Kamerka Garmina to całkiem przyzwoity sprzęt. Miałem przez chwilę do konfiguracji/testu model ciut wyższy, czyli DC 55 - nieco wyższa rozdzielczość i sterowanie głosowe paroma funkcjami. Jakość dziennego nagrania całkiem przyzwoita, w nocy nie miałem możliwości sprawdzenia. Do dużych plusów zaliczałbym bazę fotoradarów (chociaż mam to w nawigacji garmina, zresztą jeżdżę przepisowo
), no i właśnie sterowanie głosowe, chociaż gadanie "OK Garmin, save video" wydaje się trochę dziwne.
Minusem jest przyklejenie części uchwytu bezpośrednio do szyby. Niby nie duży kawałek, ale jednak...
Wracając do mojego nabytku. No cóż, sama kamera została przechwycona przez celników i musiałem ją ovatować. Niby 65 zł VAT, ale doszły opłaty za wysłanie listu informującego o konieczności oclenia (6 zł z małym hakiem), opłata za wysyłkę po ocleniu (8 z hakiem) i koszt pobrania w/w kasy (3 z hakiem). Razem wyszło nieco powyżej 8 dych ekstra... Powiedzmy, że ujdzie.
Dziś miałem chwilkę na montaż. Zamówiłem wcześniej moduł zasilania USB umożliwiający monitorowanie na parkingu (czasami się może przydać), po podłączeniu do stałego zasilania odcina prąd jak napięcie spadnie poniżej 11,6V (dla instalacji 12V) kolejne 4 dychy (bez VAT tym razem), podłączyłem przy lampce w podsufitce do wolnej wtyczki od prawdopodobnie sterowania szyberdachem (kabel jest nawet jeśli szyberdachu nie ma...)
IMG_20190105_165205.jpg
na zdjęciu widać w które złącze się wpiąć, nie zrobiłem zdjątka po uporządkowaniu kabli, ale wygląda to schludnie.
Ok, czemu ten moduł został zamówiony i zainstalowany? Bo ze wcześniej uzyskanych informacji dowiedziałem się, ze tryb parkingowy kamery działa po uzupełnieniu instalacji o tego typu moduł.
Co ciekawe, moduł garminowski wymaga podłączenia do 3 kabli: masy, stałego plusa i plusa po stacyjce. Kamera Garmina ma informację, że ma pracować w trybie parkingowym, gdy wyłączy się plus po stacyjce.
Tu tego nie ma, jest stałe zasilanie i tylko odcięcie zasilania przy spadku napięcia akumulatora poniżej 11,6V.
Jeśli ktoś chce, żeby mu się kamera automatycznie włączała z przekręceniem stacyjki, to należy podłączyć pod plus po stacyjce.
W przypadku podłączenia pod stały plus niezbędne jest dotknięcie przycisku dolnego. Tym samym przyciskiem wyłącza się kamerę. Da się przeżyć.
No chyba, że ktoś chce, żeby mu kamera monitorowała 24/7. Inna sprawa, że nie wiadomo na jak długo wystarczy mu akumulator. Czyli jaki jest pobór prądu kamery. Kamera ma zasilanie 12V/5V z dwoma złączami, do kamery przeznaczone jest o obciążalności 2A. Tak więc jeśli faktycznie miałoby to być 2 A, to przez 24h może wyciągnąć z akumulatora 48Ah. Czy zostałoby coś do zakręcenia rozrusznikiem? Oczywiście to tylko teoretyczne rozważania, w praktyce należałoby sprawdzić rzeczywisty pobór prądu. Jednak wydaje się nieodzownym zabezpieczenie przed nadmiernym wyczerpaniem akumulatora.
Kamera ma tryb parkingowy, ale jest on czasowy i umożliwia nagranie zdarzeń w czasie od 20 do 50 minut po wyłączeniu zasilania kamery. Nagrywa tylko zdarzenia, nie w trybie ciągłym. Gdyby użyć tylko zasilania z gniazda 12V, to tryb parkingowy jest aktywowany po zaniku zasilania i zasilanie jest pobierane z akumulatora kamery. Stąd ten maksymalny czas nagrania do 50 minut, bo akumulator kamery na dłużej nie wystarczy. Jak widać, kamera do monitorowania parkingu do 50 minut (niby czasem wystarczy...) nie musi mieć podłączenia do stałego plusa. Z drugiej strony akumulator w przypadku wysokich temperatur to nie najlepsze rozwiązanie (kamera domyślnie wyłączy się po przekroczeniu chyba 60*C), a i do 50 minut to może być niekiedy mało.
Stąd warto podłączyć kamerę pod stały plus, jednak warto zabezpieczyć się przed wyczerpaniem akumulatora poniżej 11,6V, tak żeby można było odpalić samochód.
Ok, kwestia zasilania rozwiązana. Prawie, bo do poprawki będzie jeszcze wymiana kabla z wtyczką kątową na wtyczkę prostą. Okazało się, że po umieszczeniu kamery we właściwym miejscu, kabel można schować w puszce lusterka/czujników. No i wystarczy tylko kilkanaście cm kabla.
