Poradnik eksploatacyjny dla właścicieli Opli Astra II

testy i porównania
szybajker

Astro-maniak
Posty: 300
Rejestracja: 16 sie 2008, 11:41
Imię: Łukasz
Auto: Linea Blu Coupe
Silnik: Z22SE
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

Poradnik eksploatacyjny dla właścicieli Opli Astra II

#1

Nieprzeczytany post autor: szybajker »

Jak w temacie, zainteresowanych zdjęciami i dodatkowymi informacjami (opisywany dodatek obejmował także samochody: Corsa B, Corsa C, Vectra B oraz Vectra C) odsyłam do wydania papierowego.


***************************************************************************
Krótka historia modelu:

- lato 1991 - debiut Astry I generacji (nastepcy Kadetta). W ofercie 5 wersji nadwoziowych: sedan, kombi, hatchback 3d i 5d oraz kabriolet
- jesień 1995 - modernizacja modelu. Nowe jednostki napędowe: 1.6/101KM, 1.8/116KM i 2.0/136KM
- lipiec 1998 - prezentacja astry II generacji. Nadwozie hatchback. Silniki benzynowe i diesle od 1.2 do 2.0 o mocy 65 - 115 KM.
- lipiec, grudzień 1999 - nowe turbodiesle z wtryskiem bezpośrednim 2.0 DTI/101KM i 1.7 DTI (Isuzu)
- czerwiec 2000 - Zmodernizowane silniki 1.2/75KM i 1.6/84KM
- lipiec 2000 - prezentacja nadwozia coupe
- marzec 2001 - wprowadzenie wersji cabrio (od 2002r. także z silnikiem diesla 2.2 DTI/125 KM)
- sierpień 2002 - największy turbodiesel 2.2DTI/125KM. Rok później pojawia się diesel 1.7 CDTI z wtryskiem Common Rail

***************************************************************************

Artykuł:

Jest dobrze. Astra II generacji wolna jest od korozji i ma zadowalajaco trwałą mechanikę.

Druga generacja Opla Astry cieszy się opinią dość solidnego auta, znacznie trwalszego niż poprzedni model, który miał szereg słabych punktów, m. in. korodujące nadwozie (coś o tym wiem, przyp. szybajker). Jednak tym razem zostało ono całkowicie ocynkowane, a profile zamknięte starannie zabezpieczono nie dając szans korozji. Poprawiła się nie tylko jakość wykonania, lecz także atrakcyjność nadwozia. Od początku sprzedaży oferowano Astrę II w aż czterech wersjach nadwoziowych: dynamicznie wyglądający 3-drzwiowy hatchback, rodzinna odmiana 5-drzwiowa, elegancki sedan i niezwykle praktyczne kombi ( o przestrzeni ładunkowej przewyższającej po złożeniu tylniej kanapy Vectrę kombi!) (Astra kombi 480/1500l - Vectra kombi 460/1490l - przyp. szybajker). Później do rodziny dołączyło eleganckie coupe. Ciekawie poprowadzona linia dachu sprawia, że ten model wygląda bardzo dynamicznie.

II generacja Astry ma nadwozie dłuższe o 6cm, a rozstaw osi wzrósł aż o 10 cm. Przyniosło to odczuwalne zwiększenie przestronności kabiny pasażerskiej, w której wygodnie podróżuje się na przednich i tylnych siedzeniach (z tyłu zamontowano nawet 3 zagłówki). Bagażniki we wszystkich wersjach nadwoziowych plasują się na przeciętnym poziomie w klasie kompaktów.

Wnętrze wykończono starannie, choć mało efektownie. W większości egzemplarzy kolorystyka tapicerki jest raczej smutna. Nie można mieć za to zastrzeżeń do jakości materiałów wykończeniowych - nawet po latach eksploatacji zazwyczaj wyglądają one dość świeżo. Deskę zaprojektowano co prawda bez polotu, ale jej czytelność nie budzi zastrzeżeń, a obsługa jest bardzo łatwa.

Zawieszenie Astry II jest sprężyste, mimo to nierówności tłumione są wystarczająco skutecznie. Jednak na kiepskich drogach komfort jazdy jest niski - dotyczy to zwłaszcza twardszych wersji usportowionych.

