LPG

porady i pomoce
Michu

Astro-maniak
Posty: 747
Rejestracja: 16 mar 2007, 19:17
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Jarocin Wielkopolska
Kontakt:

LPG

#1

Nieprzeczytany post autor: Michu »

*Instalacje I generacji przeznaczone są dla samochodów gaźnikowych oraz wtryskowych bez katalizatora i sondy lambda. Dawka gazu jaką dostaje silnik zależna jest tylko od charakterystyki reduktora i wstępnej regulacji przy montażu lub serwisie. Praktycznie we wszystkich stanach nie ustalonych pracy silnika skład mieszanki jest niewłaściwy. Nawet przy dobrej regulacji zmiana składu gazu i jego ciśnienia przy kolejnym tankowaniu zmienia skład mieszanki.

*Instalacje II generacji przeznaczone są dla samochodów z katalizatorem i sondą lambda lecz nie posiadających systemu OBDII (cecha rozpoznawcza - druga sonda za katalizatorem). Dawka gazu dla silnika jest regulowana non stop w czasie pracy silnika przez zmianę przekroju przewodu doprowadzającego gaz do miksera. Wykonuje to silnik krokowy (attuator) pod dyktando centrali sterującej, która uwzględnia bieżące wskazania czujników pracy silnika. Im lepszy program posiada centrala tym lepiej będzie pracował samochód. Im lepsza centrala tym większa cena zestawu. Mimo dobrej centrali sterującej przy gwałtownych zmianach stanu pracy silnika, regulacja ma zbyt dużą bezwładność ze względu na objętość kolektora dolotowego i dolotu gazu. Bywa to przyczyną zapalania się gazu w kolektorze, co określa się jako strzały w kolektor. Powodują one uszkodzenia przepływomierzy oraz kolektorów ssących z tworzywa sztucznego. O mankamentach eksploatacji samochodów z tradycyjną instalacją gazową mówimy w informacji dla klientów "plastikowe kolektory". Natomiast różnice w elementach instalacji I i II generacji bardzo dobrze obrazuje oferta firmy LOVATO, LANDI, Elektronika AC.

*Instalacje III genaracji to instalacja wielopunktowa, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej

*Instalacje IV generacji określane też jako instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej przeznaczone są dla nowoczesnych samochodów z systemami samo diagnozy OBD. Spełniają one surowe normy emisji spalin EURO3 i EURO4. Można je stosować w samochodach wyposażonych w przepływomierze, kolektory z tworzywa, silniki z doładowaniem, przy ręcznej i automatycznej skrzyni biegów, do silników 4,5,6 i 8 cylindrowych. Instalacje takie proponuje coraz więcej znanych firm gazowych. Jednakowa jest jednak zasada działania: Osobny wtryskiwacz dla każdego cylindra a sygnałami sterującymi pracą wtryskiwaczy gazowych są sygnały wysyłane przez komputer benzynowy i przeznaczone dla wtryskiwaczy benzyny. Komputer gazowy przelicza tylko dawkę benzyny na dawkę gazu.

Instalacje te różnią się jednak między sobą. Oprócz różnic w budowie wtryskiwaczy, reduktorów i innych elementów, największe różnice są niewidoczne. Dotyczą programu komputera gazowego.

Jednak ze względu na ogromną różnorodność modeli silników, komputerów benzynowych i ich programów, firmy gazowe produkują też uniwersalne instalacje wtrysku gazu. Programy w jakie są one fabrycznie wyposażone, umożliwiają zaprogramowanie ich do konkretnego samochodu w trakcie montażu instalacji przez montażystę.

Zalety instalacji LPG
-Instalacja LPG jest niskociśnieniowa, a więc zbiornik jest lekki.
-Sam silnik iskrowy, czterosuwowy nie wymaga specjalnych zabiegów aby przystosować się do pracy na LPG.
-LPG zawierając węglowodory o krótszym łańcuchu wydzielają mniej gazów cieplarnianych niż benzyna.
- zbiornik LPG jest bezpieczniejszym zbiornikiem niż bak z benzyną, nie zawiera mieszaniny gazu z powietrzem.
-LPG jest w Polsce dużo tańszy niż benzyna, stąd tak znaczne zainteresowanie w Polsce tym paliwem