IMG_20190105_210637.jpg
tutaj jeszcze nie do końca kabelek włożony do puszki, ale docelowo jest ładnie wsunięty we właściwe miejsce i nic nie widać...
No i na koniec jeszcze widok z przodu:
IMG_20190105_210737.jpg
Za pierwszym razem kamerka była przyczepiona nieco wyżej, folia przesunięta była częściowo na część szyby z "kropkami". Niestety folia elektrostatyczna nie trzymała się dobrze na tej części i musiała być przesunięta nieco niżej.
No właśnie mocowanie kamery - na szybę "nakleja" się folię elektrostatyczną, do której dokleja się uchwyt (lub moduł GPS) za pomocą taśmy dwustronnej odpornej na wysoką temperaturę. Folię można w każdej chwili usunąć i umieścić w innym miejscu lub samochodzie. Folia przyczepia się do szyby nie za pomocą kleju (dotykałem paluchem - nie lepi się), ale ponoć "elektrostatycznie", tak czy siak trzyma dobrze, trzeba tylko usunąć ewentualne powietrze spomiędzy szyby i folii. Oczywiście uchwyt/gps jest do folii przyklejony już raczej na stałe, no chyba, że ktoś wymieni taśmę mocującą uchwyt/gps do folii.
No właśnie: uchwyt/gps. Czemu uchwyt łamane przez gps? Bo do kamerki można dokupić za około $15 moduł gps. Póki co służy on do zapewnienia 3 funkcji ostrzegania: przed zderzeniem z pojazdem poprzedzającym, o samochodzie ruszającym (czyli na światłach rusza i mamy jechać, a nie spać
), no i przed zmianą pasa czy przejechaniem linii. To ostatnie działa lepiej u mnie w Astrze, bo od znacznie niższej prędkości, w kamerce od chyba 80 km/h i raczej jest dedykowane do obudzenia zasypiającego na autostradzie. Funkcji ADAS jeszcze dobrze nie przetestowałem i nie bardzo mogę opisać i zrecenzować ich działanie. No może za wyjątkiem informacji o tym, że samochód ruszył, a my stoimy
- działa nawet, jeśli cofam spod drzwi garażowych
.
W przypadku kamery Opla, informacja o zjechaniu z pasa nie będzie podawana np. gdy włączymy kierunkowskaz. Jak tu będzie to działać to dopiero muszę sprawdzić, choć prawdopodobnie ADAS zostanie z informacjami o możliwym zderzeniu czy ruszaniu auta poprzedzającego.
Działanie kamery w praktyce.
Sprawdziłem w jeździe tylko w nocy. Oprogramowanie optymalizowane jest pod "jasność". Ma to swoje wady, bo w nocy co prawda obraz jest widoczniejszy niż to co widzą oczy, ale na nagraniu z odczytem rejestracji najlepiej nie jest. Chyba, że oświetla się ją własnymi światłami. Z naprzeciwka nie ma mowy.
Co ciekawe, jeśli połączy się smartfon z kamerą, to obraz na smartfonie jest lepszy niż to co widać oczami przez szybę. Czyli łatwiej dostrzec pieszego czy zwierzę. Ciekawe...
Obraz nocy zbyt dobry nie jest. Duże szumy, aczkolwiek może być to zrozumiałe. To co jest oświetlone przez światła (samochodu czy nawet uliczne) jest dobrze widoczne.
Obraz w dzień - bez zarzutu. Ale testy bez umieszczenia kamery w samochodzie, jutro zweryfikuję również to.
Sterowanie głosem. Możliwe 4 komendy: włącz/wyłącz ekran, nagraj wideo, zrób zdjęcie. Oczywiście po angielsku (lub chińsku jak ktoś ma wersję chińską -
). Czyli trzeba nauczyć się 4 zdań. Raczej bez problemów. Z tym że zdjęcie nocne jest kiepskawe, wycinana klatka z nagrania wideo o docelowej rozdzielczości. Szkoda, że nie większej, bo do zdjęcia to trochę lipa.
No właśnie: rozdzielczość. Kamera nagrywa w kilku rozdzielczościach. Przy kodowaniu w H265 dostępne są wyższe rozdzielczości, chociaż jak dla mnie maksymalna rozdzielczość nie ma za bardzo sensu, bo dodaje albo duży kawałek nieba, albo podszybie samochodu. Lepiej używać 2560x1440, zapewnia to objęcie monitoringiem całego obszaru szyby. Przy umieszczeniu kamery jak wyżej, widać część "wyspy" lusterka/czujników. Jednakże nagrywa się obraz obejmujący cały przód samochodu i większy kąt niż 140* raczej nie miałby sensu.
Czułość czujników jest dość duża. W trybie wysokiej czułości nawet mocniejsze przyspieszenie jest rejestrowane. Podobnie uderzenie w dziurę w drodze. To akurat ma sens.
A właśnie. Zapis wideo "awaryjnego" obejmuje również czas 15 sekund (może ciut więcej?) przed chwilą wykrycia uderzenia, wstrząsu, czy aktywacji przyciskiem/głosem nagrywania klipu awaryjnego. Czas nagrania pojedynczego klipu to 1 minuta.
Może jeszcze coś dorzucę po eksploatacji obejmującej tryb dzienny.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.