Automatyczna skrzynia biegów AF13II
- Qba21
- Posty: 3
- Rejestracja: 11 kwie 2017, 15:22
- Imię: Jakub
- Auto: Astra F 1999
- Województwo: zachodniopomorskie
Automatyczna skrzynia biegów AF13II
WItajcie.
Posiadam Opla Astrę G 1999 w automacie, silnik 1,6.
Symbol odczytany ze skrzyni biegów: 35143-60A010, 60 40 sn (wychodzi na to, że to skrzynia AF13II 60-40SN)
Od pewnego czasu pojawił się problem z automatyczną skrzynią biegów.
Biegi zmieniają się za późno, tzn. z jedynki na następny (nie jestem pewny czy 2 czy 3) zmienia dopiero przy ok. 4000-4500 RPM
Ciekawe jest to, że gdy przy ok. 2500 RPM włączę tryb zimowy to bieg jest zmieniany natychmiast. Następnie wyłączam tryb zimowy i trzyma na wyższym biegu. (w ten sposób jeżdżę od jakiegoś czasu).
Kolejną metodą żeby automat zmienił bieg jest, przy ok. 2500 RPM odpuścić delikatnie gaz i znowu dodać. Automat zmienia bieg na wyższy.
Przy prędkości ok. 60-70 km/h często włącza się tryb awaryjny skrzyni i trzyma aż do ponownego uruchomienia silnika.
Czuć czasami tak jak by automat był nie pewny jaki ma być aktualnie bieg tzn. zmienia na wyższy potem niższy wyższy i przechodzi w tryb awaryjny.
Mechanik samochodowy doczytał błąd z komputera.
Błąd : P0730
KONTROLA BIEGU / PRZEŁOŻENIA
- ANORMALNE PRZEŁOŻENIE BIEGU
ROZPOZNANIE SYSTEMU:
- przekła.automat. AF 13-II/17/20/22
Informacje ze sterownika dotyczące kodów usterek
- chwilowe wystąpienie usterki
- Odchylenie wejściowej liczby obrotów autom. skrzyni biegów do wirnika napędzanego jest za duże
Funkcja:
- Na przełożenie ma wpływ:
- 1. różna średnica kół zębatych
- 2. zmiana poślizgu sprzęgu załączonego koła zębatego
DIAGNOZA OGÓLNA KOD USTERKI
Możliwe skutki:
- Brak funkcji kickdown (przekładnia automatyczna)
- NIEPRAWIDŁOWA FUNKCJA PRZEKŁADNI AUTOMATYCZNEJ
- Pali się lampka kontrolna awarii (ewentualnie)
Możliwe przyczyny:
Przerwanie/zwarcie/opory w obwodzie prądu V/A/Ohm
- Indukcyjne lub pojemnościowe zakłócenia sterownika, czujnika lub przewodu czujnika (inaczej rozłożyć przewody lub odpowiednio je osłonić). Zakłócenia takie mogą pochodzić z pojazdu lub otoczenia.
- Za niski poziom oleju.
- zatkane / nieszczelne przewody filtry
- Uszkodzony(e) aktor(y) / sensor(y)
- Uszkodzenie zaworów elektromagnetycznych
- Uszkodzony sterownik przekładni automatycznej / silnika
Mechanik przeczytał mi możliwe przyczyny i zaproponował wymianę skrzyni na inną (robocizna 600zł).
Dodam jeszcze, że podejrzewam uszkodzony sterownik silnika ponieważ obroty potrafią falować bez żadnej usterki na komputerze. Ale to chyba nie ma żadnego wpływu na skrzynię. Wcześniej obroty falowały a skrzynia dobrze zmieniała biegi.
Czy mógł by ktoś podpowiedzieć w jakim kierunku najlepiej by się udać ? szukanie usterki elektrycznej ? zmiana oleju ? zmiana skrzyni ???
Posiadam Opla Astrę G 1999 w automacie, silnik 1,6.
Symbol odczytany ze skrzyni biegów: 35143-60A010, 60 40 sn (wychodzi na to, że to skrzynia AF13II 60-40SN)
Od pewnego czasu pojawił się problem z automatyczną skrzynią biegów.
Biegi zmieniają się za późno, tzn. z jedynki na następny (nie jestem pewny czy 2 czy 3) zmienia dopiero przy ok. 4000-4500 RPM
Ciekawe jest to, że gdy przy ok. 2500 RPM włączę tryb zimowy to bieg jest zmieniany natychmiast. Następnie wyłączam tryb zimowy i trzyma na wyższym biegu. (w ten sposób jeżdżę od jakiegoś czasu).
