Laik jedzie kupić samochód
- bikeman1
- Posty: 125
- Rejestracja: 03 cze 2014, 20:09
- Imię: Bartek
- Auto: Astra II & III
- Silnik: 1.7 & 1.8
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Laik jedzie kupić samochód
Witam wszystkich, z racji że jestem laikiem i dwa lata temu kupowalem sam samochód, bez mechaniorów i innych magikow, szukalem na internecie wszelkich informacji na co zwracać uwagę. Postanowiłem się podzielić tym co wygooglowalem:-)
Proszę o dyskusje czy wszystko się zgadza, będę zmieniał w razie co:)
1. Czy daje nam wlasciciel wazne OC i przegląd?
2. Ilu wascicieli miał samochód?
3. Czy jest Car Pass ( dotyczy Opla, jest on niezbędny, a brak jego oznacza konieczność wyciągnięcia kodu w ASO, koszt 150zl ), dwa kluczyki, książka, faktury?
4. Szyby - jednakowy rocznik
5. Grubosc lakieru
6. Korozja ( ranty drzwi, nadkola, progi, klapa )
7. Sprawdzic szczeliny między elementami karoserii
8. Bierznik na oponach/rok prod. opon
9. Spawy i malowanie pod maską ( można łatwo się zorientować czy było coś robione )
10. Podloga w bagażniku, czy nie jest pogięta, mokra?
11. Maksymalnie skręcić koła ( głosnosc pompy )
12. Czy był robiony rozrząd? ( udokumentowanie )
13. . Nr Vin sprawdzic, zgodność numeru nadwozia z dowodem rejestracyjnym
14. Olej ( czysty, po rozsmarowaniu na palcu powinien pozostać film )
15. Zasada, jeśli odkręcicie korek wlewu oleju i silnik zgaśnie to należy trzymać się od samochodu z daleka, jeśli obroty nieznacznie spadną można mierzyć kompresje i sprawdzać silnik, dalej to samo jest z wyjmowaniem bagnetu na pracującym silniku. W zależności od silnika pod deklem będzie nadciśnienie (większość silników) lub podciśnienie, tam gdzie jest podciśnienie będzie trudno odkręcić korek, ale też znaczy to, że nie ma przedmuchow
16. Nie powinien się wydobywać dym spod korka oleju
17. Przy dobrze rozgrzanym silniku odkręć korek od wlewu oleju jak będzie się dymić to uszczelniacze mogą już być do wymiany, wyjmij bagnet jak z stamtąd poleci dym to pierścienie do wymiany.
18. Cykanie/klekotanie - rozrząd
19. Jaki olej, kiedy wymieniany? Jeśli wlasciciel nie wie, oznacza to że samochodem się nie interesuje, nie dba.
20. Podczas dodawania gazu warto obserwować poziom cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym. Płyn nie powinien bulgotać ani zmieniać swojego poziomu – jeśli tak jest, może to świadczyć o przedmuchach z cylindrów. Przewody doprowadzające ciecz do chłodnicy nie powinny twardnieć po dodaniu gazu – może to świadczyć o problemach ze szczelnością głowicy lub bloku silnika.
A jeżeli na płynie chłodzącym pływają oka,to oznacza to,że może być lekko przepalona uszczelka pod głowicą.
21. Gdy silnik pracuje, należy poprosić drugą osobę o obserwowanie spalin (oczywiście nie może być to sprzedawca). Ich niebieska barwa świadczy o tym, że silnik zużywa nadmierną ilość oleju silnikowego. Jest to zwykle następstwo uszkodzenia pierścieni tłokowych, gładzi cylindrów, a także uszczelniaczy. Intensywny biały dym najczęściej oznacza uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Czarny kolor spalin jest spotykany głównie w dieslach, a jego źródło to awaria układu wtryskowego lub nieszczelności w układzie doładowania.
22. U mechanika mozemy sprawdzić sprężanie, kompresje, pomiar ciśnienia w cylindrach, wykręca się świece. Wkreca sie cisnieniomierz, na ciepłym silniku
23. Sprawdzić stan przewodów hamulcowych
To chyba tyle, jeśli ktoś ma jeszcze jakiś pomysł na co laik motoryzacyjny przy zakupie samochodu powinien zwrócić uwagę, to piszcie.
