Zakup Astry H - poradnik [ aktualizacja 04.05.2016]
: 16 wrz 2015, 18:15
1. Wiadomości ogólne [Autor: przemty]
Astra H jest autem klasy kompaktów, prostym w budowie i obsłudze. Produkcję auta rozpoczęto w 2004 roku, jako następca Astry G. W odróżnieniu od poprzednika różni się znacznie stylistycznie, lecz posiada szereg części mechanicznych wskazujących na powiązania z poprzednią wersją.
Astra H dostępna była na kilku kontynentach świata pod różnymi nazwami:
• Opel Astra (Europa)
• Vauxhall Astra (Wielka Brytania)
• Saturn Astra (USA)
• Holden Astra (Australia).
Jak można się domyśleć najczęściej w Polsce spotykamy ten samochód pod nazwą Opel. Niestety z racji rynku, jaki mamy w Polsce rzadko, ale spotykamy też wersje Vauxhall po tzw. przekładce” na wersję z kierownicą po lewej stronie auta ( aby sprawdzić po której stronie auta była kierownica gdy auto wyjeżdzało z fabryki należy rozkodować VIN)
Model w 2006 roku przeszedł delikatny zewnętrzny face lifting polegający na zmianie kształtów zderzaka, grilla oraz zmianie świateł przednich i tylnych (o czym szerzej zostanie wspomniane w części poświęconej wyposażeniu)oraz poszerzono gamę dostępnych silników. Natomiast w 2007 roku zmieniono kształt panela radia oraz wprowadzono wyświetlacz z większą ilością informacji.
W latach 2010-2012 Astra była sprzedawana, jako Opel Astra Classic – wersją pozbawiona chociażby listew bocznych na drzwiach.
Astra H jest to model występujący w pięciu wersjach nadwoziowych:
• Hatchback
• GTC
• Kombi
• Sedan
• TwinTop
Hatchback
Źródło: [External Link Removed for Guests] Facelifting od 11.2006
Źródło: [External Link Removed for Guests] GTC (występuje w różnych edycjach)
Standard
Źródło: [External Link Removed for Guests] Z dachem panoramicznym
Źródło: [External Link Removed for Guests] OPC
Źródło: [External Link Removed for Guests] OPC Nürburgring Edition
Źródło: [External Link Removed for Guests] OPC Race Camp
Źródło: [External Link Removed for Guests] Kombi (podobnie jak hatchback w 11.2006 przeszło to nadwozie face lifting w takim samym zakresie)
Źródło: [External Link Removed for Guests] Sedan (dostępny od 09.2008)
Źródło: [External Link Removed for Guests] TwinTop (dostępny od 05.2006)
Źródło: [External Link Removed for Guests]
W sprzedaży poszczególne typy nadwozi posiadały różne wersje wyposażenia.
W w/w wersjach nadwozia montowano następujące silniki.
Benzyna
Diesel
Natomiast w zależności od silnika dostępne były różne skrzynie biegów.
