Silnik A16XER - Z16XER - różnice

canoe Nie określono
Awatar użytkownika
Astro-maniak
Posty: 126
Rejestracja: 30 lip 2012, 20:41
Imię: Andy
Auto: Astra H kombi, Brava 1.2 16V 82KM
Silnik: A16XER
Województwo: warmińsko-mazurskie

Silnik A16XER - Z16XER - różnice

Nieprzeczytany post #1 autor: canoe » 22 kwie 2013, 8:31

Jakie są jeszcze różnice między tymi silnikami w konstrukcji?

Tutaj co znalazłem
______________________
A16XER - wolnossący silnik o poj. 1598 cm3. zastosowano w nim zmienne fazy rozrządu umożliwiające zmianę kąta otwarcia zaworów ssących do 60o i wydechowych do 45o. Zwiększa to elastyczność jednostki napędowej i - dzięki regulacji czasu współotwarcia zaworów ssących i wydechowych - umożliwia rezygnację z zaworu recyrkulacji spalin. Luzy zaworowe są kasowane za pomocą popychaczy szklankowych o odpowiednio dobranych grubościach denek. Napęd rozrządu zrealizowano za pomącą pasa zębatego. Nie napędza on jednak - tak jak w poprzednich modelach Astry - pompy cieczy. Tym zajmuje się pasek wieloklinowy. W celu poprawy odprowadzania ciepła zastosowano natrysk oleju na denka tłoków. Podczas pracy silnika olej oddaje ciepło w chłodnicy cieczy chłodzącej. Dzięki temu silnik szybciej osiąga właściwą temperaturę. Zastosowano również sterowany termostat. Przy małym obciążeniu silnika termostat jest podgrzewany elektrycznie dzięki czemu otwiera się przy wyższej temperaturze.
Wykorzystano również zjawisko doładowania dynamicznego poprzez instalację kolektora dolotowego o zmiennej długości kanałów. W zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych powietrze trafia do silnika przez kanał o długości 620mm. Po przekroczeniu 4000 obr/min. powietrze jest kierowane do krótszego kanału o dł. 288 mm. 90% momentu obrotowego jest dostępne od 3000 obr/min.
Jak każdy silnik benzynowy w Astrze J również ten ma elektrycznie sterowaną przepustnicę i moduł zapłonowy na świecach. Katalizator zintegrowany jest z kolektorem wydechowym i nadzorowany przez dwie podgrzewane sondy lambda.
Moc maks. 85 kW (115 KM)/6000 obr/min.
Moment maks. 155 Nm/4000 obr/min.
Tuleje cylindrów zostały laserowo wytrawione, co ma zapewnić gładkość powierzchni i minimalizację tarcia. Luzy zaworowe kasowane są za pomocą popychaczy szklankowych o odpowiednio dobranych grubościach denek.
____________________
Z16XER został wprowadzony w 2007r. Powstał z połączenia dwóch silników. Z Z16XEP wzięto kadłub. Głowicę natomiast z większego Z18XER. Jednostka posiada dwa wałki rozrządu napędzane paskiem zębatym. Są one wyposażone w hydraulicznie sterowane koła pasowe umożliwiające płynną zmianę faz rozrządu z zakresie 60o OWK dla wałka ssącego i 40o OWK dla wałka wydechowego. Dzięki regulacji czasu współotwarcia zaworów ssących i wydechowych można było zrezygnować z zaworu recyrkulacji spalin. Teraz wystarczy opóźnić moment zamknięcia zaworów wydechowych i tłok w czasie suwu ssania sam zassie odpowiednią ilość spalin z kolektora wydechowego.
Luz zaworów jest regulowany poprzez szklankowe popychacze o odpowiednio dobranych grubościach denek. Silnik wyposażony jest w kolektor dolotowy o zmiennej długości kanałów.
Moc maks. 85 kW (115 KM)/6000 obr/min.
Moment maks. 155 Nm/4000 obr/min.
_____________________________

 



ZUBERTO Nie określono
Astro-maniak
Posty: 77
Rejestracja: 02 wrz 2012, 13:27
Imię: Tomek
Auto: 2x Astra H
Silnik: A16XER+LPG,Z14XEP+LP
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: Białystok

Re: Silnik A16XER - Z16XER - różnice

Nieprzeczytany post #2 autor: ZUBERTO » 22 kwie 2013, 21:44

Normami emisji spalin EURO 4, EURO 5.
Nie wiem w jaki sposob osiagnieto zmiane.


Wróć do „[H] silnik benzyna”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości