Zakup Astry H - poradnik [ aktualizacja 04.05.2016]

Pytania, porady, niezbędne informacje dot. zakupu samochodu
Awatar użytkownika
przemty

ex-Staff
Posty: 6093
Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
Imię: Przemek
Auto: była AF, jest AH
Silnik: był 17D, jest Z18XE
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 2 razy

Zakup Astry H - poradnik [ aktualizacja 04.05.2016]

#1

Nieprzeczytany post autor: przemty »

1. Wiadomości ogólne [Autor: przemty]

Astra H jest autem klasy kompaktów, prostym w budowie i obsłudze. Produkcję auta rozpoczęto w 2004 roku, jako następca Astry G. W odróżnieniu od poprzednika różni się znacznie stylistycznie, lecz posiada szereg części mechanicznych wskazujących na powiązania z poprzednią wersją.
Astra H dostępna była na kilku kontynentach świata pod różnymi nazwami:

• Opel Astra (Europa)
• Vauxhall Astra (Wielka Brytania)
• Saturn Astra (USA)
• Holden Astra (Australia).

Jak można się domyśleć najczęściej w Polsce spotykamy ten samochód pod nazwą Opel. Niestety z racji rynku, jaki mamy w Polsce rzadko, ale spotykamy też wersje Vauxhall po tzw. przekładce” na wersję z kierownicą po lewej stronie auta ( aby sprawdzić po której stronie auta była kierownica gdy auto wyjeżdzało z fabryki należy rozkodować VIN)
Model w 2006 roku przeszedł delikatny zewnętrzny face lifting polegający na zmianie kształtów zderzaka, grilla oraz zmianie świateł przednich i tylnych (o czym szerzej zostanie wspomniane w części poświęconej wyposażeniu)oraz poszerzono gamę dostępnych silników. Natomiast w 2007 roku zmieniono kształt panela radia oraz wprowadzono wyświetlacz z większą ilością informacji.
W latach 2010-2012 Astra była sprzedawana, jako Opel Astra Classic – wersją pozbawiona chociażby listew bocznych na drzwiach.
Astra H jest to model występujący w pięciu wersjach nadwoziowych:

• Hatchback
• GTC
• Kombi
• Sedan
• TwinTop

Hatchback
Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]
Facelifting od 11.2006
Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]
GTC (występuje w różnych edycjach)

Standard
Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]
Z dachem panoramicznym
Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]
OPC
Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]
OPC Nürburgring Edition
Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]
OPC Race Camp
Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]
Kombi (podobnie jak hatchback w 11.2006 przeszło to nadwozie face lifting w takim samym zakresie)
Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]
Sedan (dostępny od 09.2008)
Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]
TwinTop (dostępny od 05.2006) Obrazek
Źródło: [External Link Removed for Guests]

W sprzedaży poszczególne typy nadwozi posiadały różne wersje wyposażenia.
Obrazek
W w/w wersjach nadwozia montowano następujące silniki.

Benzyna

Obrazek

Diesel

Obrazek

Natomiast w zależności od silnika dostępne były różne skrzynie biegów.
Obrazek
Zalety Astry H:
- kompaktowe rozmiary
- dobra widoczność do przodu i na boki
- prosta budowa
- szeroka gama nadwozi i silników
- szeroka baza części nowych oryginalnych, zamienników jak i z demontażu

Wady i typowe usterki Astry H:
- miękki lakier
- rdza na rantach nadkoli, pod lusterkami, pod listwą tylnej klapy
- rdza pod dodatkową uszczelką dolną drzwi (opcja)
- średnie wygłuszenie ( ocena zależna od zamontowanego silnika)
- delikatne spinki mocujące zderzaki, podszybie
- delikatne zaślepki mocowania bagażnika dachowego
- przecieki wody do wnętrza przez „zestarzałe” uszczelki głośników drzwi przednich
- częste usterki modułu CIM (brak zapłonu, klaksonu na włączonych światłach)
- łamiące się przewody w łączniku pomiędzy drzwiami tylnymi a nadwoziem (objaw: brak centralnego zamka w tych drzwiach, brak elektrycznych szyb , brak głosu w głośniku)
- trudny dostęp do żarówek reflektorów przednich
- awaryjne i kosztowne w naprawie skrzynie biegów M20, M32
- częste awarie klapki obiegu wewnętrznego (ułamywanie)
- częste awarie rezystora dmuchawy tzw. jeżyk
- korodujące górne poduszki amortyzatora


Kolory nadwozi (na przykładzie wersji Hatchback):

Moonlandgrau (Metallic, 3KU, 155) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Starsilber (Metallic, 2AU, 157) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Lichtsilber (Metallic, 4AU, 163) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Pannacotta (Mineraleffekt, 1RU, 167) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Metro (Metallic, 4XU, 168) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Argonsilber (Metallic, GAN, 176) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Karbongrau (Metallic, GAL, 177) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Breezeblau (Metallic, 80U, 20N) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Saphirschwarz (Mineraleffekt, 2HU, 20R) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Royalblau (Uni, 4DU, 20Z) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Ultrablau (Mineraleffekt, 4CU, 21B) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Petrolgrün (Mineraleffekt, ACU, 21U) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Eisbergblau (Mineraleffekt, ATU, 21Y) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Green Spirit (Metallic, GCM, 30C) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Seegrasgrün (Mineraleffekt, GAY, 30K) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Digitalgrün (Mineraleffekt, 4QU, 398) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Papyrus (Mineraleffekt, 4PU, 40H) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Schneeweiß ( UNI, GAZ, 40R) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Casablancaweiß (Uni, 10U, 474) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Powerrot (Brillant, 63U, 50B) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Granatapfelrot (Mineraleffekt, 2GU, 50C) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Magmarot (Brillant, 79U, 547) Obrazek Źródło: [External Link Removed for Guests] Głównym źródłem opracowania jest strona [External Link Removed for Guests]

2. Wyposażenie [Autor: przemty]

W poniższej tabeli przedstawione zostały podstawowe opcje wyposażenia wraz z opisem i przykładowymi zdjęciami.
Poszczególne egzemplarze samochodów w zależności od upodobań i zasobności kieszeni kupującego nowy samochód posiadały różne kombinacje niżej wymienionych podzespołów.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

3. Opis silników

Z16XER/A16XER [Autor: gribek]

Silnik o oznaczeniu Z16XER, moc 115 KM (85kW) przy 6000 obr./min., moment obrotowy 155 Nm przy 4000 obr./min.
Montowany od 2007 i obecny we wszystkich wersjach nadwozia: Hatchback (5 drzwiowy), GTC (3 drzwiowy), Kombi, Sedan, TwinTop. Nieobecny jedynie w wersji dostawczej.

Wyposażony w koła pasowe umożliwiające zmianę faz rozrządu (tzw. zmienne fazy rozrządu - ZFR).
Występował w komplecie ze skrzynią manualną F17CR o przełożeniu 3.94 lub z Easytronic F17+ER MTA o przełożeniu 4,19 – obie 5-cio stopniowe.
Na temat budowy silnika można poczytać tutaj: [External Link Removed for Guests]

Opinia:

Silnik dogrzewa się do swojej optymalnej temperatury bliskiej 103 st. C, która może budzić niepokój wśród nowych właścicieli, jest ona jednak prawidłowa dla tej jednostki. Osiągana jest latem po około 10 minutach jazdy, natomiast zimą po około 20 minutach jazdy.
Silnik pozbawiony istotnych wad konstrukcyjnych. Awarie zdarzają się rzadko i głównie spowodowane są złym obchodzeniem się z silnikiem przez obecnego (lub poprzedniego) właściciela. Oprócz okresowych zmian oleju, filtrów i świec należy pamiętać o wymianie rozrządu co 150 tys. km lub co 10 lat (wg producenta). Jednak zaleca się skrócenie tego interwału do 120-140 tys. km. lub 8 lat (koszt w granicach 800PLN). Ze względu na brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, silnik nie jest polecany do montażu instalacji LPG. Dodatkowo obliguje to użytkownika do jego kontroli w okresie przewidzianym przez producenta pojazdu (co 150tys. km.). Powyżej przebiegu 200 tys. km. zdarza się, że dają o sobie znać koła zmiennych faz rozrządu (ZFR), objawia się to chrobotaniem z okolic silnika zaraz po odpaleniu. Koszt wymiany jednego koła oscyluje w okolicach 900PLN. Są to najdroższe wydatki jakie zdarzają się w tym silniku, a jego dobre traktowanie i wymiana oleju nie rzadziej, niż co 15tys. km. przedłuża żywotność ZFR.
Przebieg mocy i momentu obrotowego można uznać za wystarczający do zwykłej miejskiej jazdy oraz jazdy autostradowej do 130 km/h. Ze względu na słabe wyciszenie i brak szóstego biegu, jazda powyżej tej prędkości powoduje większy hałas. W mieście auto żwawo reaguje na pedał gazu już powyżej 2500 obr./min, a w okolicach 3000 obr./min. dostępne jest 90% momentu obrotowego. Nie jest to jednostka polecana dla częstych bywalców jednopasmowych dróg, gdzie niezbędne jest wyprzedzanie – wtedy z klimatyzacją w upalne dni, urządzeniami pobierającymi prąd oraz pasażerami z tyłu (lub sporym bagażem) konieczne jest wkręcenie silnika na wyższe obroty i świadomość, że to tylko 1.6 115KM. Silnik jest zatem kompromisem pomiędzy dostępną mocą, a kosztami ponoszonymi przy dystrybutorze i w warsztacie. Producent dopuszcza konsumpcję oleju silnikowego do poziomu nawet 0.6l /1000km, jednak dbając o jednostkę ubytek nie powinien być widoczny. Wszelkie oznaki spalania oleju powinny niepokoić i powinny zostać wyjaśnione przed ewentualnym zakupem, ponieważ mogą sugerować poważne niedomaganie jednostki.
Od 2010 silnik został przystosowany do spełnienia normy EURO5 i otrzymał oznaczenie A16XER (nie odbiega budową od Z16XER).

Zalety:
- duża ilość egzemplarzy na rynku wtórnym
- oszczędny podczas jednostajnej jazdy do prędkości 130km/h.
- trwała konstrukcja, brak istotnych typowych usterek

Wady:
- tylko 115KM mocy i niski moment obrotowy
- sporo egzemplarzy ma „flotową” historię
- brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego – silnik nie polecany pod instalację LPG
- producent dopuszcza konsumpcję oleju do poziomu 0.6L na 1000km.

Z18XE [Autor: przemty]

Silnik o oznaczeniu Z18XE, moc 125 KM (92kW) przy 5600 obr./min., moment obrotowy 170 Nm przy 3800 obr./min.
Montowany od 2004 do 2006 roku i obecny niemal we wszystkich wersjach nadwozia.

Silnik nie posiada ani systemu Twinport ani systemu zmiennych faz rozrządu. Jest to niemal ten sam silnik, co montowany w poprzedniej wersji Astry.
Zatem jego budowa jest prosta z jak najmniejszą ilością elektroniki.
Na temat silnika można poczytać tutaj:

Opinia:
Jak wspomniano powyżej silnik został zaadaptowany do Astry H z jej poprzedniczki przez co jest to stara, sprawdzona konstrukcja bez rozbudowanej elektroniki itd. Jego naprawa nie nadwyręża kieszeni właściciela.
Silnik posiada hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, przez co jest polecany dla osób które planują po kupnie założyć LPG.
Z racji posiadanej mocy i momentu, bardzo przyjemnie rozpędza on samochód a przy tym nie powoduje bólu głowy na stacji benzynowej. Jest optymalnym rozwiązaniem pomiędzy osiągami a ekonomią. Włączenie klimatyzacji nie powoduje zauważalnego spadku mocy i osiągów.
Średnie spalanie w zależności od stylu jazdy, miasto/trasa i prędkości jazdy wynosi +/- 9 l./100 km.
Rozrząd jest napędzany poprzez pasek klinowy, który napędza także pompę wody. Koszt wymiany rozrządu wraz z pompą to wydatek ok 800-900 zł.
Pisząc o tym silniku należy także wspomnieć, że przy prędkościach autostradowych średnie zużycie paliwa znacznie rośnie i zwiększa się wówczas też dźwięk silnika, który przy dłuższej jeździe staje się uciążliwy. Przy jeździe do 100 km/h silnik jest cichy.
Należy tutaj też zaznaczyć, że w zależności od tego jak poprzedni właściciel dbał o samochód to może on zużywać nawet do 0,6l/ 1000km oleju silnikowego. Ogólnie zużycie oleju jest to bolączka wszystkich silników Opla
Poza wymianami eksploatacyjnymi typu oleje, płyny to silnik nie wymaga jakiś większych napraw.

Zalety:
- optymalna moc i spalanie
- trwała, stara konstrukcja
- brak jakiś typowych usterek, które nadwyrężają kieszeń
- polecany pod LPG

Wady:
- w egzemplarzach, które były bardzo obciążane czasem pękają kolektory wydechowe
- niewielka ilość aut z tymi silnikami na rynku wtórnym
Ostatnio zmieniony 19 paź 2015, 18:56 przez przemty, łącznie zmieniany 25 razy.
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
sebo

Astro-maniak
Posty: 143
Rejestracja: 19 kwie 2014, 21:02
Imię: Sebastian
Auto: Astra H
Silnik: Z16XEP
Województwo: śląskie
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: sebo »

Dobra robota Przemty, ale jeśli mogę zwrócić uwagę na jeszcze jedno, ponieważ brakuje mi tu wpisu o nieszczęsnym IDS+, aby uświadomić przyszłych właścicieli, iż jest to zbędny i kosztowny dodatek, zwłaszcza na nasze cudowne drogi.
Fakt, że można to wyłączyć i założyć zwykłe amortyzatory, ale niech ludzie mają tego obraz, bo to i koszt są. Ja gdybym wiedział, to na pewno nie kupiłbym astry z IDS+.
Na forum też coś jest na temat AFL (doświetlanie zakrętów), fajna rzecz, ale chyba też dość awaryjna i kosztowna w tym modelu.
Tyle mi się nasunęło, może coś o tym napiszecie, a mój post do usunięcia, aby nie zaśmiecać.

EDIT: Moim skromnym zdaniem, ta tabelka z wyposażeniem, będzie fajnie wyglądała, a przede wszystkim przejrzyście i czytelnie.(właśnie dopiero po przeczytaniu poradnika, dowiedziałem się że astra miała światła przednie srebrne lub czarne, prawdę mówiąc nie zwróciłem na to uwagi i nigdzie nie wyczytałem o tym).
Opis silników również dobry, gdyby takie poradniki były, łatwiej było by kupić samochód ludziom, którzy nie znają się na autach, może za dużo powiedziane kupić, ale wybrać model, silnik itp.
Tylko ktoś musi to zrobić, a nie każdemu się chce, tak za free.
Jeszcze raz super robota, Panowie twórcy poradnika.
Ostatnio zmieniony 18 paź 2015, 15:56 przez sebo, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
przemty

ex-Staff
Posty: 6093
Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
Imię: Przemek
Auto: była AF, jest AH
Silnik: był 17D, jest Z18XE
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 2 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: przemty »

Dopiszę to przy wyposażeniu, bo nie można tego nazwać wadą szczególnie, że było to opcjonalne wyposażenie ;)
Ostatnio zmieniony 17 paź 2015, 19:09 przez przemty, łącznie zmieniany 1 raz.
[External Link Removed for Guests]

Meriviorz

Użytkownik
Posty: 39
Rejestracja: 27 mar 2011, 13:03
Imię: Waldi
Auto: Astra J
Silnik: 1.6
Województwo: śląskie

#4

Nieprzeczytany post autor: Meriviorz »

Dodam,żę produkowana była tez 6 wersja nadwozia Delivery Van.Rzadko spotykana w Europie, ale w W. Brytanii często uzywana przez tamtejszą pocztę.

Awatar użytkownika
KIT GTO

ex-Staff
Posty: 2287
Rejestracja: 20 mar 2007, 21:01
Imię: astra
Silnik: DESTRUKCJA
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: lublin
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: KIT GTO »

z kilku rzeczy które tak na szybko rzuciły mi się w oczy to:

- halogeny nie były opcją przy xenonach i pakiecie dobrej widoczności
- brakuje lampy przedliftowej od kombi
- anten było 6 rodzai
- batów antenowych 5 rodzaju o dwóch różnych gwintach
- kierownic 5 rodzai
- dodatkowo trzy radia do listy: samo radio (bez kasety czy miejsca na płytę), radio na kasetę, dvd100

Awatar użytkownika
przemty

ex-Staff
Posty: 6093
Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
Imię: Przemek
Auto: była AF, jest AH
Silnik: był 17D, jest Z18XE
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 2 razy

#6

Nieprzeczytany post autor: przemty »

Cenne uwagi, o części z nich nie wiedziałem.
Ale po kolei:
- wiem, że zbytnio spłaszczyłem temat przeciwmgielnych ale staram się to opisać w miarę łatwo i niezbyt długo. Jak wgłębisz się w którykolwiek z tematów podanych powyżej to na opis można poświecić z dwie strony - tylko komu będzie chciało się to czytać.
- możesz pokazać taką lampę i napisać czym różniła się od polifta - bo nigdy nic nie widziałem na ten temat?
- jakie dokładnie i czy faktycznie różniły się kształtem ?
- czy widać na pierwszy rzut oka taką różnicę tych batów?
- jaki był 5 rodzaj?
- radio na kasetę widziałem i faktycznie o nim zapomniałem, o opcji"samo radio - rozumiem 2 DIN- nie słyszałem w astrze H tak samo o dvd100.

Jak możesz rozwiń poszczególne punkty bo jeżeli o tym nie napisałem to znaczy, że nigdy o tym nie czytałem ani też nie znalazłem jakiś informacji - ale nie twierdzę przez to, że takich nie ma ;).
[External Link Removed for Guests]

Mourinho

Użytkownik
Posty: 38
Rejestracja: 26 sty 2016, 10:08
Imię: Paweł
Auto: Astra
Silnik: 1.6 16V XEL
Województwo: wielkopolskie

#7

Nieprzeczytany post autor: Mourinho »

Czy znajdę taki poradnik dotyczący Astry G?

Awatar użytkownika
lechu101

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 01 gru 2016, 20:12
Auto: Murano
Województwo: łódzkie

#8

Nieprzeczytany post autor: lechu101 »

Data produkcji: 09.10.2009
Kod silnika: Z16LET

czyli w październiku też były produkowane ? (dane z VINu) model 2010

bramkerGTC

Astro-maniak
Posty: 88
Rejestracja: 24 kwie 2011, 13:59
Imię: Mateusz
Auto: Astra H GTC
Silnik: Z 19 DTH
Województwo: śląskie
Lokalizacja: Racibórz

#9

Nieprzeczytany post autor: bramkerGTC »

Czy może ktoś wypowiedzieć się na temat silników benzynowych Astry H z turbodoładowaniem 1,6T oraz 2,0T?

zastanawiam się nad zakupem z rynku wtórnego i zastanawiam się czy na coś szczególnie zwracać uwagę.
Kiedyś było tak:
>>>CDTI<<<
Diesel musi dymić ;)
Diesel kopci, Diesel czadzi, Dziesel nigdy cię nie zdradzi
Teraz szukamy czegoś nowego, może być i powrót

kostek007

Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: 05 lut 2011, 15:18
Imię: Marcin
Auto: Astra H
Województwo: śląskie

#10

Nieprzeczytany post autor: kostek007 »

Również bym był zainteresowany opinia silnikiem 1.9 CDTI 120km i 150km oraz 1.8 140km - jak tutaj współpracuje z lpg?

ODPOWIEDZ