Procedura wymiany oleju AF40

Skrzynia AISIN, 6 biegowa + R, 440 Nm, waga 97 kg, 7 litrów oleju Dexron VI
Awatar użytkownika
FalconTech

Server Admin
Posty: 5506
Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
Imię: Paweł
Auto: NaN
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 28 razy
Kontakt:

Procedura wymiany oleju AF40

#1

Nieprzeczytany post autor: FalconTech »

Przekładnia AF40 to konstrukcja koncernu Aisin o sześciu przełożeniach i zwartej obudowie bez wydzielonej miski olejowej. Filtr oleju jest wewnątrz skrzyni, a jego wymiana powinna być realizowana podczas remontu przekładni. Producent zaleca dynamiczną wymianę oleju w skrzyni AF40 przy cięższych warunkach pracy przekładni i po przekroczeniu limitu przebiegu pomiędzy wymianami oleju (60-80 tys. km).
  1. Samochodem wjechać na stanowisko do podnoszenia lub kanał najazdowy. Zaciągnąć hamulec ręczny, dźwignię trybu jazdy przekładni automatycznej ustawić w pozycji P - parkingowej oraz wyłączyć silnik. Ważne, aby pojazd stał poziomo i nie był przechylony, gdyż wpłynie to bezpośrednio na zafałszowanie odczytu poziomu oleju w skrzyni automatycznej.
  2. Zdjąć osłony pod skrzynią biegów. Olej w skrzyni biegów może być gorący, należy więc odczekać do jego schłodzenia.
  3. Odszukać śruby: spustową i kontroli poziomu, następnie w pierwszej kolejności wykręcić śrubę kontroli poziomu, później śrubę spustową i zlać olej do naczynia zbiorczego. Śruba spustowa pełni rolę wskaźnika poziomu oleju.
  4. Przeprowadzić analizę organoleptyczną oleju spuszczonego z przekładni, weryfikując jakość i czystość oleju. Jeśli spuszczony olej ma charakterystyczny zapach spalenizny lub są w nim ślady opiłków bądź innych emulsji, to przekładnia nie pracuje prawidłowo i może być poważnie uszkodzona. Należy założyć remont skrzyni, gdyż wymiana oleju nie przyniesie zamierzonego efektu.
  5. Zakręcić śrubę spustową (opcjonalnie wymienić nową podkładkę), używając momentu 47 Nm. Nie zakręcać śruby poziomu.
  6. Z poziomu komory silnikowej zdemontować zespół filtra powietrza (w niektórych wariantach wybudować sterownik silnika) i odszukać, a następnie odkręcić śrubę wlewową.
  7. Ze względu na utrudniony dostęp i małą średnicę otworu wlewowego zaleca się napełnienie przekładni AF40 z użyciem przewodu i pompki ciśnieniowej. Alternatywnie można wykorzystać przewód z lejkiem, wtedy jednak procedura napełnienia musi przebiegać wolniej i powinna być realizowana kilkukrotnie niewielkimi ilościami oleju.
    Napełnić przekładnię, wlewając od 3 do 4 l oleju, jednocześnie obserwując moment, kiedy olej zacznie wyciekać z otworu kontrolnego jednolitym strumieniem, następnie zakręcić śrubę kontroli poziomu ręcznie - wyczuwalnym momentem do oporu.
  8. Podłączyć tester diagnostyczny pozwalający na odczyt temperatury oleju w skrzyni automatycznej.
  9. Uruchomić silnik, naciskając hamulec i lewarkiem zmiany trybu jazdy wybrać pozycje: P, R, N i D. Podczas przełączania zatrzymywać się na każdym trybie co najmniej na pięć sekund, następnie pozostawić dźwignię w pozycji P. Wyłączyć urządzenia obciążające pracę silnika (klimatyzacja, oświetlenie itp.)
  10. Obserwować parametr określający temperaturę oleju w przekładni automatycznej, gdy zostanie osiągnięty pułap 70-80°C odkręcić śrubę kontroli poziomu. Silnik ma pracować na biegu jałowym.
    Jeżeli z otworu kontrolnego wydostaje się nadmiar oleju, należy zaczekać do momentu, kiedy przestanie wylewać się on jednostajnym strumieniem i zakręcić śrubę kontrolną (8 Nm). W sytuacji, gdy olej nie będzie się wydostawał, należy wyłączyć silnik i uzupełnić poziom oleju (porcją ok. 0,5 l), a następnie realizować procedurę wymiany od punktu 8.
  11. Zakręcić śrubę kontroli poziomu momentem 8 Nm.
  12. Wykonać jazdę próbną, następnie sprawdzić obszar miski olejowej pod katem ewentualnych wycieków, zamontować zestaw osłon.
7CA65C08-B703-4E07-ADBD-E49A1932D350.jpeg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.

paweldm

Astro-maniak
Posty: 238
Rejestracja: 03 lis 2019, 20:29
Imię: Paweł
Auto: Astra J ST
Silnik: A20DTH
Rocznik: 2014
Województwo: pomorskie
Wdzięczny: 7 razy
Pomocny: 3 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: paweldm »

Mógłby ktoś wrzucić fotki, które to są te śruby?

Awatar użytkownika
FalconTech

Server Admin
Posty: 5506
Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
Imię: Paweł
Auto: NaN
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 28 razy
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: FalconTech »

@paweldm, dorzuciłem do pierwszego posta.

Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.

ODPOWIEDZ