Domykanie szyb

Awatar użytkownika
yarmaz

Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: 16 maja 2008, 17:36
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Domykanie szyb

#1

Nieprzeczytany post autor: yarmaz »

witam
na poczatek prosze was nie piszcie mi ze to juz bylo.
szukalem tego i nie ma nic takiego co mogloby pomoc mi rozwiazac moj problem, a zatem:
mam astre kombi 96r, mam w niej fabryczny centralny zamek ale bez pilota, na allegro zakupilem [External Link Removed for Guests], podlaczylem otwieranie i zamykanie pilotem drzwi zgodnie z opisem z AUTOKACIKA- wszystko dziala.
teraz chcialbym wykorzystac te dwa dodatkowe kanaly czyli kabelek SZARY z CZARNYM i SZARY. chcialbym podlaczyc domykanie szyb i np otwieranie klapy, gdzie sie wpiac zeby podlaczyc domykanie szyb, dodam ze mam fabrycznie elektryczne szyby z przodu, prosilbym o jakis dokladny opis co z czym polaczyc
pozdrawiam

[ Dodano: 2008-05-21, 14:27 ]
ponawiam prosbe o odpowiedz

[ Dodano: 2008-05-22, 21:53 ]
NAPRAWDE NIKT NIE WIE JAK TO ZROBIC...???????

CyberDuck

Astro-maniak
Posty: 173
Rejestracja: 10 lip 2008, 18:36
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Pabianice
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: CyberDuck »

Musisz miec dodatkowy uklad do domykania szyb.
Mozna takie dostac w sklepach lub na allegro.

Awatar użytkownika
wesoł

Moderator Techniczny
Posty: 4890
Rejestracja: 28 lut 2007, 15:39
Imię: Paweł
Auto: VW
Województwo: zachodniopomorskie
Lokalizacja: Goleniow
Pomocny: 34 razy
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: wesoł »

CyberDuck pisze:Musisz miec dodatkowy uklad do domykania szyb.
Mozna takie dostac w sklepach lub na allegro.
Niekoniecznie. Ople dosc czesto maja funkcje komfort shlusung i nawet AF to miewala. Wystarczy w google wpisac odpowiednie haslo i juz mamy wynik a nie wspomne juz o forach oplowskich wszelkiej maści. [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

CyberDuck

Astro-maniak
Posty: 173
Rejestracja: 10 lip 2008, 18:36
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Pabianice
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: CyberDuck »

Ja bede cos takiego robic sam.
Poprostu niechce sie zdawac na fabryczne urzadzenia bo sa dla nie niewystarczajace.
Jesli juz cos takiego montowac to chcialbym rozszerzyc mozliwosci jego dzialania :
1. Domkniecie szyb po przycisnieciu trzeciego przycisku w pilocie do centralnego zamka.
2. Domkniecie szyb jesli zostanie wyjety kluczyk ze stacyjki i zostanie zamkniety
samochod. Dodatkowo te opcje bedzie mozna wylaczyc.
3. Domkniecie szyb ze szczelina na okolo 1 cm jesli zacznie padac deszcz. U mnie jest
zamontowany juz czujnik deszczu wiec pobranie z niego odpowiedniego impulsu to
tylko formalnosc.

Zadne z urzadzen fabrycznych nie ma tak zaawansowanych funkcji.

Awatar użytkownika
wesoł

Moderator Techniczny
Posty: 4890
Rejestracja: 28 lut 2007, 15:39
Imię: Paweł
Auto: VW
Województwo: zachodniopomorskie
Lokalizacja: Goleniow
Pomocny: 34 razy
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: wesoł »

hmm ciekawa koncepcja ale nie wiem czy wykonalna np z tym domykaniem ze szczelina na 1 cm. Ale czekamy na wyniki przerobki.
Touran BLS i 2xCAYC wszystko zawirusowane
Diagnostyka OPEL i VAG

CyberDuck

Astro-maniak
Posty: 173
Rejestracja: 10 lip 2008, 18:36
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Pabianice
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: CyberDuck »

Jak najbardziej jest do wykonania. Oczywiscie dla bardziej leniwych taka opcja
odpada bo wymaga to rozebrania nieco tapicerki na drzwiach i domontowania
dodatkowego czujnika co w sumie nie byloby takie trudne. Wystarczy
po jednej stronie, od strony kierocy, bo pozostale okna moga sie wtedy
domykac calkowicie.
Mimo, ze nie mam sterowanego elektrycznie szyberdachu tylko mechanicznie, ale
dla reszty wezme tez pod uwage domykanie szyberdachu dla tych ktorzy taki bajer
maja w swoich autkach. Z elementami powinienem sie zmiescic w 200 zl.
Oczywiscie biore pod uwage tez wszystkie kabelki, zlaczki i ewentualne czujniki.

Mam ogolny zarys, ale najbardziej pracochlonne bedzie napisanie programiku
dla mikrokontrolera i przetestowanie tego wszystkiego.

W opcji mam tez na uwadze przy domykaniu szyb czujnik oporu. Znaczy jesli ktos
wlozy reke kiedy juz szyby rusza do gory i nieopatrznie zostawi w szczelinie palce
to szyba sie zatrzyma. Wystarczy w obwod silniczka wlozyc opornik o bardzo malej
rezystancji i mierzyc na nim odkladajace sie napiecie ktore jest wprost proporcjonalne
wedlug prawa ohma do plynacego przez niego pradu. Wiadomo, ze jesli silnik napotka
opor to wzrosnie prad pobierany przez niego i tym samym napiecie jakie sie odlozy
na oporniku. Przekroczenie jakiejs wartosci spowoduje zatrzymanie sie
szyby, opuszczenie szyby powiedzmy o okolo 2 cm w dol i calkowite zatrzymanie.
Po pewnym czasie szyba moze ponowic probe domkniecia sie i jesli nic juz niebedzie
porzeszkadzac (delikwent wycofa reke) to calosc zakonczy sie sukcesem.

Mozna wymyslac dodatkowe bajerki do tego bo to jest kwestia tylko programu
jaki sie bedzie wykonywac w mikrokontrolerze. To nie jest sprawa dolozenia
czy ujecia elementow.

[ Dodano: 2008-07-27, 12:09 ]
_____________________________________________________________________

Wpadlem na pewnego pomysla wczoraj, ale nie wiem jak dalece
jest to do wykonania ... musialbym sie przyjrzec jak jest dokladnie umocowana
szyba w listwach prowadzacych z zamontowanym ukladem mechanicznym
podnoszenia i opuszczania szyb elektrycznie.
W kazdym razie sa mozliwe dwie opcje ... :
1. Na krawedzi szyby tak zeby niebylo to widoczne na zewnatrz mozna
przykleic paski jakiegos materialu ktory blokuje skutecznie swiatlo. Jesli sie
umiesci w odpowiednim miejscu wewnatrz drzwi czujnik na krawedzi szyby
to mozna tymi paskami materialu kodowac polozenie szyby. W ten sposob
mozna odczytac na jakiej wysokosci jest szyba i dzieki temu dopisac
do procesora dodatkowy program ktory moze zatrzymywac szybe na dowolnej
wysokosci.
2. Mozna zamontowac tarczke tachometryczna na ukladzie mechanicznym szyby
tak, ze kazdy obrot silniczka lub przesuniecie sie jakiegos elementu tej mechaniki
pod czy nad czujnikiem okresli polozenie szyby.

Poczes

Użytkownik
Posty: 37
Rejestracja: 05 sty 2008, 20:05
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Kalish
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: Poczes »

Az glowa boli.... :mrgreen:
Amicus certus in re incerta cernitur
[External Link Removed for Guests]

CyberDuck

Astro-maniak
Posty: 173
Rejestracja: 10 lip 2008, 18:36
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Pabianice
Kontakt:

#8

Nieprzeczytany post autor: CyberDuck »

E tam glowa boli.
Wcale nie. Serio jest to do wykonania i do powtorzenia w innych autach.
Nastepny pomysl do zrealizowania to dopisanie procedury krotko pod tytulem :
"przycisk lato" czyli po jego przycisnieciu otwieraja sie szyba po stronie kierowcy
na full, a po stronie pasazera do polowy, po czym otwiera sie szyberdach do wyboru
z nastawa czy do gory czy rozsownie do tylu.

Gorzej u mnie z dopingiem, ale mozna wzbogacic funkcjonalnosc znacznie w stosunku
do fabrycznie montowanych tego typu urzadzeniach i zaznaczam, ze nie jest to kwestia
montowania niezliczonej ilosci kosztownych elementow mechanicznych czy
elektronicznych, a jedynie napisanie programu do montowanego ukladziku.