Kolejną metodą żeby automat zmienił bieg jest, przy ok. 2500 RPM odpuścić delikatnie gaz i znowu dodać. Automat zmienia bieg na wyższy.
Przy prędkości ok. 60-70 km/h często włącza się tryb awaryjny skrzyni i trzyma aż do ponownego uruchomienia silnika.
Czuć czasami tak jak by automat był nie pewny jaki ma być aktualnie bieg tzn. zmienia na wyższy potem niższy wyższy i przechodzi w tryb awaryjny.
Mechanik samochodowy doczytał błąd z komputera.
Błąd : P0730
KONTROLA BIEGU / PRZEŁOŻENIA
- ANORMALNE PRZEŁOŻENIE BIEGU
ROZPOZNANIE SYSTEMU:
- przekła.automat. AF 13-II/17/20/22
Informacje ze sterownika dotyczące kodów usterek
- chwilowe wystąpienie usterki
- Odchylenie wejściowej liczby obrotów autom. skrzyni biegów do wirnika napędzanego jest za duże
Funkcja:
- Na przełożenie ma wpływ:
- 1. różna średnica kół zębatych
- 2. zmiana poślizgu sprzęgu załączonego koła zębatego
DIAGNOZA OGÓLNA KOD USTERKI
Możliwe skutki:
- Brak funkcji kickdown (przekładnia automatyczna)
- NIEPRAWIDŁOWA FUNKCJA PRZEKŁADNI AUTOMATYCZNEJ
- Pali się lampka kontrolna awarii (ewentualnie)
Możliwe przyczyny:
Przerwanie/zwarcie/opory w obwodzie prądu V/A/Ohm
- Indukcyjne lub pojemnościowe zakłócenia sterownika, czujnika lub przewodu czujnika (inaczej rozłożyć przewody lub odpowiednio je osłonić). Zakłócenia takie mogą pochodzić z pojazdu lub otoczenia.
- Za niski poziom oleju.
- zatkane / nieszczelne przewody filtry
- Uszkodzony(e) aktor(y) / sensor(y)
- Uszkodzenie zaworów elektromagnetycznych
- Uszkodzony sterownik przekładni automatycznej / silnika
Mechanik przeczytał mi możliwe przyczyny i zaproponował wymianę skrzyni na inną (robocizna 600zł).
Dodam jeszcze, że podejrzewam uszkodzony sterownik silnika ponieważ obroty potrafią falować bez żadnej usterki na komputerze. Ale to chyba nie ma żadnego wpływu na skrzynię. Wcześniej obroty falowały a skrzynia dobrze zmieniała biegi.
Czy mógł by ktoś podpowiedzieć w jakim kierunku najlepiej by się udać ? szukanie usterki elektrycznej ? zmiana oleju ? zmiana skrzyni ???
- Automat
- Posty: 4502
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 21 razy
- Pomocny: 68 razy
Sprawdzić jak pisał kolega sprawy z olejem: poziom,datę ostatniej wymiany i jakość oleju(kolor,zapach).
Sprawdż-jeśli nie wiesz-czy chłodnica silnika i skrzyni asb jest wspólna.Piszę sprawdż,bo ja akurat nie wiem,czy Astra G ma ową chłodnicę wspólna czy oddzielną.Astra H ma wspólną.Czy skrzynia robi "uślizgi" ?(wzrostowi obrotów nie odpowiada odpowiednio przyrost prędkości).
Sprawdż-jeśli nie wiesz-czy chłodnica silnika i skrzyni asb jest wspólna.Piszę sprawdż,bo ja akurat nie wiem,czy Astra G ma ową chłodnicę wspólna czy oddzielną.Astra H ma wspólną.Czy skrzynia robi "uślizgi" ?(wzrostowi obrotów nie odpowiada odpowiednio przyrost prędkości).
- Qba21
- Posty: 3
- Rejestracja: 11 kwie 2017, 15:22
- Imię: Jakub
- Auto: Astra F 1999
- Województwo: zachodniopomorskie
Olej sprawdzałem, Mechanik też. Był blisko dolnej kreski. Mechanik powiedział, że mogę dolać 1L oleju, ale to niema znaczenia bo jest w przedziale. Mechanik o oleju nic nie powiedział, ale jak dla mnie jest ciemny i zapach trochę przepalony. Chciałem wymieniać ale po tej wizycie mechanik powiedział, że to strata kasy bo nie będzie lepiej a wręcz może stać się tak, że wypłucze coś i skrzynia padnie całkiem.