Proszę o dyskusje czy wszystko się zgadza, będę zmieniał w razie co:)
1. Czy daje nam wlasciciel wazne OC i przegląd?
2. Ilu wascicieli miał samochód?
3. Czy jest Car Pass ( dotyczy Opla, jest on niezbędny, a brak jego oznacza konieczność wyciągnięcia kodu w ASO, koszt 150zl ), dwa kluczyki, książka, faktury?
4. Szyby - jednakowy rocznik
5. Grubosc lakieru
6. Korozja ( ranty drzwi, nadkola, progi, klapa )
7. Sprawdzic szczeliny między elementami karoserii
8. Bierznik na oponach/rok prod. opon
9. Spawy i malowanie pod maską ( można łatwo się zorientować czy było coś robione )
10. Podloga w bagażniku, czy nie jest pogięta, mokra?
11. Maksymalnie skręcić koła ( głosnosc pompy )
12. Czy był robiony rozrząd? ( udokumentowanie )
13. . Nr Vin sprawdzic, zgodność numeru nadwozia z dowodem rejestracyjnym
14. Olej ( czysty, po rozsmarowaniu na palcu powinien pozostać film )
15. Zasada, jeśli odkręcicie korek wlewu oleju i silnik zgaśnie to należy trzymać się od samochodu z daleka, jeśli obroty nieznacznie spadną można mierzyć kompresje i sprawdzać silnik, dalej to samo jest z wyjmowaniem bagnetu na pracującym silniku. W zależności od silnika pod deklem będzie nadciśnienie (większość silników) lub podciśnienie, tam gdzie jest podciśnienie będzie trudno odkręcić korek, ale też znaczy to, że nie ma przedmuchow
16. Nie powinien się wydobywać dym spod korka oleju
17. Przy dobrze rozgrzanym silniku odkręć korek od wlewu oleju jak będzie się dymić to uszczelniacze mogą już być do wymiany, wyjmij bagnet jak z stamtąd poleci dym to pierścienie do wymiany.
18. Cykanie/klekotanie - rozrząd
19. Jaki olej, kiedy wymieniany? Jeśli wlasciciel nie wie, oznacza to że samochodem się nie interesuje, nie dba.
20. Podczas dodawania gazu warto obserwować poziom cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym. Płyn nie powinien bulgotać ani zmieniać swojego poziomu – jeśli tak jest, może to świadczyć o przedmuchach z cylindrów. Przewody doprowadzające ciecz do chłodnicy nie powinny twardnieć po dodaniu gazu – może to świadczyć o problemach ze szczelnością głowicy lub bloku silnika.
A jeżeli na płynie chłodzącym pływają oka,to oznacza to,że może być lekko przepalona uszczelka pod głowicą.
21. Gdy silnik pracuje, należy poprosić drugą osobę o obserwowanie spalin (oczywiście nie może być to sprzedawca). Ich niebieska barwa świadczy o tym, że silnik zużywa nadmierną ilość oleju silnikowego. Jest to zwykle następstwo uszkodzenia pierścieni tłokowych, gładzi cylindrów, a także uszczelniaczy. Intensywny biały dym najczęściej oznacza uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Czarny kolor spalin jest spotykany głównie w dieslach, a jego źródło to awaria układu wtryskowego lub nieszczelności w układzie doładowania.
22. U mechanika mozemy sprawdzić sprężanie, kompresje, pomiar ciśnienia w cylindrach, wykręca się świece. Wkreca sie cisnieniomierz, na ciepłym silniku
23. Sprawdzić stan przewodów hamulcowych
To chyba tyle, jeśli ktoś ma jeszcze jakiś pomysł na co laik motoryzacyjny przy zakupie samochodu powinien zwrócić uwagę, to piszcie.
Ostatnio zmieniony 12 sie 2015, 13:03 przez bikeman1, łącznie zmieniany 3 razy.
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 739
- Rejestracja: 12 sie 2013, 16:21
- Imię: Marek
- Auto: Ex-Astra F/Ex-Meriva A
- Silnik: C18XE/X16XEL/Z16XEP
- Województwo: łódzkie
- Pomocny: 3 razy
Hej, ja polecam jeszcze obejrzeć to może jakość nie jest jakaś super ale kilka spraw przydatnych szczególnie dla laika pokazuje [External Link Removed for Guests] i przede wszystkim jeśli chcesz wydać sporo kasy (dla każdego to inna suma) i być w miarę pewnym to nie oszczędzaj tylko jedź na stacje kontroli pojazdów i pełny przegląd zrób albo przegląd przed zakupem, ja się spotkałem z miłym zaskoczeniem za 80 zł zrobili pełny przegląd auta na ścieżce diagnostycznej i użyczyli miernika lakieru. Zawsze możesz też poprosić o pomoc kogoś z forum z okolicy z której będziesz chciał auto kupić, jeśli będzie czas to na pewno chętnie ktoś Ci pomoże.