Nie mam pojecia jak jest zbudowane tego typu fabryczne urzadzenie, pewnie jest
duzo prostsze zmontowane na bazie prostych elementach plus jakis przekaznik
jednak zamiast montowac pewnie i tak juz iles tam kosztujace urzadzenie bedzie
mozna sobie w przyszlosci zamontowac wykonane przezemnie i gwarantuje, ze
duzo wiecej sie na to niewyda.

Awatar użytkownika
manieck

Użytkownik
Posty: 8
Rejestracja: 29 lip 2008, 22:52
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

#9

Nieprzeczytany post autor: manieck »

prosto
zwiezle i na temat
majac funkcje comfort... czy mozna kupic modul ze schematem i go szybko poldaczyc?
dawajta linki... do modułu i schematu...
i po temacie....

CyberDuck

Astro-maniak
Posty: 173
Rejestracja: 10 lip 2008, 18:36
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Pabianice
Kontakt:

#10

Nieprzeczytany post autor: CyberDuck »

Ten modul sam projektuje i robie go tak zeby mozna bylo
go podlaczyc do kazdego samochodu z szybami sterowanymi elektrycznie.
Od przyszlego tygodnia biore sie za pisanie programu.
Co prawda juz mam plytke do tego i ogolnie schemat polaczen w samochodzie, ale
pewnie sie jeszcze niejedno zmieni wiec bez sensu zeby dawac jakikolwiek schemat.

Narazie zrezygnowalem z czujnika pozycji szyby bo wpadlem na inny sposob
domykania z opcja z czujnika deszczu. Poprostu wystarczy domknac wszystko na full
i cofnac krotkim sygnalem szybe otwierajac ja na okolo 1 cm. Problem mam z
wymysleniem i umieszczeniem czujnika pozycji szyberdachu.
O ile szyba zeby ja domknac jest prosta do wysterowania bo zawsze nalezy przycisnac
przelacznik do zamykania, a szyberdach moze przeciez byc otwarty na dwa sposoby.
Albo do tylu przesownie, albo uchylnie do gory i robiac to recznie trzeba
zdecydowac w ktorym kierunku trzeba przycisnac guzik zeby zamknac szyberdach
oceniajac sytuacje wczesniej wzrokiem. chcialbym jednoczesnie zeby czujnik byl
umieszczony w niewidocznym miejscu i zeby doprowadzic do niego jak najmniejsza
ilosc przewodow i elementow. W tym wypadku narazie sie jeszcze niezdecydowalem.

Calosc chce zrobic dobrze zeby po zamontowaniu zapomniec o tej przerobce.

[ Dodano: 2008-08-04, 22:51 ]
No wiec tak.
Wszystko zamontowalem juz w samochodzie.
Troszke sie namotalem, ale w koncu zdecydowalem sie na kilka innych rozwiazan.
W stosunku do oryginalnego montazu w samochodzie sterowania szybami
narazie uruchomilem dodatkowo
1. Domykanie szyb z pilota.
2. Poniewaz astra ma tak jakos dziwnie rozwiazane, a przynajmniej u mnie tak bylo, ze
po stronie kierowcy wystarczylo troszke dluzej przytrzymac guzik do gory zeby
calkowicie zamknac szybe to strona pasazera byla tego pozbawiona.
Zeby zamknac czy otworzyc szybe po stronie pasazera trzebabylo trzymac przycisk
do skutku. Dzieki przejeciu sterowania przez mikrokontroler w moim urzadzeniu
wystarczylo odpowiednio tylko skonstruowac sam program i szyba teraz dziala
jak po stronie kierowcy.

Wreszcie mnie niewkurza to, ze czasami mi sie zdaza wylaczyc zaplon zapominajac
o wczesniejszym zamknieciu szyb. Wystarczy ze przycisne dodatkowy przycisk w pilocie i sprawa zalatwiona.

W najblizszej przyszlosci zamierzam dopisac program zmieniajac aktualnie pisany
w ten sposob zeby calosc sie wylaczala po calkowitym zamknieciu szyb i zeby reagowal
jesli taka opcja jest wlaczona przelacznikiem na deszcz. Mam w swojej astrze
zamontowany czujnik deszczu, ktory ma dwa obwody.
Jeden z nich steruje wycieraczkami, a drugi to poprostu zasilanie urzadzenia
wraz z ukladem wykonawczym.
Do tej pory mialem podlaczone oba obwody poprzez stacyjke tak, ze sam czujnik i
sterowanie wycieraczkami zaczynalo dzialac dopiero po wlaczeniu zaplonu.
Teraz rozdzielilem to zasilanie i obwod wycieraczej jest nadal podlaczony poprzez
stacyjke, a obwod zasilania rozdzielilem diodami i jest wlaczany na dwa sposoby.
Pierwszy to poprzez stacyjke, a drugi poprzez moje urzadzenie.
W ten sposob moge mimo wylaczenia zaplonu zasilic sam czujnik deszczu bez koniecznosci
wlaczenia wycieraczek. Ten wlasnie sygnal doprowadzilem do ukladu mikrokontrolera.

