Nowy rodzaj silników

forum moderowane
Awatar użytkownika
Thomas87

Przyjaciel forum
Posty: 1987
Rejestracja: 12 mar 2008, 23:15
Imię: Tomasz
Auto: Astra J
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Kraków
Wdzięczny: 3 razy

Nowy rodzaj silników

#1

Nieprzeczytany post autor: Thomas87 »

"Mamy diesle, silniki benzynowe, hybrydowe i...

Naukowcy z Detroit pracują nad nowym typem motoru, który konstrukcyjnie byłby połączeniem silnika Diesla i benzynowego, ale pracowałby na etanolu. Do tej pory silniki napędzane etanolem - a właściwie mieszanką 85% etanolu i 15% benzyny, nazywaną E85 - nie zdobyły dużej popularności. Jednostki napędowe przystosowane do pracy na takim paliwie oferuje Ford, General Motors, a nawet Porsche. Podstawową ich wadą jest jednak wysokie spalanie. Mimo że za granicą, a szczególnie w USA, E85 jest nieco tańsza od bezołowiówki, to ze względu na to, że silniki aut optymalizuje się głównie do pracy na klasycznej benzynie, po zatankowaniu E85 palą one o blisko 30% więcej, przez co w praktyce koszty są wyższe.

Jak twierdzą naukowcy, może to się zmienić. Etanol ma bowiem wyższą liczbę oktanową i jest bardziej odporny na spalanie stukowe od benzyny, dzięki czemu można go spalać pod znacznie wyższym ciśnieniem, zbliżonym do tego w silnikach Diesla.

Firmie inżynierskiej Ricardo udało się stworzyć prototyp silnika napędzanego etanolem, który swoją sprawnością (a tym samym spalaniem) zbliżony jest do napędów Diesla. Kluczem do sukcesu była optymalizacja jednostki do napędzania czystym etanolem. Można było dzięki temu znacznie zwiększyć sprężanie, przy okazji uzyskując dosyć dużą moc z mniejszej pojemności.

Dzięki zastosowaniu doładowania i specjalnego systemu wtrysku etanolu połączonego z licznymi dodatkowymi czujnikami w silniku udało się także zwiększyć sprawność pracy motoru nawet wtedy gdy pracuje na czystej benzynie. W takim wypadku niewielkie ilości etanolu wtryskiwane są do komory spalania w celu regulowania temperatury i momentu zapłonu mieszanki.

Ricardo już rozpoczęło testy nowego silnika na drogach. Na początek jako V6 o pojemności 3,2 l trafił on do pick-upa GMC Sierra, gdzie zastąpił klasyczny silnik V8 o dwa razy takiej pojemności. Jak łatwo się domyślić, wersja seryjna najprawdopodobniej trafi najpierw do aut koncernu General Motors. Niewykluczone jednak, że technologię kupią także inne koncerny, gdyż oprócz bardzo dobrych osiągów i niskiego spalania pozwala ona na znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla, a same rozwiązania można stosować w silnikach o różnych pojemnościach - od małych motorów w autach osobowych po gigantyczne silniki przemysłowe. "

Źródło: Autokrata
Link: [External Link Removed for Guests]

ODPOWIEDZ