ABS - problem i rozwiązanie

Awatar użytkownika
mengelo74

Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 14 kwie 2011, 13:16
Imię: Marcin
Auto: Astra G, Astra H
Silnik: x17dtl, z19dt
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Olkusz

ABS - problem i rozwiązanie

#1

Nieprzeczytany post autor: mengelo74 »

Jakieś dwa tygonie temu zapaliła się kontrolka od ABS, świeciła jakiś czas i zgasła. Odczytany błąd C0035 - czujnik ABS LP. Jako, że usterka ustała, jak to mówią: zarządziłem problemem poprzez jego zignorowanie :-)
W miniony piątek jednak usterka powróciła, dodatkowym efektem był martwy prędkościomierz.

Błąd ten sam, wskazujący na uszkodzenie w obwodzie czujnika ABS. Zdjąłem więc koło LP i przystąpiłem do badania. Najpierw omomierz i pomiar rezystancji czujnika (pomiar na stykach przy piaście) - wynik ok 1400 omów - czyli ok. Podczas obracania piastą odczyt omomierza się zmieniał - czyli również ok. Znaczy czujnik w piaście dobry.

Przed zapięciem przewodu do złącza przy piaście przeczyściłem styki, skontrolowałem stan kabelków wchodzących do złącza oraz zabezpieczyłem połączenie preparatem kc-kontakt.

Błąd nie ustąpił.

W kolejnym etapie rozpiąłem wtyczkę na drugim końcu kabla, przy przelotce do komory silnika. Ponownie test omomierzem i ponownie wynik OK. Nie mniej jednak jeden ze styków w "żeńskiej" (czyli od strony czujnika) części złącza był pokryty korozją. Wyczyściłem.

Na tym etapie wszystko wskazywało na awarię na odcinku przelotka - sterownik ABS bądź sam sterownik ABS. Sprawdziłbym połączenie od wtyku przelotki do złącza przy sterowniku - ale nie doszedłem do tego, jak dostać się do złącza przy pompie ABS bez zdemolowania samochodu :-( (może ktoś wie ?)

I tu dochodzimy do sedna po przydługim wstępie:

1) badanie (mega)omomierzem rezystancji pomiędzy pinami przelotki: rezystancja rosnąca aż do nieskończoności, początek od kilku Mohm - wskazuje na ładowanie kondensatora wejściowego w sterowniku. Wyglądało ok.
2) podłączyłem do styków przelotki rezystor 1.4 kohm (statyczne zastąpienie czujnika) i włączyłem zapłon. Kontrolka ABS zgasła. Oznaczało to, że połączenie z nadkola (przelotka) do sterownika ABS i sam ABS jest OK.

Czyli wszystko dobrze a nic nie jest dobrze...

Wymontowałem ponownie cały przewód łączący czujnik ABS z przelotką przy nadkolu. Okazało się, że wyginając kabel jedna żyła przestaje przewodzić.

Przyczyną był kompletnie skorodowany przewód wewnątrz (jak się wydawało) pancernej i hermetycznej wtyczki łączącej się z przelotką. Po rozcięciu (zniszczeniu) wtyczki "niebieski" dosłownie się wysypał...

Naprawa to albo wymiana kabelka na NOWY oryginalny - ok 100 pln lub zastąpienie go dostępnymi materiałami. Ja wybrałem drugi sposób używając przewodu w podwójnej izolacji 2x0,7 mm^2. Do przelotki lutowanie na stałe (łatwo bo jest tam męska wtyczka z bolcami na wierzchu) a od strony piasty zakończyłem kabel oryginalną wtyczką pobraną z uszkodzonego kabla. Gumki mocujące kabel do elementów zawieszenia/nadkola również przełożyłem ze starego.

Wszystko działa. Kontrolka ABS nie świeci, prędkościomierz działa, brak błędów w sterowniku. Zaoszczędziłem 300 na nową piastę, której zakup okazałby się bezcelowy a wisiał już w powietrzu...

