Renowacja zmatowiałych reflektorów - profesjonalnie

czyli zrób to sam
Awatar użytkownika
pogodny

Astro-maniak
Posty: 88
Rejestracja: 04 kwie 2011, 8:52
Imię: Krystian
Auto: Astra Coupe Bertone
Silnik: 1.8 X18XE1
Pomocny: 1 raz

Renowacja zmatowiałych reflektorów - profesjonalnie

#1

Nieprzeczytany post autor: pogodny »

Przedstawię Wam mój sposób na profesjonalną renowację reflektorów przednich.

Lista potrzebnych rzeczy:
1. Wiadro z wodą.
2. Papiery wodne o gradacjach 800, 1000, 1200, 1500, 2000, 2500.
3. Butelkę z atomizerem wypełnioną wodą.
4. Maszyna polerska ze stabilizacją obrotów oraz regulacją obrotów.
5. Pady polerskie do cuttingu, polishingu oraz finishu oraz pasty Menzerna FG400, PF2500 i SF4000 .
6. Zmywacz sylikonowy.
7. Ściereczki z mikrofibry.
8. Meguairs Headlight Protectant zabezpieczający reflektory przed promieniami UV na lata 9. Aplikator do nałożenia HP Megsa :)

Do wiadra z wodą wkładam papiery wodne w celu ich rozmoczenia się. Ma to znaczenie podczas prac nie powodując powstawania głębokich rys.

Jak widać reflektor mocno zmatowiały i zżółknięty. Spowodowane jest to uszkodzeniami powłoki UV nałożonej na klosz fabrycznie. Jak można ją uszkodzić? Myciem auta na szczotkach, zdrapywaniem lodu, śniegu drapaczką.


Obrazek

Na początku oklejam miejsca wokół klosza po ich uprzednim odtłuszczeniu zmywaczem sylikonowym, a oklejam aby nie uszkodzić lakieru zderzaka/błotnika.
Później przemywam reflektor zmywaczem sylikonowym w celu usunięcia zanieczyszczeń np. smolistych kropek.
Następnie biorę w dłoń papier wodny P800 i podłużnymi poziomymi ruchami dokonuję szlifowania reflektora spryskując reflektor wodą z butelki z atomizerem. Nie żałuję wody - woda ma za zadanie schłodzenia nagrzewanego przez szlifowanie reflektora, a poza tym ciągle mokry papier nie zapycha się zeszlifowanym tworzywem, tylko spływa. Papierem P800 szlifuję do momentu kiedy zejdzie powłoka UV oraz usunięte zostaną defekty typu zmatowienia/rysy. Gdy otrzymamy równomiernie matowy efekt po osuszeniu reflektora, można przejść do kolejnego szlifu papierem P1000. Tym razem szlifujemy ruchami pionowymi - z tego względu bo dzięki temu będziecie wiedzieć czy usunęliście powstałe rysy przez szlif na poprzedniej gradacji. Gdy otrzymamy równomiernie matowy efekt po osuszeniu reflektora, można przejść do kolejnego szlifu papierem P1200 zmieniając sposób szlifowania na poziomy i tak dalej do ostatniego etapu szlifowania papierem p2500. Przy szlifowaniu P2000 klosz staje się coraz bardziej klarowny.

Zmatowienie lamp po P2500:

Obrazek

Następnie przemywamy reflektory zmywaczem w celu usunięcia pyłków po szlifowaniu.
Ja np. na tym etapie zrywam mokrą taśmę i przyklejam nową szykując się do korekty maszyną polerską w celu uzyskania idealnej lustrzanej powierzchni. FG400 na cutting padzie odpowiednio usuwa zmatowienie po p2500, PF2500 na padzie polish usuwa defekty powstałe przez mocne cięcie, a finisz na SF4000 nadaje krystaliczność i piękne wykończenie, gdzie człowiek stoi przed samochodem i myśli, że klosza nie ma :D

Po korekcie przemywam lampy zmywaczem i pod halogenem sprawdzam czy występują jakieś defekty typu hologramy, jeżeli są powtarzam proces korekty maszynowej od PF2500 po finisz.

Gdy wszystko jest ok, czas efekt pracy zabezpieczyć powłoką UV. Aplikator w dłoń, i dosłownie kroplą HP rozprowadzam mgiełkę po reflektorze w czasie max 10s i od razu ścieram mikrofibrą. Czas gra tutaj kluczową rolę, czym więcej preparatu tym gorzej się go ściera a bardzo szybko schnie.

Przedstawię kilka zdjęć z moich prac nad renowacją reflektorów:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

A tutaj kolejny pacjent - Astra H, gdzie reflektory tak wyglądające to rzecz normalna :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Kuzyn ostatnio zapytał czy coś da się z tym zrobić...
A kuzyn wie, że Rzeczy niemożliwe robię od ręki, a na cuda trzeba chwilę poczekać - renowacja trwała 5godzin :D

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Standardowo poleciały papierki wodne, szlify wyprowadzone mechanicznie polerką robiąc 3etapową korektę, odtłuszczenie kloszy i zabezpieczenie powłoką UV z Megsa ;)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 26 cze 2014, 21:19 przez pogodny, łącznie zmieniany 1 raz.
Chcesz zadbać o swój samochód? Chętnie doradzę - zapraszam na PW.
Bo nie ma to jak zadbane czyste i pachnące nowością wewnątrz auto...

