Zasady działania LPG

porady i pomoce
Michu

Astro-maniak
Posty: 747
Rejestracja: 16 mar 2007, 19:17
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Jarocin Wielkopolska
Kontakt:

Zasady działania LPG

#1

Nieprzeczytany post autor: Michu »

[center]ZASADY DZIALANIA LPG [/center]
Przeznaczenie:

Instalacje gazowe przeznaczone są do 4-suwowych silników benzynowych chłodzonych cieczą i powietrzem.
Z równym powodzeniem stosowane są w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych, wózkach transportowych, do sterowania rozruchem samolotów, systemach kontrolno-pomiarowych itp.
Urządzenie gazowe daje możliwość wykorzystania ciekłego gazu propan-butan:
- gaz jest paliwem o wartości oktanowej większej od 110;
- wysoka liczba oktanowa gazu zapewnia bez detonacyjne spalanie przy wysokim stopniu sprężania;
- gaz jest paliwem o maksymalnej mocy kalorycznej spośród paliw dostępnych na rynku i sięga 12000 kcal/1 litr;
- gaz nie rozpuszcza oleju silnikowego jak czynią to paliwa tradycyjne;
- ponieważ gaz nie zawiera ołowiu, w następstwie pełnego spalania nie ma osadów metalicznych w silniku;
- cech wyliczone powyżej powodują wydłużenie czasu wymiany oleju silnikowego w przybliżeniu o 1/3;
- gaz nie nadpala zaworów silnika, ponieważ jest produktem ropopochodnym i zawiera składniki olejowe;
- zawartość CO w spalinach przy napędzie gazowym ograniczona jest do 1%.
Urządzenia gazowe gwarantują bezawaryjną pracę w temp. -40° C do +120° C.

Budowa i praca urządzenia gazowego:

Gaz propan-butan wypływa z butli w stanie ciekłym i przedostaje się przewodem miedzianym pod ciśnieniem do reduktora.
Przed reduktorem znajduje się elektrozawór gazowy z filterkiem gazu. Elektrozawór zatrzymuje gaz, gdy pojazd nie jest w ruchu lub pracuje na benzynę. Gaz w reduktorze obniża swoje ciśnienie. Parowanie gazu następuje w efekcie obniżania ciśnienia i ogrzewania gazu w parowniku przez ciecz lub spaliny z układu chłodzenia silnika pojazdu.
Reduktor podaje ilość gazu niezbędną do pracy silnika pojazdu do mikserów gazowych umieszczonych w gaźniku silnika. Elektrozawór benzynowy służy do przerywania dopływu benzyny do gaźnika, gdy silnik pracuje w systemie gazowym.

Uruchomienie silnika przy podłączeniu centralki gaźnikowej-elektronicznej

Działanie na benzynę:
Przy ustawionym przełączniku na położenie "benzyna" otrzymuje się zasilanie przez elektrozawór benzyny i równocześnie zapalenie się kontrolki na czerwony kolor.
Przy przełączniku ustawionym w położeniu "gaz", następuje przez kilka sekund wzbudzenie elektrozaworu gazu, ukazane przez równoczesne zapalenie się lampki kontrolnej na kolor zielony. Wzbudzanie ma za zadanie automatyczne dostarczanie "porcji" zdolnej do ułatwienia zapłonu.
Jeżeli uruchomienie nastąpi przed zakończeniem czasu "łyknięcia" pierwszej "porcji", zasilanie elektrozaworów będzie utrzymane, w przeciwnym razie spadnie i uaktywni się jak tylko silnik zostanie uruchomiony.
W przypadku niespodziewanego zgaśnięcia silnika, także w wypadku włączonego zapłonu, centralka gaźnikowa-elektroniczna doprowadzi samoczynnie do zamknięcia elektrozaworów gazowych, wykluczając w ten sposób możliwość wycieku gazu (funkcja nazywana też "bezpieczeństwo samochodu").

Przełączanie benzyna-gaz.

Centralka gaźnikowa-elektroniczna przewiduje możliwość wykonania przejścia z zasilania benzynowego na zasilania gazem, bez ryzyka zalania, ponieważ ustawiając klawisz przełącznika w pozycji centralnej, wykonuje się równoczesna zamknięcie wszystkich elektrozaworów. Po zakończeniu procesu opróżniania gaźnika, wystarczy ustawić klawisz przełącznika na pozycję "gaz".

Przełączanie gaz-benzyna.

Centralka gaźnikowa-elektroniczna pozwala na przejście z gazu na benzynę bez wyboru ciągłości; w rzeczywistości ustawiając przełącznik w pozycji centralnej, otrzymuje się w tych warunkach równoczesne otwarcie wszystkich elektrozaworów, co pozwala na dokonanie wypełnienia, przed odłączeniem zasilania gazowego.
Model ze wskaźnikiem poziomu "full".
Wskaźnik poziomu składa się z czterech kontrolek zielonych + jedna kontrolka czerwona rezerwy. Znajduje się ona na szybce ścianki przedniej centralki.

Uruchomienie silnika przy podłączeniu centralki wtryskowej-elektronicznej.

Działanie centralki wtryskowej-elektronicznej wymuszone na benzynę.

Ustawiając przełącznik w pozycji "B" led (lampka kontrolna) dwukolorowy zapala się na czerwono i centralka przygotowana jest do pracy na benzynę.

Działanie centralki wtryskowej-elektronicznej z przełącznikiem automatycznym.

Jest to położenie zalecane dla klienta i otrzymuje się je ustawiając przełącznik w poz. centralnej; uruchomienie odbywa się wtedy na benzynę (led dwukolorowy zapala się na czerwono), a następnie gdy zostanie przekroczona odpowiednia ilość obrotów (ok. 2500 obr/min), która z kolei natychmiast spadnie, następuje automatyczne przełączenie na gaz jest to tzw. przełączanie przy zwalnianiu). Led dwukolorowy zapala się na zielono.


Zablokowany