Memo

Astro-maniak
Posty: 191
Rejestracja: 29 lip 2009, 16:39
Imię: Memo
Auto: astra h hatchback
Silnik: 1.9 Z19DTH
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: okolice Poznania
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: Memo »

Właśnie zmagam się z tym problemem i dzięki twojej wypowiedzi dużo czasu zaoszczędzę na zbędnym szukaniu. Dzięki mengelo74

pisiek

Astro-maniak
Posty: 217
Rejestracja: 07 cze 2008, 9:16
Imię: Michał
Auto: Astra G
Silnik: X18xe1/LPG
Województwo: warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: pisiek »

Podłączam się do tematu, problem podobny ale, włączam zapłon i palą się ABS i TC, wyłączam zapłon i włączam ponownie i już kontrolki gasną, czasami czynność tą powtórzyć trzeba kilka razy, raczej się nie zdarza że podczas jazdy wywala obie kontrolki a systemy działają. Kupiłem już piastę SKF ale znalazłem również coś jeszcze [External Link Removed for Guests]. Czy po podłączeniu pod kompa pokaże mi w którym czujniku/kole jest problem? Czy ktoś testował i wymieniał sam czujnik ?

Awatar użytkownika
Artek

Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 29 gru 2014, 12:34
Imię: Artur
Auto: Astra G
Województwo: śląskie

#4

Nieprzeczytany post autor: Artek »

Witam serdecznie, jest to mój pierwszy post na tym forum więc bardzo proszę o wyrozumiałośc.

Postaram się opisac mój problem dokładnie,

A więc... Zaczęło się to już dobre parę miesięcy temu, podczas normalnej jazdy zapaliła się na chwilę kontrolka ABS, po zgaszeniu samochodu i ponownym odpaleniu zgasła - i tak sobie z tym radziłem przez kilka tygodni. Potem zacząłem odnosic wrażenie, jakby na dziurach/ progach zwalniających zaczynała się zaświecac i w ten sam sposób gasła, a więc zdjąłem koła z przodu w wolnej chwili, poczyściłem kostki, pospinałem trytytkami dla pewności, poskładałem spowrotem no i problem ustąpił... na jakieś 2 tygodnie, pojeździłem po deszczu/błocie i kontrolka się zaświeciła ponownie, ale tym razem tylko na chwilę, gdy zgasła ABS zaczął wariowac, nawet przy delikatnym hamowaniu wlaczal sie, przez co nie dało się sprawnie hamowac, po kilkukrotnym mocnym hamowaniu kontrolka zaswiecala się i był spokój z tym, że bez ABSu.. W obecnej chwili sytuacja wygląda tak, że ABS świeci się cały czas, a gdy gaśnie robie wszystko by sie ponownie zaświecił, ponieważ bez tego nie da się hamowac samochodem, pedał hamulca skacze jak opętany nawet przy delikatnym hamowaniu, przez co zatrzymanie auta nie jest proste. Generalnie problem pojawiał się zawsze gdy padał deszcz lub była mocna mgła - ogółem reagował na wilgoc. Kostka i caly przewod zaizolowane (prawy przod) pomogły na pare dni po czym znowu to samo. Zapomniałem dodac na początku, że oczywiście był podpinany pod komputer wyszło prawe przednie koło błąd odczytu czujnika. Dodam również, że znajomy kupił astrę z zapalona kontrolka ABSu, wymienił piastę i nic to nie zmieniło, nadeszła teraz zima i pod wpływem mrozu kontrolka mu gaśnie i abs działa, pojeździ trochę i sie zaświeca i znów ABSu brak, jedyna różnica że jemu nie wariuje tak hamulec.

