Jak zrobić automatyczny wyłącznik funkcji Start / Stop w Astrze K

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

Jak zrobić automatyczny wyłącznik funkcji Start / Stop w Astrze K

#1

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Hej.

Nie wiem jak Was, ale mnie strasznie drażni konieczność pamiętania o każdorazowym wyłączeniu S/S po uruchomieniu auta.

Jest prosta i tania metoda jak zrobić automatyczny wyłącznik tej funkcji.


Mowa o przekaźniku firmy ASE model 5DSP500s.

Przekaźnik ma dwa potencjometry :
- jednym ustalamy czas po jakim styki mają się zewrzeć po podaniu napięcia na cewkę
- drugim ustawiamy czas na jaki te styki mają się zewrzeć

Podłączenie banalne. Cewkę przekaźnika podpinany pod masę i plus pojawiający się po zapłonie (w skrzynce bezpiecznikowej za Power flex'em). Styki robocze rownolegle pod piny przycisku od S/S.

Czas ustawiamy na 5 sekund po odpaleniu auta (pojawieniu się plusa po zapłonie). Czas działania na dwie sekundy.

Efekt jest taki, że 5 sekund po każdym uruchomieniu auta przekaźnik automatycznie zwiera styki przycisku S/S na dwie sekundy wyłączając tę funkcję.

Koszt przekaźnika jakieś 40 pln. Podłączenie to cztery przewody i 20 minut roboty ;).

Sam przekaźnik wygląda tak :
0.JPG

Całość przetestowana "na krótko" w aucie i działa rewelacyjnie. Jak dotrą '"złodziejki" pod gniazda bezpieczników podłącze na gotowo i wrzucę filmik jak działa ;).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 01 lip 2017, 20:42 przez marwisn, łącznie zmieniany 1 raz.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
JEMI

Zbanowany
Posty: 709
Rejestracja: 20 sty 2012, 19:46
Imię: MARCIN
Auto: Gx2
Silnik: x18xe1 oraz z18xe
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz

#2

Nieprzeczytany post autor: JEMI »

to nie mozna tego ustawic na domyslnie wylaczone ?
albo wogole zrezygnowac z tej opcji przy kupnie ?
albo jakos z poziomu serwisowego to wylaczyc ?
NIE PUSZCZONE BĄKI UNOSZĄ SIĘ DO MÓZGU
STĄD BIORĄ SIĘ POSRANE POMYSŁY

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Możesz wyłączyć, ale po każdym ponownym uruchomieniu silnika system się ponownie aktywuje.

Jeszcze nie wiem jak to programowo wyłączyć i czy wogole jest taka możliwość.

Można kupić auto bez tego gadżetu. Tylko, że konfiguracja silnika 1.4 125 KM z systemem S/S nie ma dwumasy tylko zwykle sprzęgło. Bez S/S dwumase już ma.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
JEMI

Zbanowany
Posty: 709
Rejestracja: 20 sty 2012, 19:46
Imię: MARCIN
Auto: Gx2
Silnik: x18xe1 oraz z18xe
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz

#4

Nieprzeczytany post autor: JEMI »

i tak zle i tak niedobrze
wiem ze moj szwagier w audi tez to ma
i narzeka niesamowicie
niby mozesz sobie skonfigurowac auto jak chcesz
ale widze ze to niedokonca tak dziala
to jak z henrym fordrem
mozna bylo kupic forda od niego w kazdym dowolnym kolorze
po jednym warunkiem ze to byl czarny
Ostatnio zmieniony 18 lut 2017, 19:01 przez JEMI, łącznie zmieniany 1 raz.
NIE PUSZCZONE BĄKI UNOSZĄ SIĘ DO MÓZGU
STĄD BIORĄ SIĘ POSRANE POMYSŁY

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Obiecałem więc opisuję.

Jak w temacie. Swoje rozwiązanie oparłem na gotowym przekaźniku, który można kupić za jakieś 35 pln. Układ prosty, więc nie powinien się zepsuć :D.

Co potrzeba :
- 5 standardowych konektorów
- kilka metrów przewodu (0,5 mm w zupełności wystarczy)
- przekaźnik serii 5DSP... firmy ASE (Oznaczenie cyfrowe na końcu to maksymalny czas zwłoki. Ja użyłem 500'tki bo taki akurat miałem. W zupełności wystarczy 20'tka.)
- lutownica
- cyna
- taśma izolacyjna lub koszuli termokurczliwe (polecam)

Do przekaźnika podłączamy pięć przewodów w sposób pokazany poniżej gdzie :
1 - plus 12 v po stacyjce
2 - masa
3 - Przewód idący do panelu z przyciskami koło lewarka
4 - stały plus 12V
5 - Przewód idący do panelu z przyciskami koło lewarka
Przekaźnik schemat.JPG

Jak to działa :
Po pojawieniu się sygnału sterującego (+12V po stacyjce) na wejściu, przekaźnik zewrze styki (czyli przycisk systemu S/S), ale z ustawioną zwłoką i tylko na ustawiony czas, po czym wyłączy się. Przekaźnik wykona taki sam cykl, bez względu na czas występowania sygnału sterującego (impuls lub stałe). Taki stan utrzyma się do kolejnego pojawienia się napięcia na styku sterującym.