Tak wiec po zmianie programu nad czym pracuje jesli zostawie szyby uchylone przy
wylaczonym zaplonie jesli zacznie padac deszcz automatycznie zostana szyby zamkniete.
Uklady beda sie calkowicie wylaczac w momencie calkowitego zamkniecia szyb i
szyberdachu. Wspomne tylko, ze z moich pomiarow wynika iz oba uklady
to znaczy czujnik deszczu w stanie czuwania i moj uklad ciagna okolo 300 mA.
To bardzo malo, mniej wiecej tyle co cicho nastawione radio samochodowe. Mimo tego
zdecydowalem sie na automatyczne wylaczanie sie ukladu calkowicie.

Czujnik w szyberdachu rozwiazalem calkowicie inaczej. W tylnej jego czesci zamontowalem
go tak, ze wskazuje tylko na zamkniecie szyberdachu.
Wpadlem na co dosc przypadkowo. Chcialem aby zamontowac jak najmniejsza ilosc
czujnikow z kilku wzgledow montazowych i dlatego, ze zastosowalem dosc prosty
mikrokontroler do sterowania, ktory posiada jedynie dwa porty osmiobitowe wiec
zaczynalo mi brakowac wejsc i wyjsc, a koniecznie chcialem zostawic sobie na przyszlosc
mozliwosc komunikacji z komputerem nadrzednym wiec jeden sygnal muszialem
zostawic sobie w zapasie. Poniewaz to wlasnie mikrokontroler steruje szyberdachem
to wystarczy zapamietac ten stan w pamieci i jesli chce sie zamknac calkowicie szyberdach
wystarczy postapic odwrotnie do tego stanu ktory bedzie zapamietany w pamieci
nieulotnej mokrokontrolera. Stan zerowy w szyberdachu z czujnika w takim wypadku
bedzie tylko sygnalem kontrolnym. W przypadku szyberdachu jest to trudniejsze niz
w przypadku szyb bo szyberdach zawsze mozna otworzyc na dwa sposoby. Do tylu i
przodu czyli do gory i nigdy niewiadomo w ktora strone jesli chce sie go zamknac
byl otwarty wczesniej. Stad takie wlasnie podejscie.

Reasumujac jesli skoncze calkowicie program calosc bedzie dzialac tak :
1. Sterowanie szybami i szyberdachem przejelo moje urzadzenie.
2. Szyba od strony kierowcy i pasazera dziala tak samo. Czyli mozna je przy krotkim
przytrzymaniu uchylic o kawaleczek lub przy dluzszym ponad sekunde zamknac
lub otworzyc calkowicie. Proces mozna w kazdej chwili przerwac osobno dla kazdej z szyb.
3. Domkniecie calkowite szyb z pilota i wylaczenie sie urzadzenia.
4. Domkniecie calkowite szyb z czujnika deszczu bez ruchu wycieraczek jesli jest wylaczony
zaplon. Domkniecie szyb nastapi tylko raz. Jesli ktos po chwili wroci do samochodu
i otworzy szyby mimo padania deszczu szyby sie ponownie niedomkna tylko pozostana
w nastawionej pozycji.

Myslalem jeszcze nad opcja np "lato". Taka sobie wymyslilem nazwe, ale mialoby to
dzialac tak, ze jesli sie wcisnie jednoczesnie przyciski szyb lewej i prawej w dol
dluzej niz jedna sekunde to lewa szyba od kierowcy zostanie otwarta calkowicie, a
szyba od strony pasazera do polowy. U mnie zeby zamknac szyby czy je otworzyc
potrzeba nieco ponad cztery sekundy. Zeby otworzyc na dowolna wysokosc dowolna
szyba wystarczy sterowac czasem dostarczania impulsu.

Moze mi cos jeszcze wpadnie, ale glownie chcialem zeby zamykac szyby z pilota i to
zadanie udalo mi sie pzredewszystkim osiagnac, a reszta bajerkow to tak przy okazji.
Zadne z urzadzen fabrycznych takich opcji nie ma :P

Zablokowany