Opel Astra I (1991 - 2002)

testy i porównania
Bast

Astro-maniak
Posty: 633
Rejestracja: 25 gru 2006, 13:29
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie
Kontakt:

Opel Astra I (1991 - 2002)

#1

Nieprzeczytany post autor: Bast »

Astra I generacji (Classic) stała się szlagierem Opla, mimo, że debiut nie był szczęśliwy. W ciągu pierwszego roku zmieniono ponad 100 detali.

[center]Obrazek [/center]

Astra trafiła na rynek niemiecki we wrześniu 1991 roku, w 1994 r. rozpoczęto montaż w zakładzie General Motors w Warszawie. Po zakończeniu produkcji w Niemczech była w latach 1998 - 2002 produkowana w fabryce Opla w Gliwicach. Oferowana jest w trzech wersjach nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowy hatchback (pojemność bagażnika 360 l), sedan (pojemność bagażnika 500 l) oraz kombi (pojemność bagażnika 500 l).

[center]Obrazek [/center]

Oficjalnie nie sprowadzano do Polski sportowej wersji GSi (2-litrowy silnik o mocy 115 lub 150 KM) oraz Cabrio (produkowane w latach 3/1993 do 7/1999). Egzemplarze tych wersji oferowane na giełdach lub autokomisach pochodzą z tzw. prywatnego importu.

W 1994 r. przeprowadzono nieznaczny facelifting nadwozia (nieco inna krata wlotu powietrza do silnika) oraz wprowadzono 16-zaworowe silniki z rodziny Ecotec. W tym roku oferowano Astrę na rynkach Europy Zachodniej z 10 silnikami. Podstawową jednostką napędową był silnik 1,4 l o mocy 60 KM z jednopunktowym wtryskiem paliwa i dwoma zaworami w cylindrze, oznaczony fabrycznie jako C14NZ. Jedyną zaletą tej niemłodej konstrukcji pozostaje małe zużycie paliwa. Wielopunktowy wtrysk paliwa pozwolił na podniesienie mocy tego silnika do 82 KM, który oznaczono C14SE. Podobnie postąpiono z silnikami o pojemności 1,6 l z dwoma zaworami w cylindrze: z jednopunktowym wtryskiem paliwa osiągał moc 75 KM (oznaczony jako C16NZ), a z wtryskiem wielopunktowym 100 KM (oznaczony C16SE). Oferowano też silnik 1,8 l o mocy 90 KM (C18NZ) oraz wielozaworowe: 1,8 l o mocy 125 KM (C18XE) i 2,0 l - 150 KM (C20XE). Dwa lata później pojawiły się wielozaworowe silniki 1,4 l o mocy 90 KM (X14XE), 1,6 l o mocy 100 KM (X16XEL), 1,8 l -115 KM (X18XE), 2,0 l - 136 KM (X20XEV).

[center]Obrazek [/center]

Astra nie była oficjalnie sprowadzana do Polski z silnikami wysokoprężnymi. Na rynkach zachodnich oferowano diesle o pojemności 1,7 l, lecz o różnych mocach: w 1994 r. - wolnossący o mocy 60 KM, w 1996 r. - turbodoładowany z chłodnicą powietrza o mocy 68 KM lub 82 KM. Opel często modernizował silniki i głównie po fabrycznym oznaczeniu można się zorientować, z jaką jednostką mamy do czynienia (patrz tabela), czytając początkowe znaki numeru silnika.

W marcu 1998 r. zakończono produkcję Astry I w Niemczech i przeniesiono ją do Polski, gdzie wytwarzana jest z silnikami: 1,4 l (60 KM), 1,6 l (75 KM) oraz 1,6 l 16V (100 KM) pod nazwą handlową Astra Classic.

Trzeba wystrzegać się egzemplarzy wykonanych przed sierpniem 1994 roku. W Astrach należy zwrócić uwagę na ewentualne wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów, synchronizatory skrzyni biegów, drgającą linkę prędkościomierza (zużyta), przeguby napędowe, uszkodzone przewody wysokiego napięcia. Słabym punktem Astry, wielokrotnie modyfikowanym, jest układ chłodzenia. Warto sprawdzić, czy nie ma wycieków płynu chłodniczego i rzucić okiem na pompę. Astra nie jest odporna na korozję.

W silniku 1,4 l 16V o mocy 90 KM (X14XE) koniecznie trzeba skontrolować pasek rozrządu, który jest przecierany przez niewspółosiowe koła rozrządu. Wadę tę posiada pewna partia jednostek napędowych sprowadzanych oficjalnie również do Polski, stąd przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić w książce gwarancyjnej, czy i kiedy były wymieniane koła pasowe układu rozrządu oraz sam pasek rozrządu. W autach z silnikami 1,4 l o mocy 60 KM (X14NZ) brzęczy układ wydechowy z powodu niefortunnej konstrukcji jego zawieszenia. W pojazdach wytworzonych w Polsce o przebiegu 80 tys. km, z przebiegiem miesięcznym ok. 1700 km (powyżej przeciętnej), wymienia się w ciągu 46 miesięcy poza standardową obsługą: napęd rozrządu, pompę wodną, silentbloki wahaczy przednich, cylinderki hamulcowe tylnych kół, dwukrotnie przednie okładziny hamulcowe.