Awatar użytkownika
Dido

Moderator Forum
Posty: 2616
Rejestracja: 15 sty 2009, 21:45
Imię: Jarek
Auto: Opel Astra G
Silnik: Z16XE
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław
Pomocny: 8 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: Dido »

Przeniosłem do odpowiedniego działu.
Sporo pracy ale efekt rekompensuje trudy pracy.
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6262
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 96 razy
Pomocny: 114 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

Kolego mogłbys napisac jaki koszt materiałow?Bo efekt....az nie do uwierzenia ze da sie uratowac stare lampy do tego stopnia!

kita

Astro-maniak
Posty: 616
Rejestracja: 06 lis 2007, 22:19
Imię: Marcin
Auto: BLACK WIDOW
Silnik: X16XEL
Województwo: wielkopolskie
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: kita »

Meguiar’s Headlight Protectant koszt ok 47zł
pasty Menzerna FG400, PF2500 i SF4000 ok 110 za komplet
Zmywacz silikonowy ok 14zł za litr
papiery 1,5-2zł za arkusz + koszty wody i ścieków :lol:
Black Widow [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
pogodny

Astro-maniak
Posty: 88
Rejestracja: 04 kwie 2011, 8:52
Imię: Krystian
Auto: Astra Coupe Bertone
Silnik: 1.8 X18XE1
Pomocny: 1 raz

#5

Nieprzeczytany post autor: pogodny »

Zapomniałeś doliczyć koszta padów do maszyny i potrzebne akcesoria typu taśma ochronna, mikrofibry itp ;)
Chcesz zadbać o swój samochód? Chętnie doradzę - zapraszam na PW.
Bo nie ma to jak zadbane czyste i pachnące nowością wewnątrz auto...

Awatar użytkownika
klamot18

Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 22 cze 2014, 18:08
Auto: astra H GTC,
Silnik: 1.9 cdti 150
Województwo: łódzkie

#6

Nieprzeczytany post autor: klamot18 »

W tej astrze H ten nalot u góry lamp to lakier bezbarwny?
Takie samo coś mi się zrobiło po zimie, a że kupiłem auto w styczniu to pomyślałem że lakiernik się nie popisał i coś wychodzi.

Awatar użytkownika
pogodny

Astro-maniak
Posty: 88
Rejestracja: 04 kwie 2011, 8:52
Imię: Krystian
Auto: Astra Coupe Bertone
Silnik: 1.8 X18XE1
Pomocny: 1 raz

#7

Nieprzeczytany post autor: pogodny »

Nie czytałeś mojego postu dokładnie, gdzie opisałem czym wywołane jest żółknięcie. To nie warstwa bezbarwnego lakieru, tylko ochronnej płynnej warstwy chroniącej klosz przed UV. Ponoć to jest to samo co Meguiars Headlight Protectant którego używam, po czym klosz zabezpieczony jest jak w fabryce.
Chcesz zadbać o swój samochód? Chętnie doradzę - zapraszam na PW.
Bo nie ma to jak zadbane czyste i pachnące nowością wewnątrz auto...

Awatar użytkownika
Maćko1984

Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 07 sie 2014, 20:59
Imię: Maciej
Auto: OPEL ASTRA F CABRIO BERTONE
Silnik: 2,0 16v
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Sosnowice

#8

Nieprzeczytany post autor: Maćko1984 »

Efekt niesamowity nie wliczając kosztów potrzebnych materiałów.plus za pomysłowość.

McSimus

Astro-maniak
Posty: 412
Rejestracja: 08 maja 2014, 15:19
Imię: Maksik
Auto: AJ ST Cosmo+ DeepSky
Silnik: A14NET_6T40
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: W-wo (GWE)
Pomocny: 3 razy

#9

Nieprzeczytany post autor: McSimus »

A czy tę oryginalną powłokę na kloszu można jakoś przypadkowo uszkodzić np. mając auto ? Moj teść w Aveo ma całe zmatowione klosze. Podobno właśnie czymś mył i sobie tak załatwił.
Może niedługo A V ST (o ile znajdzie się chętny na moją czwórkę) ;-)

Awatar użytkownika
FalconTech

Server Admin
Posty: 5506
Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
Imię: Paweł
Auto: NaN
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 28 razy
Kontakt:

#10

Nieprzeczytany post autor: FalconTech »

Przeczytałeś pierwszy post czy tylko obrazki oglądałeś?
pogodny pisze:Jak widać reflektor mocno zmatowiały i zżółknięty. Spowodowane jest to uszkodzeniami powłoki UV nałożonej na klosz fabrycznie. Jak można ją uszkodzić? Myciem auta na szczotkach, zdrapywaniem lodu, śniegu drapaczką.

Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.

ODPOWIEDZ