Cześć!
Powoli zbliża się czas wymiany opon na letnie. Na tą chwilę mam tylko dwie dobre 195/55/R15. Z racji, że ten rozmiar jest nietypowy zastanawiam się, ewentualnie który rozmiar zamienników będzie lepszy. 195/60/R15, czy 195/50/R16. Te pierwsze na bank będą trochę droższe od tych drugich, ale komfort powinien być trochę lepszy (większe koło). 195/50 będą najtańsze. Czy z racji, że 195/55/R15 były seryjnie w mojej Astrze, to wymienione przeze mnie nie będą powodowały zbytnich przekłamań licznika?
Rada w sprawie wymiany opon.
-
- Posty: 300
- Rejestracja: 16 sie 2008, 11:41
- Imię: Łukasz
- Auto: Linea Blu Coupe
- Silnik: Z22SE
- Województwo: lubelskie
- Lokalizacja: Lublin / Warszawa
- Pomocny: 1 raz
- Kontakt:
Według moich obliczeń różnice wyjdą następujące:
wzór na obwód koła = 2*PI*r = średnica*PI
1'' (cal) = 2,54 cm
15''=38,1 cm
szerokość opony = 19,5 cm (195 mm)
obwód=(śr. felgi + 2 * wysokość opony)*PI
wysokość opony = szerokość x współczynnik
***************************************
opony oryginalne (współczynnik 0,55):
wysokość opony= 19,5*0,55=10,725 [cm]
obwód=(38,1+21,45)*PI=59,55*PI=187,081 [cm]
***************************************
opony wyższe (współczynnik 0,60):
wysokość opony= 19,5*0,6=11,7 [cm]
obwód=(38,1+23,4)*PI=61,5*PI=193,2 [cm]
***************************************
opony niższe (współczynnik 0,50):
wysokość opony= 19,5*0,5=9,75 [cm]
obwód=(38,1+19,5)*PI=57,6*PI=180,95 [cm]
***************************************
Odnosząc do obwodu oryginalnego obwody "nowych" opon uzyskamy:
Wyższe: 193,2 / 187,081 = 1,032 - prędkościomierz będzie przekłamywał o 3,2% na minus (będziesz w rzeczywistości jechał 3% szybciej niż wskazuje)
Niższe: 180,95 / 187,081 = 0,967 - prędkościomierz będzie przekłamywał o 3,2% na plus (będziesz jechał 3% wolniej niż wskazuje)
Różnice są, jak widać z czystej matematyki, niewielkie, ale na pewno komfort jazdy będzie większy na oponach "wyższych". Wyliczone wielkości są poglądowe (wszystko tak naprawdę zależy od ciężaru auta i ciśnienia w ogumieniu - przecież obciążenie sprawia, że koło nie jest idealnie okrągłe) więc nie bazujcie na nich przy wyliczaniu prędkości w oparciu o znajomość przełożeń skrzyni bo wam osiągi zbyt piękne wyjdą
W praktyce na pewno różnice nie przekroczą 5%.
Tak naprawdę weź pod uwagę, że każdy prędkościomierz zawyża wskazania (gdyby zaniżał nie zostałby zalegalizowany) więc tak naprawdę biorąc wyższe opony zbliżasz się do rzeczywistych wartości wskazywanych przez szybkościomierz. W praktyce najlepiej jest po prostu w trasie sprawdzić czasy przejazdu z daną (licznikową) prędkością pomiędzy słupkami - są rozstawione co 100m (z reguły). Notujesz czas przejazdu pomiędzy słupkami (średni) i wskazanie licznika, zmieniasz prędkość i powtarzasz itd.