Zalety Astry H:
- kompaktowe rozmiary
- dobra widoczność do przodu i na boki
- prosta budowa
- szeroka gama nadwozi i silników
- szeroka baza części nowych oryginalnych, zamienników jak i z demontażu
Wady i typowe usterki Astry H:
- miękki lakier
- rdza na rantach nadkoli, pod lusterkami, pod listwą tylnej klapy
- rdza pod dodatkową uszczelką dolną drzwi (opcja)
- średnie wygłuszenie ( ocena zależna od zamontowanego silnika)
- delikatne spinki mocujące zderzaki, podszybie
- delikatne zaślepki mocowania bagażnika dachowego
- przecieki wody do wnętrza przez „zestarzałe” uszczelki głośników drzwi przednich
- częste usterki modułu CIM (brak zapłonu, klaksonu na włączonych światłach)
- łamiące się przewody w łączniku pomiędzy drzwiami tylnymi a nadwoziem (objaw: brak centralnego zamka w tych drzwiach, brak elektrycznych szyb , brak głosu w głośniku)
- trudny dostęp do żarówek reflektorów przednich
- awaryjne i kosztowne w naprawie skrzynie biegów M20, M32
- częste awarie klapki obiegu wewnętrznego (ułamywanie)
- częste awarie rezystora dmuchawy tzw. jeżyk
- korodujące górne poduszki amortyzatora
Kolory nadwozi (na przykładzie wersji Hatchback):
Moonlandgrau (Metallic, 3KU, 155) Źródło: [External Link Removed for Guests] Starsilber (Metallic, 2AU, 157) Źródło: [External Link Removed for Guests] Lichtsilber (Metallic, 4AU, 163) Źródło: [External Link Removed for Guests] Pannacotta (Mineraleffekt, 1RU, 167) Źródło: [External Link Removed for Guests] Metro (Metallic, 4XU, 168) Źródło: [External Link Removed for Guests] Argonsilber (Metallic, GAN, 176) Źródło: [External Link Removed for Guests] Karbongrau (Metallic, GAL, 177) Źródło: [External Link Removed for Guests] Breezeblau (Metallic, 80U, 20N) Źródło: [External Link Removed for Guests] Saphirschwarz (Mineraleffekt, 2HU, 20R) Źródło: [External Link Removed for Guests] Royalblau (Uni, 4DU, 20Z) Źródło: [External Link Removed for Guests] Ultrablau (Mineraleffekt, 4CU, 21B) Źródło: [External Link Removed for Guests] Petrolgrün (Mineraleffekt, ACU, 21U) Źródło: [External Link Removed for Guests] Eisbergblau (Mineraleffekt, ATU, 21Y) Źródło: [External Link Removed for Guests] Green Spirit (Metallic, GCM, 30C) Źródło: [External Link Removed for Guests] Seegrasgrün (Mineraleffekt, GAY, 30K) Źródło: [External Link Removed for Guests] Digitalgrün (Mineraleffekt, 4QU, 398) Źródło: [External Link Removed for Guests] Papyrus (Mineraleffekt, 4PU, 40H) Źródło: [External Link Removed for Guests] Schneeweiß ( UNI, GAZ, 40R) Źródło: [External Link Removed for Guests] Casablancaweiß (Uni, 10U, 474) Źródło: [External Link Removed for Guests] Powerrot (Brillant, 63U, 50B) Źródło: [External Link Removed for Guests] Granatapfelrot (Mineraleffekt, 2GU, 50C) Źródło: [External Link Removed for Guests] Magmarot (Brillant, 79U, 547) Źródło: [External Link Removed for Guests] Głównym źródłem opracowania jest strona [External Link Removed for Guests]
2. Wyposażenie [Autor: przemty]
W poniższej tabeli przedstawione zostały podstawowe opcje wyposażenia wraz z opisem i przykładowymi zdjęciami.
Poszczególne egzemplarze samochodów w zależności od upodobań i zasobności kieszeni kupującego nowy samochód posiadały różne kombinacje niżej wymienionych podzespołów.
3. Opis silników
Z16XER/A16XER [Autor: gribek]
Silnik o oznaczeniu Z16XER, moc 115 KM (85kW) przy 6000 obr./min., moment obrotowy 155 Nm przy 4000 obr./min.
Montowany od 2007 i obecny we wszystkich wersjach nadwozia: Hatchback (5 drzwiowy), GTC (3 drzwiowy), Kombi, Sedan, TwinTop. Nieobecny jedynie w wersji dostawczej.
Wyposażony w koła pasowe umożliwiające zmianę faz rozrządu (tzw. zmienne fazy rozrządu - ZFR).
Występował w komplecie ze skrzynią manualną F17CR o przełożeniu 3.94 lub z Easytronic F17+ER MTA o przełożeniu 4,19 – obie 5-cio stopniowe.
