Temperatura cieczy chłodzącej

gemaro

Astro-maniak
Posty: 138
Rejestracja: 14 mar 2015, 20:47
Imię: Marek
Auto: Astra H GTC
Silnik: Z16XEP + LPG
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Temperatura cieczy chłodzącej

#1

Nieprzeczytany post autor: gemaro »

Cześć. Ostatnimi dniami zrobiło się nieco cieplej i z ciekawości włączyłem sobie tryb serwisowy w mojej astrze, by sprawdzić, jak zachowuje się przy takich temperaturach. I chyba jest pewien problem. Zauważyłem, że przy staniu w korkach, jeździe na 1, 2 biegu, czyli czołganiu się przez skrzyżowania Wrocławia o godzinie 17:00, komputer pokazywał czasami 110 stopni płynu chłodzącego. Gdy udało mi się przejechać normalną prędkością ok. 40-50 km/h dłuższy odcinek, temperatura schodziła. W zimie, czy w chłodniejsze dni, komputer zawsze pokazuje zakres temperatur między 89 a 94 stopnie. Powiedzcie mi, czy tak wysoka temperatura w takich warunkach miejskich to norma?
Obrazek
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Ja ma podobnie. Przy 108 stopniach załącza wentylator.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
przemty

ex-Staff
Posty: 6093
Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
Imię: Przemek
Auto: była AF, jest AH
Silnik: był 17D, jest Z18XE
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 2 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: przemty »

gemaro pisze:Powiedzcie mi, czy tak wysoka temperatura w takich warunkach miejskich to norma?
Jest to norma, silnik czy jedzie czy stoi w korku cały czas produkuje ciepło, które ma odprowadzić chlodnica. Jak auto jedzie to opływ powietrza studzi chłodnicę a wiec płyn a jak auto stoi w korku to temperatura rośnie. Ale ktoś kiedyś pomyślał, ze takie cos będzie miało miejsce i po to montowane są wentylatory aby zamiast samoczynnego opływu powietrza wymuszały ten opływ... Tak wiec jak sam widzisz, producent niejako sam mówi nam pośrednio, ze takie temperatury są norma.
A w zimie miales "zimniejszy" płyn bo było zimniej i temperatura otoczenia chodziła płyn, nawet w korku...
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
gryngol

Astro-maniak
Posty: 76
Rejestracja: 21 lut 2009, 19:04
Imię: Maciej
Auto: Astra H Caravan SPORT
Silnik: z18xe
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

#4

Nieprzeczytany post autor: gryngol »

Sprawdźcie czy załącza się Wam pierwszy bieg wentylatora chłodnicy. Ja tak miałem jak był uszkodzony rezystor i włączał się jedynie drugi bieg przy 109-110 st. Po wymianie załącza się teraz pierwszy przy ok 100st.
No ale w 1.6 może być inaczej.
Pozdrawiam

Gryngol

Astra H Caravan Sport 1.8 16v
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

U mnie tak działa od nowego.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
Herdalis

Astro-maniak
Posty: 69
Rejestracja: 09 kwie 2015, 21:26
Imię: Piotrek
Auto: Aktualnie brak
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa - Ursus

#6

Nieprzeczytany post autor: Herdalis »

Również przerabiałem ten temat niedawno :) Generalnie temperatura dochodziła do 108, załączał się wentylator i temperatura spadała do 103 i tak w kółko (na postoju). Przeglądnąłem dosyć dokładnie zasoby internetowe i w końcu na forum vectry c z silnikiem z18xer napisali, że jest to w tych silnikach norma - odpowiada za to grzałka, która znajduje się w termostacie, cytuje (pisownia oryginalna): "Kolego w tym silniku jest grzałka która podgrzewa płyn w termostacie gdy silnik pracuje pod obciążeniem żeby się wcześniej otwierał, a z małym obciążeniem nie podgrzewa i wtedy otwiera się przy 105 stopniach, jest wtedy ekonomiczniejszy, jeśli grzałka nie działa to sterownik widzi wyższą tęperaturę i może go ograniczać, w tych silnikach chyba wymienia się cały termostat a nie wkład".

NowyPosiadaczAstry

Użytkownik
Posty: 41
Rejestracja: 22 kwie 2015, 14:22
Auto: Opel Astra H GTC
Województwo: lubelskie

#7

Nieprzeczytany post autor: NowyPosiadaczAstry »

Witam,

Dzisiaj pierwszy raz odkopałem w BID kontrolkę temperatury pracy, no właśnie to jest temp silnika, oleju czy czego? :)

Na starcie było 73 stopnie, potem podczas jazdy wskazy bujały się głównie w przedziale 88-95, raz mi podskoczyło gdy stałem na światłach do 98 i potem spadło do 90 znowu tak sobie skakało raz 89, raz 90 itd, ogólnie 89-95 najczęściej. Rozumiem, że nie mam się czym martwić i to normalne wskazy?

Zastanawia mnie tylko ten skok do 98, to już prawie temperatura wrzenia! Jak jest u Was, mam panikować?

Dzięki za pomoc.

Astra H GTC 1,4 90KM Z14XEP

Awatar użytkownika
przemty

ex-Staff
Posty: 6093
Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
Imię: Przemek
Auto: była AF, jest AH
Silnik: był 17D, jest Z18XE
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 2 razy

#8

Nieprzeczytany post autor: przemty »

Tu masz opis co oznaczają poszczególne pozycje Test Mode [External Link Removed for Guests]
A co do temperatury 1,4 to jest mnóstwo informacji na forum, wystarczy poszukać
[External Link Removed for Guests]

melon

Astro-maniak
Posty: 2111
Rejestracja: 07 mar 2015, 9:25
Imię: Darek
Auto: Astra J ST
Silnik: A14NET/LPG
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 5 razy
Pomocny: 40 razy

#9

Nieprzeczytany post autor: melon »

NowyPosiadaczAstry pisze: Zastanawia mnie tylko ten skok do 98, to już prawie temperatura wrzenia! Jak jest u Was, mam panikować?
Wodę masz zalaną, czy płyn? Po to się stosuje płyn, aby w zimie nie zamarzał i w lecie miał wyższą temperaturę wrzenia niż woda. W mojej ocenie wszystko u ciebie jest ok.

NowyPosiadaczAstry

Użytkownik
Posty: 41
Rejestracja: 22 kwie 2015, 14:22
Auto: Opel Astra H GTC
Województwo: lubelskie

#10

Nieprzeczytany post autor: NowyPosiadaczAstry »

No płyn, płyn, różowy sikacz ;) Dzięki za odpowiedź, uspokoiłeś mnie. Dopiero się uczę tego auta...

ODPOWIEDZ