Niestety nie wiem czy ma wspólna chłodnicę czy nie. Ale problem występuje bez znaczenia czy ciepły czy zimny olej. Zawsze jest taki efekt. Nie odczuwam żadnego poślizgu. Po wciśnięciu pedału gazu przyśpiesza aż miło
Niestety nie wiem czy ma wspólna chłodnicę czy nie. Ale problem występuje bez znaczenia czy ciepły czy zimny olej. Zawsze jest taki efekt. Nie odczuwam żadnego poślizgu. Po wciśnięciu pedału gazu przyśpiesza aż miło
- Automat
- Posty: 4502
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 21 razy
- Pomocny: 68 razy
Olej trzeba zmieniać i jest to właściwe postępowanie.Robi Ci różnicę,czy skrzynia padnie teraz czy za 10 tys. km ? Zmieniaj olej i tyle,swojego losu nie unikniesz . Sprawdzałeś jak jest z chłodnicą ? - jak nie wiesz ,to zapytaj mechanika,to sprawdzi i powie.Napisz dokładnie lub zrób fotkę,aby ustalić kolor oleju w asb.
Dla przykładu Ci pokazuję,jak nie powinien wyglądać:
Dla przykładu Ci pokazuję,jak nie powinien wyglądać:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Posty: 30
- Rejestracja: 13 lis 2011, 16:58
- Imię: Dariusz
- Auto: Zafira A
- Silnik: x18xe1
- Województwo: świętokrzyskie
- Lokalizacja: Kielce
-
- Posty: 504
- Rejestracja: 01 paź 2017, 10:09
- Auto: astra g chevrolet epica
- Silnik: z18xe x25d1
- Województwo: kujawsko-pomorskie
- Pomocny: 21 razy
dobrze sprawdzić olej bo robi się to inaczej niż w silniku
i ewentualnie zmienić olej jeśli czuć go spalenizna i jest czarny
ravenol dedykowany do tej skrzyni jest w cenie zwykłego oleju silnikowego
jeśli to nie pomoże to można zacząć myśleć o skrzyni
i ewentualnie zmienić olej jeśli czuć go spalenizna i jest czarny
ravenol dedykowany do tej skrzyni jest w cenie zwykłego oleju silnikowego
jeśli to nie pomoże to można zacząć myśleć o skrzyni
- Qba21
- Posty: 3
- Rejestracja: 11 kwie 2017, 15:22
- Imię: Jakub
- Auto: Astra F 1999
- Województwo: zachodniopomorskie
Wymieniłem olej. (niedynamicznie)
Wydaje mi się, że jest delikatnie lepiej. Niestety skrzynia nadal nie działa prawidlowo
Pan w serwisie powiedział, że skrzynia po prostu się zużyła.
Regeneracja to koszt ok. 4 000 PLN zupełnie się nie połata.
Jedyne rozwiązanie to wymiana skrzyni na inną używaną.
Jeździć się da ale trzeba lekko odpuszczać gaz aby zmieniał bieg przy normalnych obrotach.
Sprzedam go w takim stanie jak jest. Gdyby był ktoś zainteresowany ze Szczecina lub okolic.
Wydaje mi się, że jest delikatnie lepiej. Niestety skrzynia nadal nie działa prawidlowo
Pan w serwisie powiedział, że skrzynia po prostu się zużyła.
Regeneracja to koszt ok. 4 000 PLN zupełnie się nie połata.
Jedyne rozwiązanie to wymiana skrzyni na inną używaną.
Jeździć się da ale trzeba lekko odpuszczać gaz aby zmieniał bieg przy normalnych obrotach.
Sprzedam go w takim stanie jak jest. Gdyby był ktoś zainteresowany ze Szczecina lub okolic.
-
- Posty: 16
- Rejestracja: 25 sty 2020, 16:48
- Imię: Patryk
- Auto: Astra G
- Rocznik: 2000
- Województwo: warmińsko-mazurskie
- Pomocny: 1 raz
Trochę późno, ale może komuś się przyda. Astra G 16V automat AF13 rok 2000. Przy delikatnej jeździe ok. Przy bardziej dynamicznej, zwłaszcza przy wyprzedzaniu, samochód przestawał przyśpieszać, pojawiało się "turkotanie" z okolic skrzyni, szarpanie, dopiero po odpuszczeniu gazu po chwili wszystko wracało do normy. Wymiana oleju w skrzyni nieco polepszyła sprawę, ale zjawisko nadal występowało. Dopiero wymiana... cewki zapłonowej "uzdrowiła" skrzynię. Po prostu komputer dostawał informację o wypadających zapłonach na czwartym cylindrze i wprowadzał skrzynię w tryb awaryjny.