Na temat budowy silnika można poczytać tutaj: [External Link Removed for Guests]
Opinia:
Silnik dogrzewa się do swojej optymalnej temperatury bliskiej 103 st. C, która może budzić niepokój wśród nowych właścicieli, jest ona jednak prawidłowa dla tej jednostki. Osiągana jest latem po około 10 minutach jazdy, natomiast zimą po około 20 minutach jazdy.
Silnik pozbawiony istotnych wad konstrukcyjnych. Awarie zdarzają się rzadko i głównie spowodowane są złym obchodzeniem się z silnikiem przez obecnego (lub poprzedniego) właściciela. Oprócz okresowych zmian oleju, filtrów i świec należy pamiętać o wymianie rozrządu co 150 tys. km lub co 10 lat (wg producenta). Jednak zaleca się skrócenie tego interwału do 120-140 tys. km. lub 8 lat (koszt w granicach 800PLN). Ze względu na brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, silnik nie jest polecany do montażu instalacji LPG. Dodatkowo obliguje to użytkownika do jego kontroli w okresie przewidzianym przez producenta pojazdu (co 150tys. km.). Powyżej przebiegu 200 tys. km. zdarza się, że dają o sobie znać koła zmiennych faz rozrządu (ZFR), objawia się to chrobotaniem z okolic silnika zaraz po odpaleniu. Koszt wymiany jednego koła oscyluje w okolicach 900PLN. Są to najdroższe wydatki jakie zdarzają się w tym silniku, a jego dobre traktowanie i wymiana oleju nie rzadziej, niż co 15tys. km. przedłuża żywotność ZFR.
Przebieg mocy i momentu obrotowego można uznać za wystarczający do zwykłej miejskiej jazdy oraz jazdy autostradowej do 130 km/h. Ze względu na słabe wyciszenie i brak szóstego biegu, jazda powyżej tej prędkości powoduje większy hałas. W mieście auto żwawo reaguje na pedał gazu już powyżej 2500 obr./min, a w okolicach 3000 obr./min. dostępne jest 90% momentu obrotowego. Nie jest to jednostka polecana dla częstych bywalców jednopasmowych dróg, gdzie niezbędne jest wyprzedzanie – wtedy z klimatyzacją w upalne dni, urządzeniami pobierającymi prąd oraz pasażerami z tyłu (lub sporym bagażem) konieczne jest wkręcenie silnika na wyższe obroty i świadomość, że to tylko 1.6 115KM. Silnik jest zatem kompromisem pomiędzy dostępną mocą, a kosztami ponoszonymi przy dystrybutorze i w warsztacie. Producent dopuszcza konsumpcję oleju silnikowego do poziomu nawet 0.6l /1000km, jednak dbając o jednostkę ubytek nie powinien być widoczny. Wszelkie oznaki spalania oleju powinny niepokoić i powinny zostać wyjaśnione przed ewentualnym zakupem, ponieważ mogą sugerować poważne niedomaganie jednostki.
Od 2010 silnik został przystosowany do spełnienia normy EURO5 i otrzymał oznaczenie A16XER (nie odbiega budową od Z16XER).
Zalety:
- duża ilość egzemplarzy na rynku wtórnym
- oszczędny podczas jednostajnej jazdy do prędkości 130km/h.
- trwała konstrukcja, brak istotnych typowych usterek
Wady:
- tylko 115KM mocy i niski moment obrotowy
- sporo egzemplarzy ma „flotową” historię
- brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego – silnik nie polecany pod instalację LPG
- producent dopuszcza konsumpcję oleju do poziomu 0.6L na 1000km.
Z18XE [Autor: przemty]
Silnik o oznaczeniu Z18XE, moc 125 KM (92kW) przy 5600 obr./min., moment obrotowy 170 Nm przy 3800 obr./min.
Montowany od 2004 do 2006 roku i obecny niemal we wszystkich wersjach nadwozia.
Silnik nie posiada ani systemu Twinport ani systemu zmiennych faz rozrządu. Jest to niemal ten sam silnik, co montowany w poprzedniej wersji Astry.
Zatem jego budowa jest prosta z jak najmniejszą ilością elektroniki.
Na temat silnika można poczytać tutaj:
Opinia:
Jak wspomniano powyżej silnik został zaadaptowany do Astry H z jej poprzedniczki przez co jest to stara, sprawdzona konstrukcja bez rozbudowanej elektroniki itd. Jego naprawa nie nadwyręża kieszeni właściciela.
Silnik posiada hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, przez co jest polecany dla osób które planują po kupnie założyć LPG.
Z racji posiadanej mocy i momentu, bardzo przyjemnie rozpędza on samochód a przy tym nie powoduje bólu głowy na stacji benzynowej. Jest optymalnym rozwiązaniem pomiędzy osiągami a ekonomią. Włączenie klimatyzacji nie powoduje zauważalnego spadku mocy i osiągów.
Średnie spalanie w zależności od stylu jazdy, miasto/trasa i prędkości jazdy wynosi +/- 9 l./100 km.
Rozrząd jest napędzany poprzez pasek klinowy, który napędza także pompę wody. Koszt wymiany rozrządu wraz z pompą to wydatek ok 800-900 zł.
Pisząc o tym silniku należy także wspomnieć, że przy prędkościach autostradowych średnie zużycie paliwa znacznie rośnie i zwiększa się wówczas też dźwięk silnika, który przy dłuższej jeździe staje się uciążliwy. Przy jeździe do 100 km/h silnik jest cichy.
Należy tutaj też zaznaczyć, że w zależności od tego jak poprzedni właściciel dbał o samochód to może on zużywać nawet do 0,6l/ 1000km oleju silnikowego. Ogólnie zużycie oleju jest to bolączka wszystkich silników Opla
Poza wymianami eksploatacyjnymi typu oleje, płyny to silnik nie wymaga jakiś większych napraw.
Zalety:
- optymalna moc i spalanie
- trwała, stara konstrukcja
- brak jakiś typowych usterek, które nadwyrężają kieszeń
- polecany pod LPG
Wady:
- w egzemplarzach, które były bardzo obciążane czasem pękają kolektory wydechowe
- niewielka ilość aut z tymi silnikami na rynku wtórnym
Astra H jest autem klasy kompaktów, prostym w budowie i obsłudze. Produkcję auta rozpoczęto w 2004 roku, jako następca Astry G. W odróżnieniu od poprzednika różni się znacznie stylistycznie, lecz posiada szereg części mechanicznych wskazujących na powiązania z poprzednią wersją.
Astra H dostępna była na kilku kontynentach świata pod różnymi nazwami:
• Opel Astra (Europa)
• Vauxhall Astra (Wielka Brytania)
• Saturn Astra (USA)
• Holden Astra (Australia).
Jak można się domyśleć najczęściej w Polsce spotykamy ten samochód pod nazwą Opel. Niestety z racji rynku, jaki mamy w Polsce rzadko, ale spotykamy też wersje Vauxhall po tzw. przekładce” na wersję z kierownicą po lewej stronie auta ( aby sprawdzić po której stronie auta była kierownica gdy auto wyjeżdzało z fabryki należy rozkodować VIN)
Model w 2006 roku przeszedł delikatny zewnętrzny face lifting polegający na zmianie kształtów zderzaka, grilla oraz zmianie świateł przednich i tylnych (o czym szerzej zostanie wspomniane w części poświęconej wyposażeniu)oraz poszerzono gamę dostępnych silników. Natomiast w 2007 roku zmieniono kształt panela radia oraz wprowadzono wyświetlacz z większą ilością informacji.
W latach 2010-2012 Astra była sprzedawana, jako Opel Astra Classic – wersją pozbawiona chociażby listew bocznych na drzwiach.