Tak jak duża jest gama nadwozi, tak też paleta silników Astry II pozwala na swobodny wybór jednostki napędowej odpowiedniej do upodobań i możliwości portfela. Nie polecamy silników 1.2 - są oczywiście bardzo oszczędne, ale za to irytująco powolne. Bardziej dynamiczne motory 1.4 wymagają częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów, spalając przy tym tyle, ile większe jednostki. Wydaje się, że najlepszy kompromis pomiędzy dynamiką i ekonomiką zapewniają silniki o pojemności 1.6 litra. Wśród nich ciekawą propozycją, ze względu na dobrą elastyczność i niską awaryjność, są jednostki 8-zaworowe. Choć nie tak dynamiczne, jak motory 16-zaworowe, są cichsze.

Jeśli chodzi o tzw. górną półkę, to ciekawą propozycją będzie 16-zaworowy silnik o poj. 1.8, który rozwija moc 115 lub 125 KM. Dla koneserów przeznaczono zaś montowany tylko w coupe turbodoładowany motor o mocy 190 KM.

Oczywiście do dyspozycji sa także jednostki wysokoprężne o bardzo różnym charakterze. Polecić można zwłaszcza silniki DTI z wtryskiem bezpośrednim. Dobre właściwości dynamiczne przy rozsądnym spalaniu mają turbodiesle 2.0 DTI.

Koszty utrzymania Astry II w niezłym stanie nie są wysokie - oczywiście wiele zależy od wyboru silnika i tego, czy poprzedni właściciel dbał o auto. Awarie nie są częste (duża w tym zasługa dość prostej konstrukcji) - szczególnie dobrze trzeba ocenić trwałość zawieszenia. W silnikach zawodzą głównie drobiazgi, chociaż w pewnej partii aut z powodu zbyt długiego interwału wymiany pękały paski rozrządu - zalecono krótszy okres. Dużym plusem są przystępne ceny części i ich bogata oferta, a także łatwy dostęp do stacji serwisowych.

***************************************************************************

Typowe usterki auta testowego:

- EGR (zawór recyrkulacji spalin) zepsuł się przy 100 tys. km. Jak się okazało jest to nieodosobniony przypadek.
- czujniki położenia wału korbowego
- wycieki oleju z układu napędowego nie są już tak częste, jak w poprzedniej generacji, ale nadal się zdarzają. Koszt uszczelniaczy nie jest wysoki, ale za robociznę sporo zapłacimy.
- przepływomierz powietrza to niestety element o ograniczonej żywotności. Właściciele aut z przebiegiem pow. 100 tys. km mogą się spodziewać jego awarii - koszt ok. 400 PLN
- żywotność układu wydechowego zależy od sposobu jego eksploatacji, ale nawet w korzystnych warunkach oryginalne tłumiki nie wytrzymują często dłużej niż 5 lat.
- przełączniki są raczej niezawodne, czasami zawodzi silnik pozycjonowania reflektorów
- belka skrętna i sprężyny śrubowe to niezawodny duet, także szczęki hamulcowe (stosowane w słabszych wersjach) wytrzymują dość długo
- przednie zawieszenie ma prostą konstrukcję i jest tanie w naprawach. Najczęściej zużywają się łączniki stabilizatora, ale ich wymiana jest bardzo łatwa i dużo nie kosztuje.
- w silnikach bennzynowych raz na jakiś czas trzeba będzie wymienić świece zapłonowe, czasem też przewody i cewkę.
- może się zdarzyć, że wyświetlacz ciekłokrystaliczny nie będzie wyświetlał wszystkich znaków - można go tylko wymienić

***************************************************************************

Silniki:

większość stosowanych w Astrze II silników należy do rodziny Ecotec. Są to konstrukcje 16-zaworowe, których wspólną cechą jest spełnianie normy Euro 3. Motory te należą do dość trwałych (silniki benzynowe dobrze znoszą współpracę z instalacją LPG) i łatwych w obsłudze. W Astrze II nie stosowano rewolucyjnych rozwiązań technicznych, dzięki temu nie jest to samochód problematyczny.

- 1.2 16V (1998 - 2000): 48kW (65KM), 110 Nm / 4000 obr./min.
- 1.2 16V (2000 - 2002): 55kW (75KM), 110 Nm / 4000 obr./min.
- 1.4 16V (1998 - 2004): 66kW (90KM), 125 Nm / 4000 obr./min. POLECAMY!
- 1.6 8V (1998 - 2000): 55kW (75KM), 128 Nm / 2800 obr./min. POLECAMY!
- 1.6 8V (2000 - 2004): 62kW (84KM), 138 Nm / 2600 obr./min. POLECAMY!
- 1.6 16V (1998 - 2000): 74kW (101KM), 150 Nm / 3200 obr./min.
- 1.6 16V (2000 - 2004): 74kW (100KM), 150 Nm / 3600 obr./min. POLECAMY!
- 1.8 16V (1998 - 2000): 85kW (116KM), 170 Nm / 3400 obr./min.
- 1.8 16V (2000 - 2004): 92kW (125KM), 170 Nm / 3800 obr./min. POLECAMY!
- 2.0 16V (1998 - 2000): 100kW (136KM), 188 Nm / 3200 obr./min.
- 2.0 OPC (1999 - 2000): 118kW (160KM), 188 Nm / 4300 obr./min.
- 2.0 T (2000 - 2003): 140kW (190KM), 250 Nm / 1950 obr./min.

