elektryczny ręczny

Awatar użytkownika
Vexator

Astro-maniak
Posty: 431
Rejestracja: 04 kwie 2018, 15:32
Imię: Marcin
Auto: Insignia B
Silnik: B20DHT
Rocznik: 2018
Województwo: mazowieckie
Wdzięczny: 6 razy
Pomocny: 3 razy
Kontakt:

elektryczny ręczny

#1

Nieprzeczytany post autor: Vexator »

Hej,
jak działa elektryczny hamulec postojowy?
To jest po prostu dźwignia zamieniona na silniczek zaciągający linkę, czy może działa to w ogóle inaczej?
nie znam się, więc się wypowiem

Awatar użytkownika
KaMYk

Przyjaciel forum
Posty: 5371
Rejestracja: 21 paź 2014, 21:29
Imię: Krzysztof
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 5,7 V8 HEMI
Rocznik: 2014
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Mazowieckie
Wdzięczny: 12 razy
Pomocny: 129 razy
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: KaMYk »

w astrach K masz silniczki w każdym zacisku z tyłu. Docisk klocków realizowany jest za pomocą tego silniczka., w K już nie ma linki.

Awatar użytkownika
Vexator

Astro-maniak
Posty: 431
Rejestracja: 04 kwie 2018, 15:32
Imię: Marcin
Auto: Insignia B
Silnik: B20DHT
Rocznik: 2018
Województwo: mazowieckie
Wdzięczny: 6 razy
Pomocny: 3 razy
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: Vexator »

czyli jak padnie elektryka, gdy jest "na ręcznym", to nawet go nie przepchniesz ;)

a ma on jakieś zalety (poza estetyką)?
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2018, 11:37 przez Vexator, łącznie zmieniany 1 raz.
nie znam się, więc się wypowiem

Awatar użytkownika
KaMYk

Przyjaciel forum
Posty: 5371
Rejestracja: 21 paź 2014, 21:29
Imię: Krzysztof
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 5,7 V8 HEMI
Rocznik: 2014
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Mazowieckie
Wdzięczny: 12 razy
Pomocny: 129 razy
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: KaMYk »

No tak to działa, nawet z wymiana klocków musisz mieć komputer, który cofnie silniczki. W J było prościej, bo był układ ATE z silnikiem centralnym i linkami, zaciski są tradycyjne, w astrach K jest układ TRW stosowany wcześniej np. w grupie VAG.
Zalety sterowania elektrycznego są dość znaczące, np przy hamowaniu awaryjnym po załączeniu przycisku hamuje Ci w pierwszej kolejności hamulec główny o ile jest sprawny, np powiedzmy uszkodzeniu uległ pedał hamulca, pompa ze wspomaganiem, ale jest płyn, to pompa ABS hamuje wszystkimi kołami. Dopiero jak by nie było płynu to hamują te tylne tylko, ale przy układzie z silniczkami w zacisku uzyskuje się większą siłę hamowania niż silnik i linka.
Wpisz w necie elektryczny hamulec postojowy, jest mnóstwo informacji o elektrycznych układach.

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Ja nie widzę żadnych zalet takiego rozwiązania. Bączka nie zakręcisz na śniegu, a jak się s......i to niemałe koszty naprawy.

Niby nie ma linek, które mogą przymarznąć, ale jak pokazują różne fora nie jest to system bezawaryjny.

Mam to w obecnym aucie i jest to chyba jedyny gadżet, który oddał bym bez żalu.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
Dickies

Astro-maniak
Posty: 796
Rejestracja: 08 paź 2015, 20:53
Auto: Inne
Silnik: 2.0/2.2
Województwo: zachodniopomorskie
Pomocny: 1 raz

#6

Nieprzeczytany post autor: Dickies »

Musi być możliwość zwolnienia ręcznego "bez prądu"
W podłokietniku bądź schowku.

Ja tego tak samo nie lubię jak systemu "start stop".
W Hondzie naszczescie mam tradycyjna wajhe.

W Renault z automatem ten ręczny miał co robić, za każdym przejściem z "D" na "P" odrazu ręczny, chyba każde auto z elektrycznym recznym tak działa.

EDIT:
EDIT. Podziwiam wiedzę kolegi "Kamyk". Jest dokładnie tak jak pisze w j jeden centralny,k ma osobne silniki niezależne. W astrze K podobno o wiele szybciej się zwalnia hebel i jest to dopracowane.

Akurat się nudzę, zadzwoniłem do kumpla, jest kierownikiem działu serwisowego w Aso Vauxhall :)

Mówi,że jak Astry K przyjeżdżają na pierwszy serwis przeważnie tylne klocki są o 10% bardziej wyeksplatowane jak przednie...
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2018, 15:36 przez Dickies, łącznie zmieniany 1 raz.
Kiedyś Astra H 1.6 16v XER 2009' technical grey

Awatar użytkownika
KaMYk

Przyjaciel forum
Posty: 5371
Rejestracja: 21 paź 2014, 21:29
Imię: Krzysztof
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 5,7 V8 HEMI
Rocznik: 2014
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Mazowieckie
Wdzięczny: 12 razy
Pomocny: 129 razy
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: KaMYk »

Nie ma awaryjnego zwolnienia ręcznego, ani w J ani w K, bez prądu nie zwolnisz. W J można linkę przeciąć, a K musisz podać napięcie na silnik w zacisku.

W J z ręcznym elektrycznym i automatem nie załącza się ręczny przy przejściu z D na P. Sterowanie jest wyłącznie przez kierowcę, w żadnym przypadku ręczny nie załącza się automatycznie.

Dziękuję :) :oops:

Awatar użytkownika
Dickies

Astro-maniak
Posty: 796
Rejestracja: 08 paź 2015, 20:53
Auto: Inne
Silnik: 2.0/2.2
Województwo: zachodniopomorskie
Pomocny: 1 raz

#8

Nieprzeczytany post autor: Dickies »

No to pod tym kątem super.

Ale brak awaryjnego odpuszczenia hamulca mnie dziwi :shock:

Aj napewno za to podczas jazdy można "zaciągnąć" ręczny. Na jedynce toczących się bez gazu bo sprawdzałem :)

@Kamyk powiedz, masz automat, elektryczny ręczny, uchylone któreś drzwi,wrzucasz "D" auto ruszy? Hamulec odpuści?

Czysta ciekawość, moja ex "renówka" z elektrycznym recznym i automatem nie pozwalała na taki numer.
Kiedyś Astra H 1.6 16v XER 2009' technical grey

Awatar użytkownika
KaMYk

Przyjaciel forum
Posty: 5371
Rejestracja: 21 paź 2014, 21:29
Imię: Krzysztof
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 5,7 V8 HEMI
Rocznik: 2014
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Mazowieckie
Wdzięczny: 12 razy
Pomocny: 129 razy
Kontakt:

#9

Nieprzeczytany post autor: KaMYk »

Tak, podczas jazdy mozna zaciągnąć ręczny, przy czym dopóki auto się toczy, to trzeba gusi trzymać, dopiero po zatrzymaniu auta, hamulec zostaje zaciągnięty. W czasie, gdy auto się toczy, puszczenie przycisku powoduje odpuszczenie hamulca.
oczywiście, jak prędkość jest jako taka, bo przy małej, zaraz auto staje :)

Z tym ruszaniem, jeśli mam zaciągnięty ręczny przed wrzuceniem na D, to oczywiście hamulec ręczny przytrzyma auto do czasu dodania gazu. Wystarczy jednak troche gazu i hamulec odpuszcza i auto rusza.
Jeśli hamulec ręczny nie był zaciągnięty to po wrzuceniu na D rusza.

Awatar użytkownika
prozor

Astro-maniak
Posty: 309
Rejestracja: 22 sie 2018, 22:51
Imię: Leszek
Auto: Astra J
Silnik: A16LET
Województwo: lubuskie
Wdzięczny: 49 razy
Pomocny: 11 razy

#10

Nieprzeczytany post autor: prozor »

Czyli działa tak samo jak z manualną skrzynią biegów.
Co prawda mogę jedynie bazować na tym, co mam w Astrze J, ale jednak wrzucę swoje odczucia z używania "elektrycznego ręcznego".
Pierwotnie dość sceptycznie podchodziłem do tego elektrycznego guzika sterowania hamulcem postojowym, ale bardzo szybko przekonałem się do jego używania i póki co ma zdecydowane przewagi nad dźwignią ręczną. Jakie?
- dobre położenie przycisku hamulca postojowego: w miejsce standardowego ręcznego, a nie jak w niektórych samochodach nie wiadomo gdzie...
- podciągnięcie bez szarpania się z dźwignią (może to niewielki atut, ale jednak...)
- zwolnienie hamulca postojowego nie wymaga wciskania guzika ręcznej wajchy (w pewnych przypadkach czasami kciuk odczuwał...), wystarczy nacisnąć pedał hamulca i nacisnąć przycisk ręcznego (zalecane), albo po prostu ruszyć - automatycznie hamulec postojowy zostanie zwolniony po wciśnięciu pedału sprzęgła (w automacie przesunięcie na D), a następnie przyspieszeniu (tu klocki zwalniają się później, przy gwałtownym przyspieszaniu podczas ruchu i może to powodować nieco większe zużycie klocków co wyraźnie opisane jest w instrukcji obsługi). Co prawda lepsze jest dla okładzin klocków zwolnienie zacisku przed próbą ruszenia, jednak wygoda ruszenia bez konieczności wcześniejszego zwalniania robi swoje. Przy spokojnym ruszaniu dużego zużycia klocków raczej nie będzie, ale coś tam zawsze zetrze. Jest to też przydatne przy ruszaniu na pochyłościach, co prawda mam wspomaganie ruszania na wzniesieniach, ale tam działa to przez (chyba) 2 sekundy od puszczenia pedału hamulca i przy wrzuconym biegu, na dodatek musi być wyraźne wzniesienie, bo przy niewielkim może nie zadziałać (chyba?), elektryczny ręczny jeszcze bardziej wspomaga w tym przypadku, bo jeśli stoję na skrzyżowaniu pod górkę na drodze podporządkowanej i czekam aż sznur pojazdów na głównej wreszcie przejedzie to nie stoję z wciśniętym pedałem hamulca, tylko zaciągam ręczny (czy pociągam guzik) i jak już mogę włączyć to nie muszę pamiętać o zwolnieniu ręcznego tylko (po włączeniu jedynki) dodaję gazu i ruszam.
- na dużych pochyłościach lub z przyczepą wymagane jest dwukrotne podciągnięcie przycisku do zwiększenia siły hamowania.
- hamowanie "ręcznym" w czasie jazdy oczywiście jest możliwe, tylko trzeba podciągać przy hamowaniu. Przy ręcznym linkowym można byłoby przy zjeździe z dużego nachylenia (benzyniak tak dobrze jak diesel nie hamuje silnikiem) lekko podciągnąć, tu hamuje dość mocno, nie ma możliwości wyboru siły hamowania (patrz punkt kolejny:)
- podczas jazdy podciągnięcie i przytrzymanie przycisku hamulca włącza funkcję "dynamicznego hamowania podczas jazdy". Nie zablokuje kół, ale hamuje dość mocno. Ważne, że nie ma możliwości całkowitego zablokowania kół (przy hamulcu na linkę byłoby to możliwe), co mogłoby spowodować poślizg tyłu i doprowadzić do wypadku. Czy umożliwi to kręcenie bączków na śniegu tego nie wiem, być może trzeba będzie wyłączyć TC/ESC?

Wady?
- używanie hamulca postojowego po wyłączeniu silnika obciąża akumulator i jakby ktoś (dzieciak?) chciał się pobawić przez dłuższy czas, to mógłby rozładować akumulator.
- po rozładowaniu akumulatora (lub uszkodzeniu instalacji elektrycznej) zwolnienie hamulca postojowego jest mało możliwe. Może być problem ze zapakowaniem na lawetę ;)
- no i zwiększone zużycie klocków przy korzystaniu z funkcji automatycznego zwalniania hamulca postojowego, zwłaszcza przy dynamicznym ruszaniu, bo przy powolnym toczeniu będzie to marginalne zużycie. Wystarczy pamiętać o manualnym zwalnianiu przed ruszeniem i problem znika.
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2018, 10:39 przez prozor, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