Przyczyny, objawy i skutki zapchanej odmy.

maniek_lubon

Astro-maniak
Posty: 62
Rejestracja: 24 sie 2008, 22:33
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

Przyczyny, objawy i skutki zapchanej odmy.

#1

Nieprzeczytany post autor: maniek_lubon »

Tak jak w temacie chcialbym poznac przyczyny, objawy i skutki zatkanej odmy. Jak sprawdzic odme, jak ewentualnie usunąć usterke? Jak ktos wie gdzie dokladnie znajduje sie w silniku X16XEL. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Thomas87

Przyjaciel forum
Posty: 1987
Rejestracja: 12 mar 2008, 23:15
Imię: Tomasz
Auto: Astra J
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Kraków
Wdzięczny: 3 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: Thomas87 »

Odma w silniku X16XXEL, mam nadzieje że się połapiesz :P Zdjęcie zapożyczone z innego forum :)

Obrazek

"Jako, że zimą w odmie zbiera się parafina zmieszana z syfem (majonezik) szmatką nawiniętą na śrubokręt czyścimy wąż odmy i wycieramy do sucha."

Obrazek


Źródło oraz więcej informacji-> AKP, [External Link Removed for Guests] ;)

Usunięty użytkownik 3235

#3

Nieprzeczytany post autor: Usunięty użytkownik 3235 »

maniek_lubon, znalazłem coś takiego:
Zapomniana odma

Odpowietrzenie skrzyni korbowej popularnie nazywane odmą pełni bardzo ważną rolę w silniku. Uszkodzenie tego elementu może spowodować awarię jednostki napędowej.
W skrzyni korbowej, czyli kadłubie silnika, pod tłokami powstaje nadciśnienie w wyniku przedostawania się powietrza lub gazów spalinowych z komory spalania. Do prawidłowej pracy silnika potrzebne jest odpowietrzenie, które kieruje nagromadzone gazy z powrotem do cylindrów. Niedrożność odpowietrzenia pojawia się w odstojniku i usterka ta najczęściej Fot. Ryszard Polit występuje w wyeksploatowanych silnikach z powodu dużej ilości gazów przedmuchowych. Na gromadzenie się osadów wpływ ma także częstotliwość wymiany oleju i jego jakość. Im lepszy tym parowanie oleju mniejsze, a więc i ilość oparów mniejsza.
W przypadku niedrożności odpowietrzenia w skrzyni korbowej bardzo szybko tworzy się nadciśnienie i olej wyrzucany jest z silnika przez najsłabszy element - uszczelnienia. Jeśli uszczelniacz został wypchnięty z gniazda, możemy być prawie pewni, że jest to wina zatkanego odpowietrzenia i wymiana samego uszczelniacza niewiele pomoże, gdyż usterka pojawi się ponownie. Wymiana uszczelniacza może być bardzo kosztowana, ponieważ oprócz uzupełnienia oleju dochodzi jeszcze koszt uszczelniacza i robocizna, która może wynieść nawet 800 zł, jeśli uszkodzony jest uszczelniacz od strony skrzyni biegów.
O zatkaniu odmy świadczy także wypchnięty bagnet do sprawdzania poziomu oleju.
Sprawdzanie stanu odpowietrzenia skrzyni korbowej jest niestety przez wielu mechaników pomijane i bagatelizowane. Dopiero gdy dochodzi do usterki sprawdzają ten element i to nie od razu. Diagnoza odmy nie zajmuje dużo czasu, a wykrycie niedomagania przed całkowitym zatkaniem pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych kosztów.
Kłopoty z drożnością odpowietrzenia mogą pojawić się także w nowych silnikach i dają znać o sobie przeważnie podczas zimy. Powodem jest gromadząca się wilgoć, która miesza się z olejem i osadza w odpowietrzeniu. Wówczas nawet niewielki mróz może całkowicie zatkać przepływ. Zjawisko to pojawia się najczęściej podczas jazdy na krótkich odcinkach i przy niedogrzanych silnikach. Aby uniknąć zamarzania, należy wykonywać co jakiś czas dłuższą jazdę. Silnik osiągnie wówczas odpowiednią temperaturę i nagromadzone osady odparują.

Niektórzy kierowcy, aby pozbyć się problemu zatykania odmy, gazy ze skrzyni korbowej kierują bezpośrednio do atmosfery i niestety powodują dodatkowe zanieczyszczenie środowiska. Jest to również działanie niezgodne z prawem i kierowcy z tak przerobionym silnikiem narażają się na mandat oraz negatywny wynik badania technicznego.
Autor: Grzegorz Burda
Źródło: [External Link Removed for Guests]

maniek_lubon

Astro-maniak
Posty: 62
Rejestracja: 24 sie 2008, 22:33
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Luboń
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: maniek_lubon »

dzieki chlopaki ale tak na tym zdjeciu to nie do konca wiem ktory to przewod??? jak najlatwiej do niego dojsć od spodu czyli z kanału czy od góry? powiem tak odkrecilem te 3 weże od kapy zaworowej co idą i ten najgrubszy z prawej strony miał troche masełka ale to tylko kolanko a gdzie idzie reszta to nie wiem.

Zablokowany