- Samochodem wjechać na stanowisko do podnoszenia lub kanał najazdowy. Zaciągnąć hamulec ręczny, dźwignię trybu jazdy przekładni automatycznej ustawić w pozycji P - parkingowej oraz wyłączyć silnik. Ważne, aby pojazd stał poziomo i nie był przechylony, gdyż wpłynie to bezpośrednio na zafałszowanie odczytu poziomu oleju w skrzyni automatycznej.
- Zdjąć osłony pod skrzynią biegów. Olej w skrzyni biegów może być gorący, należy więc odczekać do jego schłodzenia.
- Odszukać śruby: spustową i kontroli poziomu, następnie w pierwszej kolejności wykręcić śrubę kontroli poziomu, później śrubę spustową i zlać olej do naczynia zbiorczego. Śruba spustowa pełni rolę wskaźnika poziomu oleju.
- Przeprowadzić analizę organoleptyczną oleju spuszczonego z przekładni, weryfikując jakość i czystość oleju. Jeśli spuszczony olej ma charakterystyczny zapach spalenizny lub są w nim ślady opiłków bądź innych emulsji, to przekładnia nie pracuje prawidłowo i może być poważnie uszkodzona. Należy założyć remont skrzyni, gdyż wymiana oleju nie przyniesie zamierzonego efektu.
- Zakręcić śrubę spustową (opcjonalnie wymienić nową podkładkę), używając momentu 47 Nm. Nie zakręcać śruby poziomu.
- Z poziomu komory silnikowej zdemontować zespół filtra powietrza (w niektórych wariantach wybudować sterownik silnika) i odszukać, a następnie odkręcić śrubę wlewową.
- Ze względu na utrudniony dostęp i małą średnicę otworu wlewowego zaleca się napełnienie przekładni AF40 z użyciem przewodu i pompki ciśnieniowej. Alternatywnie można wykorzystać przewód z lejkiem, wtedy jednak procedura napełnienia musi przebiegać wolniej i powinna być realizowana kilkukrotnie niewielkimi ilościami oleju.
Napełnić przekładnię, wlewając od 3 do 4 l oleju, jednocześnie obserwując moment, kiedy olej zacznie wyciekać z otworu kontrolnego jednolitym strumieniem, następnie zakręcić śrubę kontroli poziomu ręcznie - wyczuwalnym momentem do oporu. - Podłączyć tester diagnostyczny pozwalający na odczyt temperatury oleju w skrzyni automatycznej.
- Uruchomić silnik, naciskając hamulec i lewarkiem zmiany trybu jazdy wybrać pozycje: P, R, N i D. Podczas przełączania zatrzymywać się na każdym trybie co najmniej na pięć sekund, następnie pozostawić dźwignię w pozycji P. Wyłączyć urządzenia obciążające pracę silnika (klimatyzacja, oświetlenie itp.)
- Obserwować parametr określający temperaturę oleju w przekładni automatycznej, gdy zostanie osiągnięty pułap 70-80°C odkręcić śrubę kontroli poziomu. Silnik ma pracować na biegu jałowym.
Jeżeli z otworu kontrolnego wydostaje się nadmiar oleju, należy zaczekać do momentu, kiedy przestanie wylewać się on jednostajnym strumieniem i zakręcić śrubę kontrolną (8 Nm). W sytuacji, gdy olej nie będzie się wydostawał, należy wyłączyć silnik i uzupełnić poziom oleju (porcją ok. 0,5 l), a następnie realizować procedurę wymiany od punktu 8. - Zakręcić śrubę kontroli poziomu momentem 8 Nm.
- Wykonać jazdę próbną, następnie sprawdzić obszar miski olejowej pod katem ewentualnych wycieków, zamontować zestaw osłon.
Procedura wymiany oleju AF40
- FalconTech
- Posty: 5506
- Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
- Imię: Paweł
- Auto: NaN
- Województwo: dolnośląskie
- Wdzięczny: 14 razy
- Pomocny: 28 razy
- Kontakt:
Procedura wymiany oleju AF40
Przekładnia AF40 to konstrukcja koncernu Aisin o sześciu przełożeniach i zwartej obudowie bez wydzielonej miski olejowej. Filtr oleju jest wewnątrz skrzyni, a jego wymiana powinna być realizowana podczas remontu przekładni. Producent zaleca dynamiczną wymianę oleju w skrzyni AF40 przy cięższych warunkach pracy przekładni i po przekroczeniu limitu przebiegu pomiędzy wymianami oleju (60-80 tys. km).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.
- FalconTech
- Posty: 5506
- Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
- Imię: Paweł
- Auto: NaN
- Województwo: dolnośląskie
- Wdzięczny: 14 razy
- Pomocny: 28 razy
- Kontakt:
@paweldm, dorzuciłem do pierwszego posta.
Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.