Regulacje w LPG

porady i pomoce
Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

Regulacje w LPG

#1

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Nie ma takiego wydzielonego tematu,a wyodrębnienie będzie przydatne.Rozpocznę ten dział zapytaniem:
Na ile istotny jest skład/jakość gazu w ostatecznej regulacji składu mieszanki i czy przykładowo przeprowadzona regulacja dla jakiegoś tam gazu,może okazać się nieoptymalna dla zatankowanego gazu z innej stacji.Jest o co się bić, czy nie jest to istotne? Jazda w dłuższą trasę naraża auto na zatankowanie nieznajomego gazu. Przeprowadzona regulacja LPG ma jakiś margines na niedoskonałość gazu,czy też nie ma ? Tankujesz gaz na którym była robiona regulacja -jedziesz dobrze,zatankujesz inny to mogą być problemy.Dobrze kombinuję,czy wymyślam ?
Ostatnio zmieniony 21 paź 2016, 22:23 przez Automat, łącznie zmieniany 2 razy.

czarnypiotrek

Astro-maniak
Posty: 4825
Rejestracja: 05 mar 2016, 23:31
Imię: Piotr
Auto: Octavia III/Ibiza V
Silnik: 20 CRMB/1.0CHBL
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Gdynia
Wdzięczny: 16 razy
Pomocny: 98 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: czarnypiotrek »

Hej,
Masz racje. Zdarzylo mi sie tak ze na zbiorniku zwykle robilem ok.400km a zdarzalo sie ze po zatankowaniu na pewnej stacji wielkiego koncernu nie chcial jechac i gaz sie skonczyl po 350km.

Ogolnie tak, Sterownik benzynowy ma zdolnosc adaptacji do warunkow - jakosci paliwa, temperatury, cisnienia etc. Kazdy sterownik benzynowy ma swoje korekty paliwowe (krotkotermianowe/dlugoterminowe) okreslane w %. Jesli silnik zdrowy i osprzet sprawny to zwykle korekty krotkie +/-10% a dlugie +/-5%. W przypadku poprawnej regulacji LPG na obu paliwach powinno byc podobnie.
Sterowniki benzynowe posiadajace sondy lambda szerokopasmowe (5 przewodow, lub 6) maja troche wieksze zdolnosci adaptacji.

Jesli sterownik benzynowy wykryje ze adaptacja - korekty sa poza normalnym zakresem zaswieci do nas lampka check i najczescie zagada do nas "..too lean" lub "..too rich". W wiekszosci pojazdow to prog %20 dla korekt dlugich.

Sterownik gazowy zwykle nie wprowadza korekt. Nowsze sterowniki gazowe z OBD potrafia cos tam regulowac, ale jak wiadomo (z teori sprzezen) wprowadzamy jakby drugi wzmacniacz w petli regulacji (sterownik benzynowy i sterownik gazowy) i moze dojsc do niestabilnosci petli :) - czyli sterowniki beda sie ganiac. Dlatego automatyczne sterowniki z OBD nie sa lekiem na wszystkie bledy instalatora:).

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Dzięki Piotrek,miło było przeczytać("wysłuchać').Przez moment czułem się jak za dawnych lat,czyli na wykładzie :lol: . Liczyłem właśnie,że Ty pierwszy dasz głos....teraz powinien coś skrobnąć drugi profesor - Dawid a dalej będziemy zbierać w tym rozdziale problematykę regulacyjną i miejmy nadzieję,że w instalacji LPG nie dojdzie do wzbudzenia, czyli dodatniego sprzężenia zwrotnego,które kończy każdą regulację. Nie elektroników w tym momencie odsyłam do Wujka Google :lol: .
Ostatnio zmieniony 22 paź 2016, 10:06 przez Automat, łącznie zmieniany 1 raz.

czarnypiotrek

Astro-maniak
Posty: 4825
Rejestracja: 05 mar 2016, 23:31
Imię: Piotr
Auto: Octavia III/Ibiza V
Silnik: 20 CRMB/1.0CHBL
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Gdynia
Wdzięczny: 16 razy
Pomocny: 98 razy

