Opony - dylemat

melon

Astro-maniak
Posty: 2111
Rejestracja: 07 mar 2015, 9:25
Imię: Darek
Auto: Astra J ST
Silnik: A14NET/LPG
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 5 razy
Pomocny: 40 razy

Opony - dylemat

#91

Nieprzeczytany post autor: melon »

Misza pisze:QR_BBPOST Ale kolega wyraźnie pisze, że chce założyć węższe. Zastanawiam się po co? Nie widzisz związku szerokości opony że skutecznością hamowania? Termin powierzchnia styku coś mówi?
Siła tarcia nie zależy od wielkości stykających się powierzchni, ale od siły nacisku i rodzaju powierzchni. Im mniejsza powierzchnia styku opony z asfaltem, tym jednostkowa siła nacisku jest większa, więc to wcale nie jest tak do końca, że im szersza opona, tym lepsze hamowanie.

Naciśnij mocno całą dłonią np. na stół i ją przesuwaj, a potem naciśnij jednym palcem i przesuwaj.
Czy jest jakaś kolosalna różnica?
Ostatnio zmieniony 18 lut 2018, 9:08 przez melon, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Misza

Astro-maniak
Posty: 1491
Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
Imię: Michał
Auto: ASTRA J COSMO AT; Forester SF 2.0
Silnik: A16LET
Województwo: warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: Ełk
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 11 razy
Kontakt:

#92

Nieprzeczytany post autor: Misza »

Wszystko zgadza się. Masz 100% racji. Tylko nie rozumiem czemu o tym piszesz, skoro dywagacje dotyczą tego samego samochodu. Ten samochód z węższymi oponami będzie ważył praktycznie (jak już jesteśmy tak zasadniczy) tyle samo. Będzie poruszał się po tych samych nawierzchniach, więc akademickie rozważania na temat sił tarcia niewiele wniosą.
- Wydaje mi się, że nawet swoją Astrą bym przejechał tą drogę, bez większych problemów
- Zakopałbyś się. widać już zboczone myślenie użytkownika Subaru

melon

Astro-maniak
Posty: 2111
Rejestracja: 07 mar 2015, 9:25
Imię: Darek
Auto: Astra J ST
Silnik: A14NET/LPG
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 5 razy
Pomocny: 40 razy

#93

Nieprzeczytany post autor: melon »

Piszesz, że węższa opona ma wpływ na wydłużenie drogi hamowania, a nie jest to do końca prawdą, więc się do tego odnoszę.
Generalnie nie ma takiej zasady, że szersza opona to krótsza droga hamowania.
Ostatnio zmieniony 18 lut 2018, 9:54 przez melon, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Misza

Astro-maniak
Posty: 1491
Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
Imię: Michał
Auto: ASTRA J COSMO AT; Forester SF 2.0
Silnik: A16LET
Województwo: warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: Ełk
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 11 razy
Kontakt:

#94

Nieprzeczytany post autor: Misza »

Napisałem, że węższa opona to dłuższa droga hamowania. Ty napisałeś, że tarcie zależy od nacisku i rodzaju nawierzchni. Potwierdziłem. Ale zwróciłem uwagę, że mówimy o jednym modelu auta, gdzie siła nacisku będzie taka sama i o takiej samej nawierzchni. Nie wprowadzajmy rozważań teoretycznych, w ten sposób możemy jako zmienną wprowadzić skład mieszanki, temperaturę powierzchni, ciśnienie w oponach i tak do nieskończoności.
W mojej opinii nie ma sensu zakładać węższych opon - zysk na spalaniu minimalny, a 2-3 metry drogi hamowania robi różnicę.

Na tym kończę tą dyskusję. Niech autor pytania sam podejmie decyzję, jakieś opinie ma.
- Wydaje mi się, że nawet swoją Astrą bym przejechał tą drogę, bez większych problemów
- Zakopałbyś się. widać już zboczone myślenie użytkownika Subaru

melon

Astro-maniak
Posty: 2111
Rejestracja: 07 mar 2015, 9:25
Imię: Darek
Auto: Astra J ST
Silnik: A14NET/LPG
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 5 razy
Pomocny: 40 razy

#95

Nieprzeczytany post autor: melon »

Siła nacisku nie będzie taka sama, bo chodzi o jednostkową siłę nacisku (np. kg/cm^2).
Jeżeli powierzchnia styku opony jest 2 razy mniejsza, to jednostkowa siła nacisku będzie 2 razy większa.
Polecam doświadczenie z dłonią i palcem :)

Dż0ki

Astro-maniak
Posty: 127
Rejestracja: 03 kwie 2016, 22:47
Auto: Astra
Rocznik: 2013
Województwo: łódzkie
Wdzięczny: 1 raz

#96

Nieprzeczytany post autor: Dż0ki »

Czyli reasumując skoro instrukcja dla mojego silnika (1.7 DTR) mówi o 225/50/17 to takich mam szukać i zmiana na 215/50/17 nie da mi żadnych wymiernych korzyści? :)
Na dniach kupuje komplet letnich i prawdopodobnie będą to Uniroyal Rainsport 3. Nie jestem pesymista, ale na przestrzeni ostatnich 2 lat polskie lato jest głównie deszczowe ;) Jeśli jest coś co by dyskwalifikowalo tą oponę, to plz o informację, dziękuję :)
Ostatnio zmieniony 22 mar 2018, 21:28 przez Dż0ki, łącznie zmieniany 1 raz.

Waflo

Astro-maniak
Posty: 107
Rejestracja: 18 lut 2017, 19:07
Auto: Astra J 1.6 BezTurbo
Silnik: A16XER
Województwo: małopolskie

#97

Nieprzeczytany post autor: Waflo »

Fajnie. To teraz mamy opony: letnie, zimowe, deszczowe...
Nie wiem nad czym się tu zastanawiać. Te cholerne 225 bywają często tańsze od 215.
Pokrętna logika.

soszo

Astro-maniak
Posty: 818
Rejestracja: 21 mar 2017, 17:08
Imię: Tomek
Auto: ix 20
Silnik: 1.6 Pb
Województwo: łódzkie
Pomocny: 3 razy

#98

Nieprzeczytany post autor: soszo »

Tak, a deszczowe: intermediaty i pełne deszczówki :lol: Ruszył sezon F1

A na poważnie, kiedyś miałem deszczowe uniroyal. Były trochę głośniejsze ale i zimą dawały radę
Jestem tu gdzie stoję, ale jeśli się ruszę, to mogę się zgubić.

Awatar użytkownika
xxvvcc

Astro-maniak
Posty: 839
Rejestracja: 02 lut 2014, 19:38
Auto: Astra J, Corsa D
Silnik: A16LET, Z12XEP
Województwo: zachodniopomorskie
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 22 razy
Kontakt:

#99

Nieprzeczytany post autor: xxvvcc »

Szersze opony sprawdzają się na zakrętach, większa podpora.
Oczywiście nie bez znaczenia jest ciśnienie w oponach, jakość opon, ich profil.

melon

Astro-maniak
Posty: 2111
Rejestracja: 07 mar 2015, 9:25
Imię: Darek
Auto: Astra J ST
Silnik: A14NET/LPG
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 5 razy
Pomocny: 40 razy

#100

Nieprzeczytany post autor: melon »

Wzór bieżnika...

ODPOWIEDZ