[center] Obrazek [/center]

Oznaczenia silników:

* pierwsza litera "C" - silnik z pierwszych lat produkcji
* pierwsza litera X - silnik unowocześniony
* liczba, np. 14, 16, 18 - oznacza pojemność skokową – 1,4 l; 1,6 l; 1,8 l
* końcowe litery - NZ, SE, SZR - silnik z 2 zaworami w cylindrze
* końcowe litery XE, XEV, XEL - silnik z 4 zaworami w cylindrze



Historia modelu:

9/1991 r.- rozpoczęcie produkcji
3/1993 r.- uruchomienie produkcji kabrioletu
1994 r. facefilting i wprowadzenie rodziny wielozaworowych silników ECOTEC, uruchomienie montażu aut w Warszawie
3/1998 r.- zakończenie produkcji w Niemczech, rozpoczęcie produkcji w fabryce w Gliwicach
7/1999 r.- zakończenie produkcji kabrioletu
2002 r. - zakończenie produkcji Astry I

Usterki:

* defekty układu rozrządu
* wycieki oleju
* uszkodzenia układu chłodzenia
* trzeszczenie pokrywy tylnej w wersji hatchback
* zużyta linka prędkościomierza
* uszkodzenia przegubów napędowych
* zużyte synchronizatory skrzyni biegów
* uszkodzenia lakieru

Zalety:

* szeroka gama silników
* obszerne wnętrze, spory bagażnik
* stosunkowo wysoki poziom bezpieczeństwa biernego
* dobre własności jezdne

Wady:

* słaby silnik podstawowy 1,4 l/60 KM
* głośne silniki wielozaworowe na wysokich obrotach
* niska kultura pracy silników wysokoprężnych


Wybrane dane techniczne:
Obrazek


Autor: Ryszard Polit
[External Link Removed for Guests]
Ostatnio zmieniony 13 sty 2008, 9:58 przez Bast, łącznie zmieniany 1 raz.
>>> [External Link Removed for Guests] <<<
...............................................................................................................................
>>> [External Link Removed for Guests] <<<

Michał86

Astro-maniak
Posty: 258
Rejestracja: 01 sty 2008, 13:24
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Wawa - Yelonki
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: Michał86 »

ja mam asterke w hetchbeku 97 i jest zajefajna i wam powiem ze kazda asterka jest super kto sie z tym niezgodzi na tym forum;p :D
Ostatnio zmieniony 13 sty 2008, 9:54 przez Michał86, łącznie zmieniany 1 raz.

Bertone84

Astro-maniak
Posty: 834
Rejestracja: 26 wrz 2007, 21:43
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Warsaw by Night
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: Bertone84 »

Małe uzupełnienie.
Classic to oznaczenie Astry produkowanej w Gliwicach w latach 1998-2002. Astry z lat 1991-1997 nie były Classicami. Tak samo jest z Astrami G (II generacji). W salonach jest sprzedawana Astra III i II Classic, która jest produkowana w Gliwicach, podczas gdy na zachodzie już jej w salonach nie ma. Generalnie artykuł przeczy sam sobie bo dalej jest to opisane, że Classic to ten który produkowany w PL
Autor artykułu pisze:Polski sportowej wersji GSi (2-litrowy silnik o mocy 115 lub 150 KM)
Występowały jeszcze GSI 1.8 16V 125KM
Autor artykułu pisze: facelifting nadwozia (nieco inna krata wlotu powietrza do silnika)
Grill, zderzaki, lusterka, deska rozdzielcza z lepszych materiałów, fotele z lepszych materiałów, białe kierunki przednie, inne halogeny, reflektory, tylne lampy, klamki, dostępne lepsze wyposażenie no i poduszka powietrzna w standardzie)
Autor artykułu pisze:* stosunkowo wysoki poziom bezpieczeństwa biernego
Proponuję autorom artykułu obejrzeć filmy z crashtestów... jest to zdecydowanie mało bezpieczne auto, a przy zderzeniu poduszka może zmiażdzyć klatkę piersiową, tak się kolumna kierownica przesuwa wgłąb kabiny...
Michał86 pisze:ze kazda asterka jest super kto sie z tym niezgodzi na tym forum;p
Ja się z tym nie zgodzę... jeździłem wieloma Astrami i dla mnie już z takim silnikiem jak ja mam (1.6 8V 75KM) to wolnotoczące się padło, nie wspominając już o 1.4 60KM. Osoba, która zadecydowała o montowaniu tak miernych silników miała nie pokolei w głowie...

Poza tym nie oszukujmy się, Astry F, w których nie trzeszczą plastiki to ewenement... do tego szybko zużywające się zawieszenie, duże spalanie silników 8V, niewspółmierne do osiągów... Owszem, Asterki są fajne, ale stwierdzenie że są SUPER jest ostro naciągnięte...
Ostatnio zmieniony 14 sty 2008, 18:52 przez Bertone84, łącznie zmieniany 1 raz.

Adrian_GTC

Astro-maniak
Posty: 405
Rejestracja: 15 maja 2007, 6:21
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: Adrian_GTC »

Michaello84 pisze:Classic to oznaczenie Astry produkowanej w Gliwicach w latach 1998-2002. Astry z lat 1991-1997 nie były Classicami.
ciekawostka... mam Asterke ale nie jest to Classic a została wyprodukowana w 1998 r. Poza tym sprawdzając VIN wyszło na to, że była robiona w Warszawie, nie w Gliwicach... Czyli równocześnie trwała w 1998 roku produkcja i w Wa-wie i w Gliwicach?
zobacz >> [External Link Removed for Guests] oraz [External Link Removed for Guests] // [External Link Removed for Guests]

Bertone84

Astro-maniak
Posty: 834
Rejestracja: 26 wrz 2007, 21:43
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Warsaw by Night
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: Bertone84 »

w moją poprzedną wypowiedź wkradł się błąd. W 1998 (a nie tak jak pisałem w 1997) roku zakończyło się montowanie Asterek na Żeraniu jak również w innych fabrykach Opla na świecie, natomiast zaczęła się produkcja w Gliwicach, pod nazwą Classic. Podobno też to co im zostało na placu na Żeraniu, było później sprzedawane jako Classic, ale tutaj już głowy nie dam.

a na pewno masz rocznik 1998 czy może pierwszą rejestrację w 1998?

Adrian_GTC

Astro-maniak
Posty: 405
Rejestracja: 15 maja 2007, 6:21
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: Adrian_GTC »

Michaello84 pisze:a na pewno masz rocznik 1998 czy może pierwszą rejestrację w 1998?
Według VIN jest to model z 1998 r. 10 znak VIN to "W" a 11 - "P", co wg. [External Link Removed for Guests]
to rok modelowy: 1998 r. Warszawa, Polska. Możliwe, że to jeszcze z placu w Żeraniu, bo ma jeszcze na klapie oznaczenie 1.6 16V a nie Classic...
zobacz >> [External Link Removed for Guests] oraz [External Link Removed for Guests] // [External Link Removed for Guests]

kermit88

Użytkownik
Posty: 27
Rejestracja: 02 sty 2008, 21:42
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Czermin
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: kermit88 »

Michaello84 pisze:
Poza tym nie oszukujmy się, Astry F, w których nie trzeszczą plastiki to ewenement... do tego szybko zużywające się zawieszenie, duże spalanie silników 8V, niewspółmierne do osiągów... Owszem, Asterki są fajne, ale stwierdzenie że są SUPER jest ostro naciągnięte...
Z tym, że plastiki trzeszczą to się nie zgodzę, ty chyba nie jechałeś Laguną II, tam to dopiero trzeszczą plastiki choć samochodzik młodziutki, jedyne co to siedzenie pasażera skrzypi jak nikt na nim nie siedzi a jadę po dołach, ale plastiki to w cale nie trzeszczą. Mój asterix ma 151tys. i zawieszenie jest ok., a z tego co czytałem to w takim peugeocie 206 to już po 100tys. zawieszenie potrafi siadać. A co do spalania to mam 8V i spalanie wychodzi ok. 9L gazu, więc to nie jest dużo.

Gość

#8

Nieprzeczytany post autor: Gość »

u mnie też nic nie trzeszczy prócz drzwi kierowcy :evil: zaczęło się to dziać po prostowaniu górnej części jak zostawiłem grubą szmatę przy krawędzi i drzwi mi się zamknęło :oops:

Gość

#9

Nieprzeczytany post autor: Gość »

ja mam astre f 1.6 i kupiłem ja okazyjnie w Niemczech z tego co wiem była robiona na zamówienie i jest z tym wyposażeniem tylko plus minus 200 astr takich w Europie

Poczes

Użytkownik
Posty: 37
Rejestracja: 05 sty 2008, 20:05
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Kalish
Kontakt:

#10

Nieprzeczytany post autor: Poczes »

Ja mam asie 1,6 8V spala mi teraz ok 10 - 12 l gazu, lecz do pracy mam 5 km, ledwo sie rozgrzewa... :/, no i siada mi silniczek krokowy, chodzi ciagle na wyzszych obrotach ( 1300 - 1600 obr./min.) wiec to sie sie bierze z tych malych, lecz denerwujacych szczegolow. Najwieksza moja bolaczka sa progi..... sypia sie jak stare budownictwo..... :evil:

ODPOWIEDZ