 2008-07-04, 10:45 ]
tak dla ciekostki dodam ze silnik jest chlodzony rowniez olejem i w niektorych autach wyposazonych w chlodnice oleju jest tez termostat od oleju ktory otwiera sie przy ok. 93-96 st. Czemu? Temu ze wyzsza temperatura grozi przegrzaniem silnika i jego zatarciem gdyz olej silnikowy powyzej swojej optymalnej tepmperatury pracy trai wlasciwosci smarne.
Ale jak ktos chce to moze sobie jezdzic z silnikiem rozgrzanym do 100 st. , a pozniej zamieszczac posty w dziale technicznym pt. bierze olej jak szalony-co zrobic ??
MOJA ASTRA:
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
hoses

ex-Staff
Posty: 1167
Rejestracja: 02 lut 2008, 16:54
Imię: hoses
Auto: Astra J
Silnik: A14NET + LPG STAG
Rocznik: 2011
Województwo: mazowieckie
Wdzięczny: 9 razy
Pomocny: 64 razy
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: hoses »

marcinpsk, nie masz racji. Temperatura płynu chłodzącego w 100st nie będzie wrzała ponieważ układ jest pod cisnieniem. Temp. wrzenia płynu wynosi około 130st.C +/-5st..

marcinpsk

Astro-maniak
Posty: 493
Rejestracja: 02 lis 2007, 20:30
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Legionowo i Śląsk
Kontakt:

#8

Nieprzeczytany post autor: marcinpsk »

ktorego plynu temperatura bedzie wrzala w okolo 130 st???? chyba nie wiesz ze plyn plynowi nie rowny. proponuje pojezdzic w takim razie z temperatura silnika okolo 100 st i zobaczysz co Cie bedzie pozniej czekac.
Pozatym o jakim cisnieniu mowisz w ukladzie chlodzenia. Przy zapalonym i rozgrzanym silniku te cisnienie o ktorym mowisz to jest nieznacznie wieksze od atmosferycznego. Nie zauwazyles jescze ze w korku w zbiorniczku wyrownawczym jest dziurka??? Wiesz po co jest? Po to zeby cisnienie Ci ukladu chlodzacego nie rozwalilo.

[ Dodano: 2008-07-04, 15:25 ]
A to ze temperatura dochodzi Ci do 92-93 st to znaczy ze prawidlowo dziala termostat. Wedlug danych producenta w Twoim silniku termostat otwiera sie przy 92 st i w takim wypadku temperatura powinna byc na takim poziomie. Jesli utrzymywalaby sie wyzsza nawet podczas jazdy to bylby niepokojacy sygnal zeby wymienic termostat gdyz wtedy swiadczyloby to o tym ze sie nie otwiera calkowicie albo wogole.
MOJA ASTRA:
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
hoses

ex-Staff
Posty: 1167
Rejestracja: 02 lut 2008, 16:54
Imię: hoses
Auto: Astra J
Silnik: A14NET + LPG STAG
Rocznik: 2011
Województwo: mazowieckie
Wdzięczny: 9 razy
Pomocny: 64 razy
Kontakt:

#9

Nieprzeczytany post autor: hoses »

marcinpsk, poczytaj sobie tutaj [External Link Removed for Guests]
cyt"...Skład płynu chłodniczego chroni przed zamarzaniem i ... przegrzewaniem. Większość płynów dostępnych na rynku krzepnie gdzieś w okolicy –37 0C a do wrzenia dochodzi dopiero przy 110 – 120 0C. Najlepsze płyny „gotują się” w +140 oC. Producenci samochodów biorą pod uwagę te właściwości, stąd zalewanie współczesnych układów wodą jest niedopuszczalne...

ODPOWIEDZ