Bardzo proszę o pomoc, jeżeli coś napisałem nie jasno proszę o zwrócenie uwagi, zaraz wszystko poprawie

Pozdrawiam Artur

! Połączyłem z już istniejącym, podobnym wątkiem
Zalecam zapoznać się z art.4 regulaminu forum
// Wiadomość z:Darian

Golmist70

Astro-maniak
Posty: 593
Rejestracja: 10 sty 2009, 19:54
Imię: Miłosz
Auto: Była Astra G ... Jest Astra J
Silnik: X18XE1...A16XER
Rocznik: 2014
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: G-D
Pomocny: 5 razy
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: Golmist70 »

Kolego, ja na Twoim miejscu pomierzyłbym oporność czujników ABS na każdym kole (wartości powinny być zbliżone) i w ten sposób wiedziałbym czy czujnik jest teoretycznie sprawny. Po wyjęciu bezpiecznika od ABS układ hamulcowy powinien działać jak w aucie bez ABS (nie powinno być pulsowania pedału hamulca), z tym że prędkościomierz nie będzie wtedy działał (chyba). Prawdopodobnie u Ciebie system ABS uszkodzony czujnik odczytuje jako zablokowane koło i przy każdym hamowaniu system się aktywuje. Jak czujniki (po pomiarze) są sprawne, to możesz mieć uszkodzone okablowanie od tego koła np. to: [External Link Removed for Guests] Sądzę jednak, że wymiana piasty z czujnikiem Cię czeka :(

Awatar użytkownika
Darian

V.I.P.
Posty: 3156
Rejestracja: 28 wrz 2008, 18:37
Imię: Darek
Auto: Astra J ST OPC Line`11
Silnik: A20DTH
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: GWE - Rumia
Pomocny: 4 razy
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: Darian »

pisiek pisze:Czy po podłączeniu pod kompa pokaże mi w którym czujniku/kole jest problem?
Tak... program diagnostyczny np. OP-COM lub TECH powinien wskazać na jakim kole jest uszkodzony czujnik. Co do wymiany samego czujnika to jedynie słyszałem o takiej opcji. Może jeszcze wypowiedzą się inni, którzy akurat mieli z tym styczność...
Moje autko => Szara Eminencja

Awatar użytkownika
Artek

Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 29 gru 2014, 12:34
Imię: Artur
Auto: Astra G
Województwo: śląskie

#7

Nieprzeczytany post autor: Artek »

Dziękuję Wam bardzo za pomoc, w przyszłym tygodniu prawdopodobnie wezmę się za to już do końca - aż zrobie.
Jak będzie sprawne dam znac co to było, jeszcze raz dziękuję
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Oweeen

Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: 31 mar 2015, 18:19
Imię: Artur
Auto: Astra G
Silnik: 1,7 DTI
Województwo: śląskie

#8

Nieprzeczytany post autor: Oweeen »

Z tego co widziałem, to na allegro da się kupić sam czujnik. Da się go ściągnąć bez problemu z piasty i założyć nowy?

Awatar użytkownika
soploo

Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 12 kwie 2015, 19:34
Auto: Astra g
Silnik: X16XZR
Województwo: Zagranica - Azja

#9

Nieprzeczytany post autor: soploo »

Witam mam podobny problem z kontrolka Abs.
Mianowicie zaczelo sie od tego, ze po zmianie kol na letnie po przekroczeniu predkosci 100km/h zapalala sie kontrolka. Po zgaszeniu motoru i uruchomieniu go ponownie juz nie swiecila. Aczkolwiek ostatnio sie zapalila i nie gasnie... mial ktos podobnie? W tygodniu podepne pod komputer ale czy ktos mial podobne przygody?

gregster

Użytkownik
Posty: 34
Rejestracja: 17 maja 2015, 15:44
Imię: Grzegorz
Auto: Astra G Kombi 1.6 16V
Silnik: Z16XE
Województwo: małopolskie

#10

Nieprzeczytany post autor: gregster »

Mam wytyrane zwieszenie z tyłu, zimowe opony i chyba któryś czujnik nawala dlatego czasem ABS działa a czasem się wyłącza. Podczas jazdy dziwnie się zachowuje na drodze podczas hamowania, dlatego chce go wyłączyć do czasu aż nie znajdę czasu aby się temu lepiej przyjrzeć
Czy da się wyłączyć ABS?
Pod bezpiecznikiem ABS jest również wspomaganie kierownicy - czy jak wyjmę bezpiecznik wspomaganie też nie będzie działać?

ODPOWIEDZ