Astra H jest to model występujący w pięciu wersjach nadwoziowych:
• Hatchback
• GTC
• Kombi
• Sedan
• TwinTop
Hatchback
Źródło: [External Link Removed for Guests] Facelifting od 11.2006
Źródło: [External Link Removed for Guests] GTC (występuje w różnych edycjach)
Standard
Źródło: [External Link Removed for Guests] Z dachem panoramicznym
Źródło: [External Link Removed for Guests] OPC
Źródło: [External Link Removed for Guests] OPC Nürburgring Edition
Źródło: [External Link Removed for Guests] OPC Race Camp
Źródło: [External Link Removed for Guests] Kombi (podobnie jak hatchback w 11.2006 przeszło to nadwozie face lifting w takim samym zakresie)
Źródło: [External Link Removed for Guests] Sedan (dostępny od 09.2008)
Źródło: [External Link Removed for Guests] TwinTop (dostępny od 05.2006)
Źródło: [External Link Removed for Guests]
W sprzedaży poszczególne typy nadwozi posiadały różne wersje wyposażenia.
W w/w wersjach nadwozia montowano następujące silniki.
Benzyna
Diesel
Natomiast w zależności od silnika dostępne były różne skrzynie biegów.
Zalety Astry H:
- kompaktowe rozmiary
- dobra widoczność do przodu i na boki
- prosta budowa
- szeroka gama nadwozi i silników
- szeroka baza części nowych oryginalnych, zamienników jak i z demontażu
Wady i typowe usterki Astry H:
- miękki lakier
- rdza na rantach nadkoli, pod lusterkami, pod listwą tylnej klapy
- rdza pod dodatkową uszczelką dolną drzwi (opcja)
- średnie wygłuszenie ( ocena zależna od zamontowanego silnika)
- delikatne spinki mocujące zderzaki, podszybie
- delikatne zaślepki mocowania bagażnika dachowego
- przecieki wody do wnętrza przez „zestarzałe” uszczelki głośników drzwi przednich
- częste usterki modułu CIM (brak zapłonu, klaksonu na włączonych światłach)
- łamiące się przewody w łączniku pomiędzy drzwiami tylnymi a nadwoziem (objaw: brak centralnego zamka w tych drzwiach, brak elektrycznych szyb , brak głosu w głośniku)
- trudny dostęp do żarówek reflektorów przednich
- awaryjne i kosztowne w naprawie skrzynie biegów M20, M32
- częste awarie klapki obiegu wewnętrznego (ułamywanie)
- częste awarie rezystora dmuchawy tzw. jeżyk
- korodujące górne poduszki amortyzatora
Kolory nadwozi (na przykładzie wersji Hatchback):
Moonlandgrau (Metallic, 3KU, 155) Źródło: [External Link Removed for Guests] Starsilber (Metallic, 2AU, 157) Źródło: [External Link Removed for Guests] Lichtsilber (Metallic, 4AU, 163) Źródło: [External Link Removed for Guests] Pannacotta (Mineraleffekt, 1RU, 167) Źródło: [External Link Removed for Guests] Metro (Metallic, 4XU, 168) Źródło: [External Link Removed for Guests] Argonsilber (Metallic, GAN, 176) Źródło: [External Link Removed for Guests] Karbongrau (Metallic, GAL, 177) Źródło: [External Link Removed for Guests] Breezeblau (Metallic, 80U, 20N) Źródło: [External Link Removed for Guests] Saphirschwarz (Mineraleffekt, 2HU, 20R) Źródło: [External Link Removed for Guests] Royalblau (Uni, 4DU, 20Z) Źródło: [External Link Removed for Guests] Ultrablau (Mineraleffekt, 4CU, 21B) Źródło: [External Link Removed for Guests] Petrolgrün (Mineraleffekt, ACU, 21U) Źródło: [External Link Removed for Guests] Eisbergblau (Mineraleffekt, ATU, 21Y) Źródło: [External Link Removed for Guests] Green Spirit (Metallic, GCM, 30C) Źródło: [External Link Removed for Guests] Seegrasgrün (Mineraleffekt, GAY, 30K) Źródło: [External Link Removed for Guests] Digitalgrün (Mineraleffekt, 4QU, 398) Źródło: [External Link Removed for Guests] Papyrus (Mineraleffekt, 4PU, 40H) Źródło: [External Link Removed for Guests] Schneeweiß ( UNI, GAZ, 40R) Źródło: [External Link Removed for Guests] Casablancaweiß (Uni, 10U, 474) Źródło: [External Link Removed for Guests] Powerrot (Brillant, 63U, 50B) Źródło: [External Link Removed for Guests] Granatapfelrot (Mineraleffekt, 2GU, 50C) Źródło: [External Link Removed for Guests] Magmarot (Brillant, 79U, 547) Źródło: [External Link Removed for Guests] Głównym źródłem opracowania jest strona [External Link Removed for Guests]
2. Wyposażenie [Autor: przemty]
W poniższej tabeli przedstawione zostały podstawowe opcje wyposażenia wraz z opisem i przykładowymi zdjęciami.
Poszczególne egzemplarze samochodów w zależności od upodobań i zasobności kieszeni kupującego nowy samochód posiadały różne kombinacje niżej wymienionych podzespołów.
3. Opis silników
Z16XER/A16XER [Autor: gribek]
Silnik o oznaczeniu Z16XER, moc 115 KM (85kW) przy 6000 obr./min., moment obrotowy 155 Nm przy 4000 obr./min.
Montowany od 2007 i obecny we wszystkich wersjach nadwozia: Hatchback (5 drzwiowy), GTC (3 drzwiowy), Kombi, Sedan, TwinTop. Nieobecny jedynie w wersji dostawczej.
Wyposażony w koła pasowe umożliwiające zmianę faz rozrządu (tzw. zmienne fazy rozrządu - ZFR).
Występował w komplecie ze skrzynią manualną F17CR o przełożeniu 3.94 lub z Easytronic F17+ER MTA o przełożeniu 4,19 – obie 5-cio stopniowe.
Na temat budowy silnika można poczytać tutaj: [External Link Removed for Guests]
Opinia:
Silnik dogrzewa się do swojej optymalnej temperatury bliskiej 103 st. C, która może budzić niepokój wśród nowych właścicieli, jest ona jednak prawidłowa dla tej jednostki. Osiągana jest latem po około 10 minutach jazdy, natomiast zimą po około 20 minutach jazdy.
Silnik pozbawiony istotnych wad konstrukcyjnych. Awarie zdarzają się rzadko i głównie spowodowane są złym obchodzeniem się z silnikiem przez obecnego (lub poprzedniego) właściciela. Oprócz okresowych zmian oleju, filtrów i świec należy pamiętać o wymianie rozrządu co 150 tys. km lub co 10 lat (wg producenta). Jednak zaleca się skrócenie tego interwału do 120-140 tys. km. lub 8 lat (koszt w granicach 800PLN). Ze względu na brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, silnik nie jest polecany do montażu instalacji LPG. Dodatkowo obliguje to użytkownika do jego kontroli w okresie przewidzianym przez producenta pojazdu (co 150tys. km.). Powyżej przebiegu 200 tys. km. zdarza się, że dają o sobie znać koła zmiennych faz rozrządu (ZFR), objawia się to chrobotaniem z okolic silnika zaraz po odpaleniu. Koszt wymiany jednego koła oscyluje w okolicach 900PLN. Są to najdroższe wydatki jakie zdarzają się w tym silniku, a jego dobre traktowanie i wymiana oleju nie rzadziej, niż co 15tys. km. przedłuża żywotność ZFR.