Przelicznik jest następujący: 1m/s = 3,6km/h
Jest to najdokładniejsza metoda sprawdzenia wskazań prędkościomierza, darujcie sobie pomiar prędkości przez GPS, bo błąd lokalizacji wynosi do 30m, a wskazań prędkości do 7-10km/h. Chyba, że ktoś pracuje w armii czy policji i ma dostęp do urządzeń wysokiej dokładności
Mam nadzieję, że zasłużyłem na pierwszy punkcik "pomógł"
P.S. Przypomnę tylko, że w Polsce nie można zakładać większych rozmiarowo kół na przednią oś i nie można mieć kół o różnych wymiarach konstrukcyjnych na jednej osi (grozi mandatem i zatrzymaniem dowodu). Nie dotyczy to tylko sytuacji wyjątkowych (np. guma na trasie) i samochodów, których producent wyposaża tak auto (jest taki dostawczak Kii, który seryjnie koła na przedniej osi ma ze 2-3 cale większe od kół na tylnej)
wzór na obwód koła = 2*PI*r = średnica*PI
1'' (cal) = 2,54 cm
15''=38,1 cm
szerokość opony = 19,5 cm (195 mm)
obwód=(śr. felgi + 2 * wysokość opony)*PI
wysokość opony = szerokość x współczynnik
***************************************
opony oryginalne (współczynnik 0,55):
wysokość opony= 19,5*0,55=10,725 [cm]
obwód=(38,1+21,45)*PI=59,55*PI=187,081 [cm]
***************************************
opony wyższe (współczynnik 0,60):
wysokość opony= 19,5*0,6=11,7 [cm]
obwód=(38,1+23,4)*PI=61,5*PI=193,2 [cm]
***************************************
opony niższe (współczynnik 0,50):
wysokość opony= 19,5*0,5=9,75 [cm]
obwód=(38,1+19,5)*PI=57,6*PI=180,95 [cm]
***************************************
Odnosząc do obwodu oryginalnego obwody "nowych" opon uzyskamy:
Wyższe: 193,2 / 187,081 = 1,032 - prędkościomierz będzie przekłamywał o 3,2% na minus (będziesz w rzeczywistości jechał 3% szybciej niż wskazuje)
Niższe: 180,95 / 187,081 = 0,967 - prędkościomierz będzie przekłamywał o 3,2% na plus (będziesz jechał 3% wolniej niż wskazuje)
Różnice są, jak widać z czystej matematyki, niewielkie, ale na pewno komfort jazdy będzie większy na oponach "wyższych". Wyliczone wielkości są poglądowe (wszystko tak naprawdę zależy od ciężaru auta i ciśnienia w ogumieniu - przecież obciążenie sprawia, że koło nie jest idealnie okrągłe) więc nie bazujcie na nich przy wyliczaniu prędkości w oparciu o znajomość przełożeń skrzyni bo wam osiągi zbyt piękne wyjdą
W praktyce na pewno różnice nie przekroczą 5%.
Tak naprawdę weź pod uwagę, że każdy prędkościomierz zawyża wskazania (gdyby zaniżał nie zostałby zalegalizowany) więc tak naprawdę biorąc wyższe opony zbliżasz się do rzeczywistych wartości wskazywanych przez szybkościomierz. W praktyce najlepiej jest po prostu w trasie sprawdzić czasy przejazdu z daną (licznikową) prędkością pomiędzy słupkami - są rozstawione co 100m (z reguły). Notujesz czas przejazdu pomiędzy słupkami (średni) i wskazanie licznika, zmieniasz prędkość i powtarzasz itd.
Przelicznik jest następujący: 1m/s = 3,6km/h
Jest to najdokładniejsza metoda sprawdzenia wskazań prędkościomierza, darujcie sobie pomiar prędkości przez GPS, bo błąd lokalizacji wynosi do 30m, a wskazań prędkości do 7-10km/h. Chyba, że ktoś pracuje w armii czy policji i ma dostęp do urządzeń wysokiej dokładności
Mam nadzieję, że zasłużyłem na pierwszy punkcik "pomógł"
P.S. Przypomnę tylko, że w Polsce nie można zakładać większych rozmiarowo kół na przednią oś i nie można mieć kół o różnych wymiarach konstrukcyjnych na jednej osi (grozi mandatem i zatrzymaniem dowodu). Nie dotyczy to tylko sytuacji wyjątkowych (np. guma na trasie) i samochodów, których producent wyposaża tak auto (jest taki dostawczak Kii, który seryjnie koła na przedniej osi ma ze 2-3 cale większe od kół na tylnej)
Od 20.01.2009r. nie wdaję się w polemiki z idiotami. Dlaczego?
Bo sprowadzają do swojego poziomu i pokonują doświadczeniem...
Bo sprowadzają do swojego poziomu i pokonują doświadczeniem...
szybajker, raczej skłaniam się ku 195/60/15. W weekend będę u rodziców, to sprawdzę dokładnie w jakim stanie są te dwie 195/55/15, które mi zostały. Jeśli okażą się jeszcze w porządku, to pewnie najrozsądniej będzie dokupić jeszcze dwie nowe do kompletu. Choć z drugiej strony... jak będę miał nadmiar gotówki (zdarza się to czasem komuś?) to chętnie kupiłbym 4 nowe oponki
W weekend się wszystko wyjaśni
W weekend się wszystko wyjaśni