Gdzie wpiąć się w z przewodami idącymi do panelu z przyciskami :
Interesują nas styki ze zdjęcia poniżej. Czy wepniemy się przy samej kostce, czy gdzieś w połowie wiązki nie ma znaczenia. różnica taka, że w połowie wiązki musimy je wyszukać wśród kilku innych (kolory czarny i biały).
pezełacznik front.JPG
Płytka.JPG

Miejsce zamontowania przekaźnika dowolne. Ja wybrałem tył tunelu (pod tylnym panelem) bo łatwo w razie ewentualnej usterki go wymienić.
miejsce mocowania.JPG
tunel.JPG
Od i cała modyfikacja. Dwie godzinki razem z demontażem tunelu i przerwą na browarka ;).

A tak to działa w praktyce.

[External Link Removed for Guests]
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
Jevle

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 01 lip 2017, 10:05
Imię: MIREK
Auto: ASTRA J
Silnik: A14XER
Województwo: zachodniopomorskie

#6

Nieprzeczytany post autor: Jevle »

AUTO ASTRA J Sports Tourer 2012. Zebrałem części, narzędzia i chęci do roboty, ale pojawił się problem gdzie szukać jednorazowego sygnału do podania impulsu 12V i wiecie, że nie mogę go nigdzie znaleźć. Bo jak już się pojawi to zostaje, a tego przekaźnik nie toleruje (wcale nie chce działać). Może kolega "marwisn" jak widzę z większym doświadczeniem niż ja podpowie (przyznam, że "plus 12 v po stacyjce" lub "w skrzynce bezpiecznikowej za Power flex'em" nic nie mówią, a może inaczej u mnie taka opcja nie występuje, a rozebrałem cały środkowy panel). :?:

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Działa. Musisz precyzyjnie ustawić ten przekaźnik.

Konkretnie wartość czasu.

Jeżeli kupiłeś ten co ja mam (500 czyli maksymalny czas zwłoki zadziałania 500 sekund) to nawet niewielki ruch potencjometru w prawo powoduje, że czas zwłoki wynosi kilkadziesiąt sekund i wrażenie takie, że nie działa.

Auto szybciej zgaśnie z funkcji S/S niż zadziała przekaźnik ;).

Ja to ustawiałem w domu przy pomocy multimetru. Taki urok tego przekaźnika.

Się nie dziwię, że nie możesz znaleźć tej skrzynki za PF. Ty masz Astrę J, a opis dotyczy Astry K...
Ostatnio zmieniony 13 wrz 2017, 6:36 przez marwisn, łącznie zmieniany 1 raz.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
Jevle

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 01 lip 2017, 10:05
Imię: MIREK
Auto: ASTRA J
Silnik: A14XER
Województwo: zachodniopomorskie

#8

Nieprzeczytany post autor: Jevle »

Ja mam 20 więc nie ma problemu z czasem. W domu na multimetrze ustawiłem 7 i 2 s. Problem jest inny oba napięcia czyli te na cewkę przekaźnika i na styk S/S przychodzi w tym samym czasie. Mało tego S/S "swoje" napięcie 12V podaje (po naciśnięciu) na styk o wartości 0,3V. Ale podanie 12V z innego miejsca na ten styk robi zwarcie. Myślę, że muszę szukać po kierownicą lub zmodyfikować 12V od S/S i podzielić na dwie funkcję jedna jako sygnał uruchamiający przekaźnik i jako 12V na S/S. Jak to rozgryzę to napiszę. :idea:

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#9

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Nie do końca ogarniam.

Funkcja S/S w Astrze to zwarcie masy do pinu w sterowniku. W tym modzie jest realizowana przez styki przekaźnika.

Ten przekaźnik nie ma klasycznej cewki. Zasilasz go napięciem stałym, a na styk sterujący podajesz napięcie po stacyjce.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
Jevle

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 01 lip 2017, 10:05
Imię: MIREK
Auto: ASTRA J
Silnik: A14XER
Województwo: zachodniopomorskie

#10

Nieprzeczytany post autor: Jevle »

Po rozebraniu wszystkiego pod kierownicą okazało się, że "po stacyjce" nie ma +12V, które pojawia się późnij (np. podczas rozruchu) niż inne +12V w samochodzie, a taki jest warunek sterowania p-ków typu 5DSP. Co ciekawe rozrusznik ze stacyjki jest sterowany +5V, a włączenie S/S (poz. 2 stacyjki) +12V jest na 2 stykach, a po przekręceniu stacyjki na rozruch ginie jedno +12V. Wydaje mi się, że użyję przekaźnika 5TS5 i +12V pobiorę ze złącza S/S, wówczas problem znalezienia "opóźnionego +12V powinien zniknąć. :idea:
Jak rozwiąże problem opiszę szczegóły.

EDIT:
Jeszcze jedno.
Napisałeś " Funkcja S/S w Astrze to zwarcie masy do pinu w sterowniku. W tym modzie jest realizowana przez styki przekaźnika." Nie do końca jest to prawda, ponieważ wyłączenie S/S w ASTRZE J następuje poprzez podanie +12V na pin sterownika o wartości nie 0V (czyt. masa), a +0,2V. Co ciekawe chwilowe podanie +12V z innego miejsca na ten pin robi nieszkodliwe zwarcie a S/S nie zostaje wyłączone.

ODPOWIEDZ