Przebieg mocy i momentu obrotowego można uznać za wystarczający do zwykłej miejskiej jazdy oraz jazdy autostradowej do 130 km/h. Ze względu na słabe wyciszenie i brak szóstego biegu, jazda powyżej tej prędkości powoduje większy hałas. W mieście auto żwawo reaguje na pedał gazu już powyżej 2500 obr./min, a w okolicach 3000 obr./min. dostępne jest 90% momentu obrotowego. Nie jest to jednostka polecana dla częstych bywalców jednopasmowych dróg, gdzie niezbędne jest wyprzedzanie – wtedy z klimatyzacją w upalne dni, urządzeniami pobierającymi prąd oraz pasażerami z tyłu (lub sporym bagażem) konieczne jest wkręcenie silnika na wyższe obroty i świadomość, że to tylko 1.6 115KM. Silnik jest zatem kompromisem pomiędzy dostępną mocą, a kosztami ponoszonymi przy dystrybutorze i w warsztacie. Producent dopuszcza konsumpcję oleju silnikowego do poziomu nawet 0.6l /1000km, jednak dbając o jednostkę ubytek nie powinien być widoczny. Wszelkie oznaki spalania oleju powinny niepokoić i powinny zostać wyjaśnione przed ewentualnym zakupem, ponieważ mogą sugerować poważne niedomaganie jednostki.
Od 2010 silnik został przystosowany do spełnienia normy EURO5 i otrzymał oznaczenie A16XER (nie odbiega budową od Z16XER).
Zalety:
- duża ilość egzemplarzy na rynku wtórnym
- oszczędny podczas jednostajnej jazdy do prędkości 130km/h.
- trwała konstrukcja, brak istotnych typowych usterek
Wady:
- tylko 115KM mocy i niski moment obrotowy
- sporo egzemplarzy ma „flotową” historię
- brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego – silnik nie polecany pod instalację LPG
- producent dopuszcza konsumpcję oleju do poziomu 0.6L na 1000km.
Z18XE [Autor: przemty]
Silnik o oznaczeniu Z18XE, moc 125 KM (92kW) przy 5600 obr./min., moment obrotowy 170 Nm przy 3800 obr./min.
Montowany od 2004 do 2006 roku i obecny niemal we wszystkich wersjach nadwozia.
Silnik nie posiada ani systemu Twinport ani systemu zmiennych faz rozrządu. Jest to niemal ten sam silnik, co montowany w poprzedniej wersji Astry.
Zatem jego budowa jest prosta z jak najmniejszą ilością elektroniki.
Na temat silnika można poczytać tutaj:
Opinia:
Jak wspomniano powyżej silnik został zaadaptowany do Astry H z jej poprzedniczki przez co jest to stara, sprawdzona konstrukcja bez rozbudowanej elektroniki itd. Jego naprawa nie nadwyręża kieszeni właściciela.
Silnik posiada hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, przez co jest polecany dla osób które planują po kupnie założyć LPG.
Z racji posiadanej mocy i momentu, bardzo przyjemnie rozpędza on samochód a przy tym nie powoduje bólu głowy na stacji benzynowej. Jest optymalnym rozwiązaniem pomiędzy osiągami a ekonomią. Włączenie klimatyzacji nie powoduje zauważalnego spadku mocy i osiągów.
Średnie spalanie w zależności od stylu jazdy, miasto/trasa i prędkości jazdy wynosi +/- 9 l./100 km.
Rozrząd jest napędzany poprzez pasek klinowy, który napędza także pompę wody. Koszt wymiany rozrządu wraz z pompą to wydatek ok 800-900 zł.
Pisząc o tym silniku należy także wspomnieć, że przy prędkościach autostradowych średnie zużycie paliwa znacznie rośnie i zwiększa się wówczas też dźwięk silnika, który przy dłuższej jeździe staje się uciążliwy. Przy jeździe do 100 km/h silnik jest cichy.
Należy tutaj też zaznaczyć, że w zależności od tego jak poprzedni właściciel dbał o samochód to może on zużywać nawet do 0,6l/ 1000km oleju silnikowego. Ogólnie zużycie oleju jest to bolączka wszystkich silników Opla
Poza wymianami eksploatacyjnymi typu oleje, płyny to silnik nie wymaga jakiś większych napraw.
Zalety:
- optymalna moc i spalanie
- trwała, stara konstrukcja
- brak jakiś typowych usterek, które nadwyrężają kieszeń
- polecany pod LPG
Wady:
- w egzemplarzach, które były bardzo obciążane czasem pękają kolektory wydechowe
- niewielka ilość aut z tymi silnikami na rynku wtórnym