Jak kto dba tak i ma.
Destylować, degustować, zalegalizować.
Destylować, degustować, zalegalizować.
- bikeman1
- Posty: 125
- Rejestracja: 03 cze 2014, 20:09
- Imię: Bartek
- Auto: Astra II & III
- Silnik: 1.7 & 1.8
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
O tak, potwierdzam. Ścieżka jest jak najbardziej wskazana. W tym roku kupowalem drugi samochód, Astrę F i ścieżka za 50zl sporo wyjaśniła. Można zajrzeć pod samochód, sprawdzą luzy, hamulce, stan amortyzatorów.
[External Link Removed for Guests]
- przemty
- Posty: 6093
- Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
- Imię: Przemek
- Auto: była AF, jest AH
- Silnik: był 17D, jest Z18XE
- Województwo: podkarpackie
- Lokalizacja: Sanok
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 2 razy
Pełny Check list przy kupnie [External Link Removed for Guests]
EDIT:
Ciśnieniomierz to jest to urządzenie
Źródło: [External Link Removed for Guests]
EDIT:
Tak przy okazji, nie wkręca się ciśnieniomierz a manometr a dokładnie miernik ciśnienia sprężaniabikeman1 pisze:
22. U mechanika mozemy sprawdzić sprężanie, kompresje, pomiar ciśnienia w cylindrach, wykręca się świece. Wkreca sie cisnieniomierz, na ciepłym silniku
Ciśnieniomierz to jest to urządzenie
Źródło: [External Link Removed for Guests]
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2015, 19:52 przez przemty, łącznie zmieniany 1 raz.
[External Link Removed for Guests]
- bikeman1
- Posty: 125
- Rejestracja: 03 cze 2014, 20:09
- Imię: Bartek
- Auto: Astra II & III
- Silnik: 1.7 & 1.8
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
-
- Posty: 66
- Rejestracja: 19 lip 2015, 13:58
- Auto: Astra GTC
- Silnik: Z19DTH
- Województwo: świętokrzyskie
Do tej listy dodałbym jeszcze:
- sprawdzenie czy silnik jest zimny przed odpaleniem
- zabranie auta na drogę szybkiego ruchu w celu sprawdzenie jak sprawuje się przy wysokich prędkościach
U mnie korka oleju nie odkręcisz
- sprawdzenie czy silnik jest zimny przed odpaleniem
- zabranie auta na drogę szybkiego ruchu w celu sprawdzenie jak sprawuje się przy wysokich prędkościach
U mnie korka oleju nie odkręcisz
Lewy pas jest od wyprzedzania!
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 29 sie 2015, 18:40
- Imię: Robert
- Auto: Astra H
- Silnik: Z14xep
- Województwo: wielkopolskie
Oj przydadzą mi się te informację, bo przymierzam się do zmiany samochodu i właśnie planuję kupić Astrę
- bikeman1
- Posty: 125
- Rejestracja: 03 cze 2014, 20:09
- Imię: Bartek
- Auto: Astra II & III
- Silnik: 1.7 & 1.8
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Oby się przydały... Jak podejdziesz do zakupu na chodno bez emocji i uleganiu sprzedawcy to dobrze kupisz.. Pamiętaj każdy towar na swojego kupca!
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 15
- Rejestracja: 31 sie 2015, 9:28
- Auto: Szukam
- Województwo: mazowieckie
Jak jest szyberdach to ja bym jeszcze sprawdził drożność kanalików odprowadzających wodę. Trzeba wylać co najmniej 1,5 l wody, żeby zobaczyć czy jest drożność.
- nismo
- Posty: 3691
- Rejestracja: 14 sty 2011, 14:53
- Imię: Michał
- Auto: Astra J HB & Astra H Kombi
- Silnik: b14net & z18xe
- Województwo: zachodniopomorskie
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 143 razy
Bardzo fajny poradnik dla laika, co prawda sa to podstawowe sprawy ale już dużo nam powiedzą o aucie.Dlaczego temat nie jest podklejony?