Opony - dylemat

melon Nie określono
Astro-maniak
Posty: 1552
Rejestracja: 07 mar 2015, 9:25
Imię: Darek
Auto: Astra J ST
Silnik: A14NET/LPG
Województwo: małopolskie

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #91 autor: melon » 18 lut 2018, 8:41

Misza pisze:Przejdź do cytowanego posta Ale kolega wyraźnie pisze, że chce założyć węższe. Zastanawiam się po co? Nie widzisz związku szerokości opony że skutecznością hamowania? Termin powierzchnia styku coś mówi?


Siła tarcia nie zależy od wielkości stykających się powierzchni, ale od siły nacisku i rodzaju powierzchni. Im mniejsza powierzchnia styku opony z asfaltem, tym jednostkowa siła nacisku jest większa, więc to wcale nie jest tak do końca, że im szersza opona, tym lepsze hamowanie.

Naciśnij mocno całą dłonią np. na stół i ją przesuwaj, a potem naciśnij jednym palcem i przesuwaj.
Czy jest jakaś kolosalna różnica?

Misza Mężczyzna
Awatar użytkownika
Astro-maniak
Posty: 1275
Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
Imię: Michał
Auto: ASTRA J COSMO AT; Forester SF 2.0
Silnik: A16LET
Województwo: warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: Ełk
Garaż: 830509
Kontaktowanie:

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #92 autor: Misza » 18 lut 2018, 9:18

Wszystko zgadza się. Masz 100% racji. Tylko nie rozumiem czemu o tym piszesz, skoro dywagacje dotyczą tego samego samochodu. Ten samochód z węższymi oponami będzie ważył praktycznie (jak już jesteśmy tak zasadniczy) tyle samo. Będzie poruszał się po tych samych nawierzchniach, więc akademickie rozważania na temat sił tarcia niewiele wniosą.
- Wydaje mi się, że nawet swoją Astrą bym przejechał tą drogę, bez większych problemów
- Zakopałbyś się. widać już zboczone myślenie użytkownika Subaru

melon Nie określono
Astro-maniak
Posty: 1552
Rejestracja: 07 mar 2015, 9:25
Imię: Darek
Auto: Astra J ST
Silnik: A14NET/LPG
Województwo: małopolskie

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #93 autor: melon » 18 lut 2018, 9:51

Piszesz, że węższa opona ma wpływ na wydłużenie drogi hamowania, a nie jest to do końca prawdą, więc się do tego odnoszę.
Generalnie nie ma takiej zasady, że szersza opona to krótsza droga hamowania.

Misza Mężczyzna
Awatar użytkownika
Astro-maniak
Posty: 1275
Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
Imię: Michał
Auto: ASTRA J COSMO AT; Forester SF 2.0
Silnik: A16LET
Województwo: warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: Ełk
Garaż: 830509
Kontaktowanie:

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #94 autor: Misza » 18 lut 2018, 10:03

Napisałem, że węższa opona to dłuższa droga hamowania. Ty napisałeś, że tarcie zależy od nacisku i rodzaju nawierzchni. Potwierdziłem. Ale zwróciłem uwagę, że mówimy o jednym modelu auta, gdzie siła nacisku będzie taka sama i o takiej samej nawierzchni. Nie wprowadzajmy rozważań teoretycznych, w ten sposób możemy jako zmienną wprowadzić skład mieszanki, temperaturę powierzchni, ciśnienie w oponach i tak do nieskończoności.
W mojej opinii nie ma sensu zakładać węższych opon - zysk na spalaniu minimalny, a 2-3 metry drogi hamowania robi różnicę.

Na tym kończę tą dyskusję. Niech autor pytania sam podejmie decyzję, jakieś opinie ma.
- Wydaje mi się, że nawet swoją Astrą bym przejechał tą drogę, bez większych problemów
- Zakopałbyś się. widać już zboczone myślenie użytkownika Subaru

melon Nie określono
Astro-maniak
Posty: 1552
Rejestracja: 07 mar 2015, 9:25
Imię: Darek
Auto: Astra J ST
Silnik: A14NET/LPG
Województwo: małopolskie

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #95 autor: melon » 18 lut 2018, 10:06

Siła nacisku nie będzie taka sama, bo chodzi o jednostkową siłę nacisku (np. kg/cm^2).
Jeżeli powierzchnia styku opony jest 2 razy mniejsza, to jednostkowa siła nacisku będzie 2 razy większa.
Polecam doświadczenie z dłonią i palcem :)

Dż0ki Mężczyzna
Astro-maniak
Posty: 104
Rejestracja: 03 kwie 2016, 22:47
Auto: Astra J 1.7 DTR
Województwo: mazowieckie

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #96 autor: Dż0ki » 22 mar 2018, 21:28

Czyli reasumując skoro instrukcja dla mojego silnika (1.7 DTR) mówi o 225/50/17 to takich mam szukać i zmiana na 215/50/17 nie da mi żadnych wymiernych korzyści? :)
Na dniach kupuje komplet letnich i prawdopodobnie będą to Uniroyal Rainsport 3. Nie jestem pesymista, ale na przestrzeni ostatnich 2 lat polskie lato jest głównie deszczowe ;) Jeśli jest coś co by dyskwalifikowalo tą oponę, to plz o informację, dziękuję :)

Waflo Mężczyzna
Astro-maniak
Posty: 58
Rejestracja: 18 lut 2017, 19:07
Auto: Astra J 1.6 BezTurbo
Silnik: A16XER
Województwo: małopolskie

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #97 autor: Waflo » 24 mar 2018, 19:53

Fajnie. To teraz mamy opony: letnie, zimowe, deszczowe...
Nie wiem nad czym się tu zastanawiać. Te cholerne 225 bywają często tańsze od 215.
Pokrętna logika.

soszo Mężczyzna
Astro-maniak
Posty: 637
Rejestracja: 21 mar 2017, 17:08
Imię: Tomek
Auto: Astra J
Silnik: A17DTJ
Województwo: łódzkie

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #98 autor: soszo » 24 mar 2018, 20:38

Tak, a deszczowe: intermediaty i pełne deszczówki :lol: Ruszył sezon F1

A na poważnie, kiedyś miałem deszczowe uniroyal. Były trochę głośniejsze ale i zimą dawały radę

xxvvcc Mężczyzna
Awatar użytkownika
Astro-maniak
Posty: 495
Rejestracja: 02 lut 2014, 19:38
Auto: Astra J, CorsaD
Silnik: A16LET, Z12XEP
Województwo: zachodniopomorskie

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #99 autor: xxvvcc » 24 mar 2018, 20:40

Szersze opony sprawdzają się na zakrętach, większa podpora.
Oczywiście nie bez znaczenia jest ciśnienie w oponach, jakość opon, ich profil.

melon Nie określono
Astro-maniak
Posty: 1552
Rejestracja: 07 mar 2015, 9:25
Imię: Darek
Auto: Astra J ST
Silnik: A14NET/LPG
Województwo: małopolskie

Opony - dylemat

Nieprzeczytany post #100 autor: melon » 24 mar 2018, 21:05

Wzór bieżnika...


Wróć do „[J] opony, felgi”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość