Zamaina felg z 17 na 16 cali

soho

Użytkownik
Posty: 27
Rejestracja: 16 lip 2016, 22:29
Auto: Astra K
Silnik: B14XFL
Województwo: mazowieckie

Zamaina felg z 17 na 16 cali

#1

Nieprzeczytany post autor: soho »

Przymierzam się do zakupu nowego zestawu felg 16 cali + opony 205/55 r 16. Fabrycznie moja astra miała felgi 17 cali i opony 225/45 r17. Ponieważ nigdy takiej zamiany nie robiłem, to pojawiło się kilka wątpliwości, które być może pomożecie mi rozwiać (niezbyt znam się na temacie, więc wybaczcie jeśli pytania okażą się zbyt proste :)).

1) Felga 16 i 17 ma inne ET. Czy w związku z tym wymagane są jakieś dodatkowe zmiany (jakieś dystanse?) czy można po prostu zalozyc nowe kolo, skalibrować czujniki i jechać, a jedyną różnicą będzie to, że koło może trochę mniej wystawać spod błotnika niż poprzednie?
2) Opona 205/55 r16 z tego co się zorientowałem różni się obwodem od 225/45 r17 o ok. 0,5%. Czy komputer pokładowy sam sobie z tym poradzi, czy trzeba zmienić jakieś ustawienia, żeby nie było przekłamań? A może po prostu zignorować tę różnicę skoro jest tak mała?

Z góry dzięki za pomoc.

Mati

Astro-maniak
Posty: 87
Rejestracja: 14 paź 2016, 16:41
Imię: Mateusz
Auto: Astra K
Silnik: B14XFT
Województwo: śląskie

#2

Nieprzeczytany post autor: Mati »

Na świadectwie homologacji masz rozmiary felg i opon, które możesz stosować bezproblemowo:) a jaki masz plan co do felg 17?
[External Link Removed for Guests]

soho

Użytkownik
Posty: 27
Rejestracja: 16 lip 2016, 22:29
Auto: Astra K
Silnik: B14XFL
Województwo: mazowieckie

#3

Nieprzeczytany post autor: soho »

Mati pisze:QR_BBPOST jaki masz plan co do felg 17?
Na razie zostawię je w komplecie z oponami letnimi :)

rafal767

Użytkownik
Posty: 47
Rejestracja: 07 cze 2016, 11:12
Imię: Rafał
Auto: AK
Silnik: 1.6T
Województwo: śląskie

#4

Nieprzeczytany post autor: rafal767 »

1. Jeżeli kupisz felgę dedykowaną do Astry K czyli z rozstawem śrub 5x105 i z otworem centrującym o średnicy 56,6mm to żadne dodatkowe rzeczy nie będą potrzebne. Dystanse stosuje się raczej rzadko i najczęściej w celach tuningowych (poszerzenie rozstawu). Znacznie częściej używa się za to pierścieni centrujących - jeżeli otwór na piastę w feldze jest większy niż piasta to trzeba założyć pierścień żeby przestrzeń czymś wypełnić, ale to wtedy gdy felga nie jest dedykowana do konkretnego modelu czy marki. Co do wartości ET to warto się trzymać blisko tego co seryjne, ale jeśli ET będzie się różnić np. o 5 w jedną bądź w drugą stronę to też nie ma większego problemu, będzie pasować. Między kołami 17 i 16 jest różnica w ET bo różna jest też szerokość opon 205 vs 225 i producent w ten sposób chce te 20mm zniwelować.

2. Co do obwodu to oczywiście im mniejsza różnica tym lepiej. 0,5% to praktycznie idealne zamienniki, przyjmuje się że do 2% różnicy w jedną bądź w drugą stronę to dobry, zalecany zamiennik. Komputer w żaden sposób nie będzie niwelował różnicy wynikającej z różnego rozmiaru ogumienia bo nie ma takiej możliwości, będzie po prostu delikatnie przekłamywał, ale nie ma to żadnego znaczenia. Przecież większość aut i tak znacznie zawyża prędkość pokazywaną na liczniku, można to łatwo sprawdzić GPS-em lub nawigacją rozpędzając się np. do licznikowych 150km/h można zmierzyć rzeczywistą prędkość telefonem. W moim poprzednim fiacie grande punto przy 150 na liczniku realna prędkość według GPS-u wynosiła 141 (oczywiście na zalecanych seryjnych oponach).

Segor

Astro-maniak
Posty: 131
Rejestracja: 28 lip 2016, 15:54
Auto: Astra K
Województwo: śląskie

#5

Nieprzeczytany post autor: Segor »

Ja tylko dodam, że da się znaleźć R16 z ET takim jak oryginalne felgi Opla (ET41) - sam takie kupiłem. Jednak już koledzy na forum pisali, że założyli ET 39 i 38 - bez żadnych problemów (a R16 głównie z tym ET występuje).
Ostatnio zmieniony 06 sty 2017, 22:10 przez Segor, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