#4

Nieprzeczytany post autor: czarnypiotrek »

Dzieki Janek. Zera, bieguny pasma i petle mam zwykle na codzien w pracy :)
Sterownik benzynowy na podstawie swoich czujnikow(obroty, polozenie przepustnicy, cisnienie w kolektorze dolotowym, przeplywomierz, sonda lambda) dopiera ilosc paliwa a tak naprawde czas wtrysku paliwa (2mS-20mS). Mieszanka dobierana jest tak aby AFR(Air-to-fuel) bylo 14.7 (14.7mg powietrza na 1mg paliwa). Taki stosunek gwarantuje maksymalna moc i kulture pracy. Zla mieszanka, szczegolnie uboga (AFR>14.7) powoduje szybkie zuzywanie sie silnika, swiec, gniazd zaworowych, wydechu. W niektorych silnikach szczegolnie uturbionych przy duzym obciazeniu AFR wynosi ok. 12, czyli operuje na bogatej mieszance.

Sterownik benzynowy w czasie jazdy gazie mysli ze nadal jedzie na benzynie. Sterownik gazowy w uproszczeniu bierze czasy wtryskow benzynowych i przeksztalca je na czas wtrysku gazu bazujac na charakterystyce ustaawionej w czasie regulacji LPG. Ta charakterystyka bierze pod uwage reduktor gazu i jego cisnienie, charakterystyke wtryskiwaczy gazowych.

A na koniec:) Silnik moze pracowac w tzw. petli zamknietej (ang. CL) -czyli caly czas wprowadza korekcje- lub w petli otwartej (ang. OL) - nie wprowadza korekcji - glownie mocne silniki z turbo np. Renault 2.0T 170KM i 200KM. O tym nastepnym razem.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#5

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Miałem okazję zaliczyć ciekawostkę z LPG na mojej starej Jetta-2 ze sterownikiem STAG2-L.Auto po wizycie na warsztacie mechanicznym(cylinderek i ogólny ogląd) zaczęło bardzo mulić na gazie,kiepsko rozwijało przyspieszenie,a w zasadzie silnik się dławił.Zmieniłem gaz i nadal mam to samo. Automaniak(inny mechanik) lekko podkręcił śrubkę zwiększając ilość gazu na dolocie do parownika i żadnej poprawy. Filterek czysty i s-fu nic nie zleciało.Ostatecznie jestem z wizytą u gazownika,który ową instalację zakładał ponad 10 lat temu.Podłączył analizator spalin i stwierdził,że mieszanka jest zbyt bogata (??),a następnie ręką przytykał dolot powietrza-silnik nabierał obrotów.Ostatecznie na obudowę filtru powietrza,gdzie znajduje się wlot powietrza pobieranego przez silnik, założył kryzę zmniejszającą ilość zasysanego powietrza... i auto na gazie odzyskało wigor.Jak lata na benzynie,to jeszcze nie sprawdziłem,ale za chwilę to zrobię.Bardzo ciekawy przypadek :) .Faktycznie mieszanka była zbyt bogata,a nie zbyt uboga ? Sprawdziłem na benzynie - jest bez zmian,czyli normalnie.Moje "zastępcze" auto dla mojej AH jest gotowe do zimowego sezonu :D .
Ostatnio zmieniony 22 paź 2016, 15:13 przez Automat, łącznie zmieniany 6 razy.

czarnypiotrek

Astro-maniak
Posty: 4825
Rejestracja: 05 mar 2016, 23:31
Imię: Piotr
Auto: Octavia III/Ibiza V
Silnik: 20 CRMB/1.0CHBL
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Gdynia
Wdzięczny: 16 razy
Pomocny: 98 razy

#6

Nieprzeczytany post autor: czarnypiotrek »

W przypadku pierwszej lub drugiej generacji instalacji gazowej nie pomoge :). Iloscia gazu w Igen steruje podcisnienie kolektora. W II generacji podobnie, ale dodatkowo jest sterownik ktory czyta sonde lambda i wprowadza korekty.

ODPOWIEDZ