Wady instalacji LPG -zalecane jest (zwł. zimą) uruchomienie silnika na benzynie
-większa ilość pary wodnej sprzyja korozji układu wydechowego
-butla ogranicza funkcjonalność samochodu
-większe są koszty przeglądów i serwisowania
-zbyt rzadkie korzystanie z układu zasilania benzyną powoduje awarie pompy paliwa
-spalanie LPG jest nieco wyższe niż benzyny
-w instalacjach starszych (podciśnieniowych - I i II generacji) istniało ryzyko fali wstecznej w kanale ssącym, stąd konieczny metalowy kolektor dolotowy i układ zapobiegający uszkodzeniu obudowy filtru powietrza

Działanie instalacji
W momencie otwarcia zaworu gazu znajdującego się w wielozaworze zamontowanym na zbiorniku na skutek panującego w zbiorniku ciśnienia gaz propan-butan w fazie płynnej przedostaje się przewodami
wysokociśnieniowymi do elektrozaworu gazowego.
W czasie, gdy silnik nie pracuje lub zasilany jest benzyną elektrozawór gazowy jest zamknięty.

Po przełączeniu na centralce (przełącznik gaz-benzyna) na zasilanie gazowe, gaz w fazie ciekłej przedostaje się przewodem wysokociśnieniowym do parownika reduktora, gdzie na skutek podgrzania (ciepłą wodą z układu chłodzenia silnika) odparowuje, po czym ciśnienie gazu obniżane jest do ciśnienia atmosferycznego. Gaz w fazie lotnej pod niewielkim nadciśnieniem dostaje się do mieszalnika i po zmieszaniu z powietrzem zostaje zasysany przez silnik.

W samochodach gaźnikowych w trakcie zasilania silnika gazem, elektrozawór magnetyczny odcina dopływ benzyny do silnika, natomiast w samochodach z wtryskiem paliwa funkcjonowanie układu benzynowego zatrzymywane jest poprzez odpowiednie dla typu wtrysku odłączenie elektryczne. Centralka (przełącznik gaz-benzyna) steruje otwarciem wybranych układów zasilania gazem lub benzyną.

Zasadnicze elementy gazowej instalacji zasilającej to:
1. Wlew paliwa
2. Zbiornik LPG
3. Osprzęt zbiornika
4. Elektromagnetyczny zawór odcinający
5. Parownik regulator ciśnienia
6. Regulator przepływu
7. Mieszalnik gazu i powietrza
8. Przepływomierz
9. Zespół przepustnicy
10.Kolektor ssący silnika

Co to jest LPG?
LPG (ang. Liquified Petroleum Gas) to gaz skroplony będący mieszaniną propanu i butanu. Jest produktem ubocznym rafinacji ropy naftowej. Najczęściej stosuje się go jako paliwo opałowe i silnikowe. Liczba oktanowa LPG: 90-120.

LPG ,a środowisko

Silniki zasilane LPG są o wiele czystsze dla środowiska, ponieważ nie emitują siarki, benzenu, ołowiu i wielu węglowodorów aromatycznych charakterystycznych dla benzyn bezołowiowych. Substancje te zanieczyszczają środowisko i mają wpływ na zdrowie człowieka, ale nie są obecne w składzie gazu płynnego. Poza tym, w stosunku do innych paliw, emitowane spaliny zawierają: od 10 do 15% mniej dwutlenku węgla, 20% mniej tlenku węgla, od 55 do 60% mniej węglowodorów.

LPG jest bezpiecznym paliwem

Na potrzeby Policji i Straży Pożarnej firma STAKO, znany producent zbiorników do magazynowania LPG, przeprowadziła badania, których celem była odpowiedź na pytanie, co się stanie, gdy zbiornik zostanie przestrzelony pociskiem o różnym kalibrze i pociskiem zapalającym? Wynik badania był zaskoczeniem dla wszystkich, gdyż żaden ze zbiorników wypełnionych LPG nie zapalił się.

Co to są "strzały gazu"?
Strzały gazu powodowane są przez powstawanie wysokiego ciśnienia w kolektorze dolotowym, co w efekcie może doprowadzić do jego zniszczenia lub uszkodzenia filtra powietrza. Rozwiązaniem jest zainstalowanie na obudowie filtra -dwóch lub więcej klapek otwierających się podczas strzału lub instalacja III generacji (wtrysk gazu).

Przydatne wskazówki o LPG
Kupując samochód z zamiarem przerobienia go na gaz warto sprawdzić, jaki jest fabryczny system zasilania silnika. Często zdarza się, że identyczne silniki mają zainstalowane różne typy wtrysku benzyny lub plastikowe a nie metalowe kolektory. W takim przypadku koszt montażu instalacji jest wyższy. Dobór poszczególnych elementów instalacji LPG koniecznie należy pozostawić fachowcowi. Opowieści sąsiada, że on ma taką to a taką instalację najlepiej włożyć między bajki. Tylko fachowiec dobierze optymalny rodzaj instalacji. Przed montażem instalacji gazowej lub tuż po warto jest wymienić filtr powietrza, przewody zapłonowe i świece, a po przejechaniu na gazie ok. 500 km warto wrócić do warsztatu, aby dokonać dostrojenia i kontroli instalacji.

Jakie elementy tworzą instalację gazową
?
Najważniejsze z nich to reduktor, mieszalnik, zbiornik z wielozaworem, przełącznik ze wskaźnikiem, opcjonalnie komputer sterujący, emulator wtryskiwaczy oraz bardzo rzadko stosowany wariator.

Jakiej firmy instalacje są najczęściej montowane?

Na rynku polskim powszechnie instalowane są instalacje firm Lovato, BRC i Landi, są to firmy włoskie, które zyskały dużą popularność w Polsce.

Jaki rodzaj zbiornika wybrać: w miejscu kola zapasowego czy walcowy w bagażniku?
Bardzo dużą popularność zyskały zbiorniki montowane w miejscu koła zapasowego. Nie zajmują cennego miejsca, choć zwykle mają mniejszą pojemność ok. 38 litrów. Jeśli zdecydowaliśmy się na butlę w kole to na pewno mamy problem, gdzie umieścić koło zapasowe? Można zatem wykorzystać: piankę uszczelniającą przebite koło. Nadaje się do naprawy lekko uszkodzonych opon. koło dojazdowe. Zwykle mniejsze niż "zapas", można umieścić z boku bagażnika. pokrowiec na koło zapasowe i wożenie go w bagażniku.

Butla to nie bomba
W instalacjach samochodowystosuje się propan-butan. Taki rodzaj gazu nie stanowi najmniejszego zagrożenia bezpieczeństwa. 'instalacji musi jednak zostać odpowiednio zamontowana, niezbędne są okresowe regulacje i przeglądy Przestrzegając tych zasad mamy pewność, że pojazd nie wyleci w powietrze, bowiem nad naszym bezpieczeństwem czuwa szereg zabezpieczeń. Jednym z nich jest tzw. nawaniacz. Dzięki niemu w przypadku, gdy czuć gaz wiemy, że konieczne jest zakręcenie zaworów odcinających na zbiorniku paliwa gazowego i skontrolowanie szczelności instalacji. Butla nie jest bombą nawet podczas wypadku - utratą szczelności połączeń powoduje zablokowanie wypływu gazu ze zbiornika przez zawór zwrotny. W normalnych warunkach przedziurawienie jej stalowych ścianek o grubości kilku milimetrów jest mało prawdopodobne. W Polsce nie wybuchł żaden samochód z instalacją gazową (informacje z Państwowej Straży Pożarnej). Pojawiające się zakazy wjazdu na parkingi podziemne samochodów napędzanych na gaz są podyktowane wymogiem za kładów ubezpieczeniowych, jakie stawiają one właścicielom garaży podziemnych. Jest to wymóg zawarty w polisach ubezpieczeniowych, który w razie niespełnienia, jest podstawą do niewypłacenia odszkodowania.

Jak jeździć na gazie?
Oprócz poprawnego montażu i okresowej regulacji systemu zasilania LPG istotna jest także odpowiednia eksploatacja. Szczególnie należy dbać o układ zapłonowy (świece, przewody, cewka), paliwowy (przewody, oleje) oraz o filtry - powietrza i gazu. Dbanie o te elementy przeważnie skutecznie zapobiega problemom. Zaleca się też, aby rozruch silnika następował przy użyciu benzyny, a dopiero w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej temperatury motor pracował na gaz.

Zablokowany