DIESLE:

- 1.7 DTI (1999 - 2004): 55kW (75KM), 165 Nm / 1800 obr./min. POLECAMY!
- 1.7 CDTI (2003 - 2004): 59kW (80KM), 170 Nm / 1800 obr./min.
- 2.0 DI (1998 - 2001): 60kW (82KM), 185 Nm / 1800 obr./min. POLECAMY!
- 2.0 DTI (1999 - 2003): 74kW (101KM), 205 Nm / 1650 obr./min. POLECAMY!
- 2.2 DTI (2002 - 2004): 92kW (125KM), 280 Nm / 1500 obr./min.

***************************************************************************

NUMERY NADWOZIA (VIN):

przykładowy: V0L0TGF4841000001

V0L - producent (Adam Opel AG)
0 - nadwozie normalne
T - kod modelu wg GM (T - Astra, J - Vectra itp.)
G - generacja (G - Astra II)
F - wyposażenie
48 - nadwozie (35 - kombi, 48 - htb 5d, 08 - htb 3d, 69 - sedan, 07 - coupe)
4 - rok modelowy (2004)
1 - zakład produkcyjny ( 1- Russelsheim)
000001 - numer seryjjny

***************************************************************************

RAPORT TUV:

Astra II generacji została sklasyfikowana w trzech kategoriach wiekowych raportu usterkowości TUV z 2008r. Wśród samochodów 4- i 5-letnich zajęła słabe 68. miejsce, lepiej wypada wśród 6- i 7-latków (52. miejsce), a najlepiej wśród aut 8- i 9-letnich (42. miejsce).

***************************************************************************

Test długodystansowy:

100 tys. km pokonane Oplem Astrą II z silnikiem 1.6 16V wykazało znaczny postęp jakościowy w najbardziej wrażliwym punkcie poprzedniego modelu - po rozebraniu auta nigdzie, nawet w profilach zamkniętych, nie znaleziono korozji. Silnik, skrzynia biegów i sprzęgło nie nosiły żadnych śladów zużycia. Można powiedzieć, że najważniejsze podzespoły spisały się doskonale, ale niestety podczas testów zawiodło parę drobiazgów. Gdyby nie gwarancja, mogłoby to mocno zirytować. Najbardziej bolesne finansowo były: wymiana zaworu EGR i czujnika położenia wału korbowego (1600 PLN), a także wymiana hałasujących łożysk kół przednich (2040PLN).

***************************************************************************

Zdaniem fachowca (Grzegorz Paszkowski, kierownik serwisu w ASO Opla):

Do Astry II nie mogę mieć poważnych zastrzeżeń - nie koroduje, silniki i skrzynie biegów są mało awaryjne. Mocnym punktem auta jest też wytrzymałe zawieszenie, które dobrze znosi polskie drogi. Zawodzą raczej drobiazgi w osprzęcie silników i wyposażeniu auta, np. po kilku latach zaciera się mechanizm wycieraczek. Problemy można jednak niedrogo usunąć.

***************************************************************************

PODSUMOWANIE:

Astra II jest samochodem, który można polecić osobom ceniącym spokojną eksploatację. Nie znaczy to jednak, że jest zupełnie bezawaryjna, ale na jej utrzymanie stać będzie bez większych wyrzeczeń średnio zarabiające osoby. Nawet diesle, wiążące się obecnie z wyższym niż silniki benzynowe ryzykiem, w tym przypadku są dość pewne. Zawieszenie dzięki prostym rozwiązaniom jest bardzo trwałe. Duże atuty auta to skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne i łatwy dostęp do części zamiennych.

OCENA AŚ: 4.5pkt. / 6 pkt. możliwych

***************************************************************************
Od 20.01.2009r. nie wdaję się w polemiki z idiotami. Dlaczego?
Bo sprowadzają do swojego poziomu i pokonują doświadczeniem...

ODPOWIEDZ